لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

مدیرمسئول مجله زنان، حکم توقیف را دریافت نکرده است


در حمايت از ماهنامه زنان، روز سه شنبه ۱۶ بهمن، مراسمی درانجمن صنفی روزنامه نگاران ايران برگزار شد.
در حمايت از ماهنامه زنان، روز سه شنبه ۱۶ بهمن، مراسمی درانجمن صنفی روزنامه نگاران ايران برگزار شد.

در حمايت از ماهنامه زنان، روز سه شنبه ۱۶ بهمن، مراسمی در انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران برگزار شد.


اين ماهنامه در مدت ۱۶ سال گذشته در تلاش بود تا با رويکردی متفاوت موضوع زنان و مشکلات آنها را در جامعه ايرانی بازگو کند، اما هفته گذشته برخی از رسانه های نزديک به دولت به نقل از هيات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش دادند که ماهنامه زنان به دليل آنچه «سياه نمايی وضع موجود» توصيف می شود، لغو امتياز شده است.


اين در حالی است که مدير مسئول و اعضای تحريريه ماهنامه زنان و جمعی از وکلای مدافع می گويند به دليل اعلام نشدن رسمی لغو امتياز، اين نشريه می تواند به انتشار خود ادامه دهد.


فهيمه خضر حيدری، روزنامه نگار و از اعضای تحريريه مجله زنان، درباره مراسم برگزار شده در انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، به راديو فردا گفت که حقوقدانان حاضر در اين نشست نيز توقيف مجله زنان را «غير قانونی» ارزيابی کرده اند:


  • بر اساس قانون، ما می توانيم تا زمان ابلاغ رسمی حکم لغو امتياز، به کار خود ادامه دهيم.
  • اين امکان وجود دارد که مجله به کار خود ادامه دهد، اما تصميم گيری در اين مورد بر عهده شخص خانم شرکت است.
یکی از خبرنگاران مجله زنان

فهيمه خضر حيدری: عده ای از روزنامه نگاران و اهل مطبوعات، فعالان حقوق زنان و وکلای مدافع و کسانی که نسبت به لغو امتياز ماهنامه زنان پس از ۱۶ سال انتشار مستمر حساسيت داشتند، گرد هم آمدند.


شيرين عبادی و فريده غيرت، وکلای مجله زنان، کامبيز نوروزی، حقوقدان، حسين قاضيان، جامعه شناس، الهه کولايی و خانم محتشمی پور از فعالان سياسی در اين مراسم نيز شرکت داشتند.


سخنانی هم دراعتراض به لغو امتياز مجله ايراد شد. در همين ارتباط، حقوقدانان و وکلای مدافع حاضر در نشست، اين موضوع را غيرقانونی می دانند، زيرا روال قانونی درآن لحاظ نشده است.



راديو فردا: سخنرانان در اين مراسم درباره چه مسايلی صحبت کردند؟


آقای نوروزی، بحثی کاملا فنی و حقوقی را در مورد نحوه اعلام لغو امتياز مجله زنان انجام داد و گفت که اين موضوع غيرقانونی بوده است.


خانم غيرت هم معتقد بود از آنجا که هنوز هيچ حکمی به مجله زنان ابلاغ نشده است اين مجله موظف نيست که کار خود را متوقف کند و می تواند انتشار خود را ادامه دهد، چون حتی جرم خانم شهلا شرکت، صاحب امتياز و مدير مسئول زنان، هنوز مشخص نشده است.


شيرين عبادی هم مجله زنان را به گل کاکتوس تشبيه کرد. نظر ايشان اين بود که مجله زنان با اينکه مثل گل بود، با انتقاداتی که می کرد، خار بود.


البته به اعتقاد شيرين عبادی، کاکتوس، گياه مقاومی است و مجله زنان مانند اين گياه توانست ۱۶ سال به رغم همه مشکلات ايستادگی کند.


آقای مزروعی، رييس هيات مديره انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، از ديگر سخنرانان اين مراسم بود که به فعالان حقوق زنان هشدار داد. وی گفت که شرايط برای فعالان زنان به گونه ای است که بايد برای آنان نگران بود.


آقای مزروعی از لغو امتياز مجله زنان شديدا ابراز تاسف کرد و روشی را که برای لغو امتياز و نحوه خبررسانی آن استفاده شده بود، مورد انتقاد قرار داد.


در ارتباط با سخنان خانم غيرت، که گفت مجله زنان می تواند به کار خود ادامه دهد، آيا تصميمی در اين خصوص اتخاذ شده است؟


بر اساس قانون، ما می توانيم تا زمان ابلاغ رسمی حکم لغو امتياز، به کار خود ادامه دهيم.


اين امکان وجود دارد که مجله به کار خود ادامه دهد، اما تصميم گيری در اين مورد بر عهده شخص خانم شرکت است.


ممکن است اين کار انجام شود و ممکن هم است که انجام نشود. و در همين زمينه، هنوز نتيجه نهايی گرفته نشده است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG