لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۹

سازمان تربیت بدنی که وجود ندارد، وزیر ورزش کیست؟


علی سعیدلو (راست)، رئیس سازمان تربیت بدنی، از مخالفان تشکیل وزارت ورزش است
علی سعیدلو (راست)، رئیس سازمان تربیت بدنی، از مخالفان تشکیل وزارت ورزش است
در مجلس شورای اسلامی ایران، هر جا که نامی از سازمان تربیت بدنی یا سازمان ملی جوانان آورده شود، این عنوان حذف شده و وزارت ورزش و جوانان جایگزین آن می‌شود.

از نگاه مجلس، با گذشت سه ماه از طرح تشکیل این وزارتخانه، مدیریت بر ورزش ایران با عنوان «سازمان تربیت بدنی» دیگر جنبه قانونی ندارد.

گفتنی است در تاریخ هشتم دی ۱۳۸۹ تشکیل وزارت ورزش و جوانان با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان به تصویب مجلس رسید.

این در حالی بود که در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود وزارتخانه‌ها به عدد ۱۷ کاهش یابند، اما اینک یک وزارتخانه جدید نیز تاسیس شده است، گرچه کمیسیون اجتماعی اعلام کرد که این طرح مانعی برای ادغام وزارت تعاون با وزارت کار یا صنایع با بازرگانی نخواهد بود.

جلال یحیی‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس، با انتقاد از آن چه تخلف آشکار دولت در اجرا نکردن قانون وزارت ورزش نامید تاکید کرد که مجلس از قوه نظارتی خود برای اجرای این قانون استفاده خواهد کرد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاخیر و تعلل دولت در تشکیل وزارت ورزش را تخلفی قانونی دانست و در ادامه گفت: «این مورد را از طریق رئیس مجلس به صورت شفاهی و کتبی به رئیس جمهور تذکر داده‌ایم.»

اولین وزیر ورزش کیست؟

یحیی‌زاده می‌گوید: «متاسفانه در روزهای اخیر چنین عنوان شده که فرصت سه‌ماهه دولت برای معرفی وزیر ورزش و جوانان رو به اتمام است، در حالی که از ابتدا زمانی برای این کار مشخص نشده بود و دولت تنها در مدت سه ماه موظف بود سرپرست این وزارتخانه را معرفی کند تا پس از آن‌‌ همان فرد یا شخص دیگری را به مجلس پیشنهاد نماید.»

به این ترتیب، بیش از یک هفته نیز افزون بر آن سه ماه از مهلت محمود احمدی‌نژاد برای معرفی سرپرست وزارت ورزش گذشته است.

یحیی‌زاده می‌گوید: «من در صحبتی که با آقای لاریجانی داشتم به ایشان اعلام کردم آیا شما در نامه خود به رئیس جمهور مهلتی را برای تشکیل وزارت ورزش مشخص کرده بودید که ایشان عنوان کردند که زمانی برای اجرای قانون تعیین نشده بود و باید تاکنون قانونی که در مجلس تصویب شده از سوی دولت اجرا می‌شد.»

از زمان تصویب این طرح تاکنون، رسانه‌های ورزشی در ایران از گزینه‌های سیاسی و نظامی متعددی به عنوان فرد مورد نظر احمدی‌نژاد و نخستین وزیر ورزش نام برده‌اند. اما با توجه به مخالفت شدیداللحن دولت با تشکیل این وزارتخانه، به نظر می‌رسد قوه مجریه تاکنون این موضوع را جدی نگرفته است.

واکنش مجلس به تخلف دولت چیست؟

این تاخیر دولت از نگاه مجلسیان تخلف محسوب می‌شود. حال پرسش اینجاست که مجلس شورای اسلامی در قبال این تخلف چه واکنشی نشان خواهد داد.

به گفته نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، این نهاد نظارتی تذکرهای لازم را به دولت داده است و در صورتی که این بی‌توجهی‌ها به تشکیل وزارت ورزش و جوانان ادامه یابد، مجلس حتی می‌تواند رئیس جمهور را به مجلس فرا بخواند و از او در مورد اجرا نشدن قانون توضیح بخواهد.

اگر ادامه فعالیت سازمان تربیت بدنی قانونی نیست، آیا مصوبات و طرح‌ها و برنامه‌های آن و احکامی که علی سعیدلو، رئیس این سازمان، یا سایر مسئولین تربیت بدنی صادر می‌کنند، جنبه قانونی دارد؟

یحیی‌زاده می‌گوید: «با توجه به این که این قانون در صحن علنی مجلس تصویب شده و نمایندگان مردم به آن رای اعتماد داده‌اند این قانون باید اجرا شود و در شرایط فعلی، وجود سازمان تربیت بدنی قانونی نیست و حق امضا که سهل است، بلکه آب و گاز سازمان تربیت بدنی هم قطع می‌شود!

در شرایطی که به خاطر امتناع دولت از پذیرش این طرح، جزئیات تشکیل وزارت ورزش و تفاوت‌های عملکرد این وزارتخانه با سازمان تربیت بدنی همچنان نامشخص است، یحیی‌زاده با صراحت می‌گوید: «امیدوارم دولت بیش از این در مقابل اجرای قانون مقاومت نکند و هر چه زود‌تر وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند، چرا که ادامه این بلاتکلیفی به نفع ورزش کشور نیست.»

به اعتقاد این نماینده مجلس، دولت اگر زمان را از دست بدهد، مطمئن باشد که سال ۹۰ می‌تواند سال ناکامی و شکست ورزش ایران باشد.
XS
SM
MD
LG