لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

مطهری: ارائه طرح سوال از رئیس جمهور به رئیس مجلس در ۱۰ روز آینده


علی مطهری، نماینده اصول‌گرا و از منتقدان جدی محمود احمدی‌نژاد، روز جمعه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی «هم‌چنان به قوت خود باقی است» و نهایتا ظرف ده روز آینده «تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود».

به گفته آقای مطهری، ۹۰ نماینده‌ای که به نشانه تایید نام خود را پای طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد گذاشته‌اند «اصرار دارند» که این طرح زودتر به جریان بیفتد.

او گفت: «در جلسه‌ای که با برخی روحانیون مجلس داشتیم، تصمیم بر این شد که این سوال ظرف ده روز آینده به هیئت رئیسه تقدیم شود و بیش از این تاخیر نشود.»

با آغاز ماجرای عزل و نصب دوباره وزیر اطلاعات و ۱۱ روز خانه‌نشینی محمود احمدی‌نژاد اصول‌گرایان منتقد دولت موجی از حملات و انتقادات شدیداللحن علیه رئیس جمهور و اطرافیان او یا همان «جریان انحرافی» به راه انداختند که هم‌چنان ادامه دارد.

در نیمه اردیبهشت که حملات اصول‌گرایان به اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به‌ویژه اسفندیار رحیم مشایی به اوج خود رسیده بود، خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر از به جریان افتادن مجدد طرح سوال از آقای احمدی‌نژاد و امضای ۹۰ نماینده پای این طرح خبر داد.

این خبرگزاری در همان زمان موضوع سوالات از احمدی‌نژاد را «اقدامات غيرقانونی دولت از جمله عدم پرداخت اعتبارات مصوب برای مترو، معرفی نشدن وزير برای وزارتخانه‌های ادغام شده و نحوه برخورد دولت با مصلحی، وزير اطلاعات» عنوان کرد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، در مصاحبه روز جمعه خود موضوع سوال از رئیس جمهور را «تخلفات قانونی اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی» و هدف از این طرح را قرار دادن رئیس جمهور «در مسیر قانون» عنوان کرده است.

اما انتشار این خبر و همچنین تاکید علی مطهری بر ارائه طرح به مجلس در ده روز آینده در حالی است که بر اساس آيين‌نامه مجلس طرح سوال از رئيس جمهور برای مطرح شدن در صحن علنی به ۱۷۵ امضا نياز دارد.

با این حال آقای مطهری در گفت‌وگو با وب‌سایت خبرآن‌لاین با تاکید بر اجرای این طرح آن را عاملی برای «اثبات اقتدار مجلس» و خارج کردن آن «از حالت انفعال» دانسته است.

در تایید این امر، او پیشتر هم در روز چهارشنبه گذشته گفته بود که مجلس «تاکنون هم کوتاهی کرده» که محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان به مجلس نکشانده است.
XS
SM
MD
LG