لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

ابراز نگرانی بریتانیا از «موج تازه اعدام و بازداشت» در ایران


الیستر برت، معاون وزارت خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه
الیستر برت، معاون وزارت خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه
وزارت امور خارجه بریتانیا روز جمعه با ابراز نگرانی «عمیق» از «موج تازه اعدام و بازداشت» در ایران از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا تمام موارد تازه حکم اعدام و دستگیری در کشور را «سریعا» مورد بررسی قرار دهد.

الیستر برت، معاون وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده نقض متعدد حقوق بشر در ایران را قویا محکوم کرده است.

آقای برت همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که بدون فوت وقت تمام موارد تازه از حکم اعدام در کشور و بازداشت‌های مخالف اصول حقوق بشر را مورد بررسی قرار دهند.

اشاره این مقام عالی‌رتبه در وزارت خارجه بریتانیا به بازداشت چندین روزنامه‌نگار در دو هفته اخیر در ایران است که هنوز از سوی مقامات قوه قضاییه ایران مورد تایید قرار نگرفته است.

در بیانیه الیستر برت در همین باره، به نام سعید مدنی، پرستو دوکوهکی، مرضیه رسولی، محمد سلیمانی‌نیا، سهام‌الدین بورقانی، و فاطمه خردمند اشاره داشته که همگی در دو هفته اخیر بازداشت شده و به زندان منتقل شده‌اند.

در این بیانیه به نام آرش صادقی، احسان هوشمند و حسن فتحی نیز اشاره شده است.

به گفته معاون وزارت خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، این بازداشت‌ها تعهدی «را که ایران می‌گوید به آزادی بیان دارد» جدا زیر سوال می‌برد.

الیستر برت از صدور حکم اعدام برای سعید ملک‌پور، احمدرضا هاشم پور و وحید اصغری به جرم افساد فی‌الارض «بدون طی روند مناسب» نیز ابراز نگرانی شدید کرده است.

آقای برت در این بیانیه همچنین به گزارش‌هایی اشاره کرده است حاکی از این که در سال جاری میلادی که تنها ۲۰ روز از آن سپری شده «حدود ۵۰ نفر» و برخی در ملاء عام اعدام شده‌اند.

به گفته این مقام بریتانیایی، اعدام این تعداد نفر در ایران تنها در عرض ۲۰ روز «ادامه روند استفاده افراطی از مجازات مرگ» است که «سازمان ملل نیز آن را محکوم کرده است».

ايران بارها از سوی سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری متهم شده است که يکی از بالاترين موارد اعدام در جهان را دارد. بر اساس قوانين جزايی جمهوری اسلامی، مواردی چون قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و ارتداد از دين مجازات اعدام در پی دارد.
XS
SM
MD
LG