لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

طوفان در جنوب ایران سه کشته برجای گذاشت


پيش بينی های هواشناسی حاکی است که در ۲۴ ساعت آينده آسمان منطقه ابری خواهد بود و کماکان رعد و برق و وزش باد، ديده خواهد شد.
پيش بينی های هواشناسی حاکی است که در ۲۴ ساعت آينده آسمان منطقه ابری خواهد بود و کماکان رعد و برق و وزش باد، ديده خواهد شد.

عبور طوفان «گونو» از سواحل شمالی دريای عمان در استان های هرمزگان و سيستان و بلوچستان، به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن شماری از شهروندان ايرانی انجاميد و خساراتی را بر جای گذاشت.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، طوفان گونو تا کنون در شهرهای بندرعباس، چابهار، کنارک و جزيره قشم، خساراتی به بار آورده است و آن گونه که ستاد حوادث غيرمترقبه استان هرمزگان اعلام کرده، مردم اين استان کماکان بايد به توصيه ها برای پيشگيری از خسارات بيشتر توجه کنند.


به گفته يکی از کارشناسان هواشناسی استان سيستان و بلوچستان، سرعت اين توفان در ابتدا ۲۵۰ کيلومتر در ساعت بوده، اما طی ساعات نخستين روز پنج شنبه، سرعت توفان به ۱۵۰ کيلومتر در ساعت کاهش يافته است.


همچنين طی ۲۴ ساعت گذشته، دست کم ۳۵ هزار نفر از ساکنين مناطق ساحلی دريای عمان، خانه های خود را ترک کرده اند و به مناطق مرتفع رفته اند.


پيش بينی های هواشناسی حاکی است که در ۲۴ ساعت آينده آسمان منطقه ابری خواهد بود و کماکان رعد و برق و وزش باد، ديده خواهد شد.


بنا به همين پيش بينی ها، مناطقی که احتمال دارد کماکان با طوفان دست و پنجه نرم کنند، بخش هايی از استان هرمزگان و احتمالا جنوب استان کرمان خوهد بود.



بنا به همين پيش بينی ها، مناطقی که احتمال دارد کماکان با توفان دست و پنجه نرم کنند، بخش هايی از استان هرمزگان و احتمالا جنوب استان کرمان خوهد بود.

استاندار هرمزگان اعلام کرد که طوفان در اين استان، عمدتا در مناطق روستايی و بافت قديمی شهرهای چابهار و کنارک ويرانی هايی به بار آورده و گروهی از ساکنين اين مناطق به کمک نياز دارند.


همچنين باران شديد و آب گرفتگی پيش آمده موجب شده تا در ارتباطات خطوط تلفن ثابت، اشکالاتی جدی ديده شود و به گفته استاندار هرمزگان، شبکه های برق رسانی چابهار و کنارک از کار بيفتند.


به گزارش ايرنا باران شديدی که از صبح روز چهارشنبه در شهرهای بندری چابهار و کنارک آغاز شده، کماکان در روز پنج شنبه نيز ادامه دارد.


همزمان شهرداری بندرعباس اعلام کرد که در تلاش است تا شهروندان را از مناطق نزديک به ساحل دور کند. برای اين کار اتوبوس های شرکت واحد، در ۱۰ نقطه شهر مستقر هستند تا ساکنين مناطق ساحلی را به مناطق امن منتقل کنند.


دور نخست طوفان دست کم ۴۰۰ اصله درخت را در بندرعباس شکسته و شاخ و برگ اين درختان تردد در سطح شهر را با مشکل رو به رو کرده است.


در جزاير قشم، لارک و هرمز، عبور طوفان خسارات مالی بسياری به جای گذاشته، اما به گفته رييس ستاد حوادث غيرمترقبه جزيره قشم، هنوز هيچ گزارشی مبنی بر تلفات جانی دريافت نشده و همه ساکنين مناطق ساحلی نيز به مکان های امن منتقل شده اند.


تلفات بالا در کشور عمان


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين طوفان که در سی سال اخير بی سابقه توصيف شده است، خسارات زيادی به منازل مسکونی و درختان در مسقط وارد کرده است.


روز چهارشنبه، جزيره عمان، بر اثر اين گردباد که با بارش سيل آسا و باد شديد همراه بود، در وحشت به سر برد.


اگر چه تا کنون گزارشی از خسارت کشتی های نفت کش منتشر نشده، بيم آن می رفت که اين پديده به حمل نفت خام در خليچ فارس تاثير بگذارد. يک چهارم نفت خام جهان از طريق تنگه هرمز، جايی که گردباد گونو چند روزی است در آنجا منزل کرده، عبور می کند.


علاوه بر مختل شدن فعاليت روزانه مردم، کليه پروازهای هواپيماهای اين شهر لغو شد. اين گردباد همچنين به قطع سيستم برق فرودگاه بين المللی «صيب»، منجر شد.


کلنل عبدالله بن علی الحراثی، سخنگوی پليس عمان به خبرگزاری فرانسه، تعداد کشته شدگان را ۱۲ نفر عنوان کرده است.


روز چهارشنبه همچنين، تلويزيون محلی، با پخش تصاويری از وضعيت شهر، ماشين های واژگون شده و خانه های آسيب ديده ابعاد حادثه را به تصوير کشيده بود.


XS
SM
MD
LG