لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

وزیر کار احمدی‌نژاد به خاطر سعید مرتضوی استیضاح می‌شود


عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
طرح استیضاح وزیر کار در دولت محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و به این ترتیب این وزیر باید برای ادای توضیح درباره انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی در مجلس حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ۲۰ امضا به مجلس ارائه و متن آن روز چهارشنبه در مجلس قرائت شده است.

پیشتر محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، وعده داده بود که پس از تعطیلات نوروزی استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب سعید مرتضوی اعلام وصول شود.

نمایندگانی که این طرح را امضا کرده و خواستار ادای توضیح وزیر کار ایران شده‌اند علت استیضاح را «نصب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی» عنوان کرده‌اند.

نمایندگان امضاکننده این طرح همچنین با اشاره به «اسناد زیادی» درباره آقای مرتضوی در زمینه سوء‌استفاده از منابع مالی و مقام‌ها و پرونده کهریزک، انتصاب او به این مقام را «خلاف مصالح کشور و معارض قانون» توصیف کرده‌اند.

از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود، وقایعی که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست‌کم چهار کشته در این بازداشتگاه بدنام بر جای گذاشت.

آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس در این باره آمده است، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ «با دستور و اصرار» سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند.

سعید مرتضوی، قاضی جوان پرونده کهریزک و نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در آخرین هفته اسفندماه سال ۱۳۹۰ به طور غیرمستقیم از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد.

در حالی که مقام تازه سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده کهریزک، اعتراض‌های فراوانی به دنبال داشته و سایه استیضاح را بر وزارت کار انداخته، معاون محمود احمدی‌نژاد پنج‌شنبه گذشته به خاطر انتصاب او از وزیر کار و رفاه اجتماعی تشکر کرد.

اما استیضاح وزیر کار در حالی مطرح شده است که به تایید محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد، انتصاب قاضی مرتضوی تنها از زیر دست وزیر کار رد نشده و رئیس جمهور نیز خود در آن دست داشته است.

به گفته آقای رحیمی، «دولت شخص مرتضوی را برای این سمت مناسب تشخیص داده» است.
XS
SM
MD
LG