لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۰

سفیر ایران خواستار دستگیری «عاملان تعرض» به سفارت در کابل شد


سردر سفارت ایران در کابل،‌ روز پنج‌شنبه
سردر سفارت ایران در کابل،‌ روز پنج‌شنبه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در واکنش به راه‌پیمایی و تظاهرات صدها نفر از مردم کابل، پایتخت این کشور، علیه تهران خواستار شناسایی و دستگیری «عاملان تعرض به سفارت» شد.

روز پنج‌شنبه صدها نفر در افغانستان در اعتراض به جلوگیری از عبور تانکرهای سوخت از مرز ایران و افغانستان و برخورد «نامناسب» ايران با مهاجران افغان، در مقابل سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان در این راه‌پیمایی با سر دادن شعارهای «مرگ بر احمدی‌نژاد» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» همچنین به سردر سفارت ایران در کابل تخم‌مرغ پرت کردند و رنگ پاشیدند.

فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل، در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه این راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز را «تعرض مشکوک تعدادی از عوامل غرب‌گرا» توصیف و تهدید کرد که ایران «در مقابل حرکات توهین‌آمیز ساکت نخواهد ماند».

تظاهرکنندگان در کابل
آقای مالکی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، همچنین صراحتا تهدید کرد که «در صورت عدم شناسایی عوامل اصلی حرکت مشکوک» احتمال تجدیدنظر جمهوری اسلامی در مورد «ترانزیت سوخت یا در برخی مسائل» نیز هست.

به گفته مقام‌های افغان، واردات سوخت از ایران در حدود ۳۰ درصد از سوخت پالایش شده افغانستان را تأمین می‌کند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری‌ها، حدود ۲۵۰۰ تانکر از حدود یک ماه پیش در مرز ایران و افغانستان معطل مانده‌اند. این اتفاق در شروع زمستان سخت افغانستان، بهای سوخت را در این کشور ۷۰ درصد افزایش داده است.

در حالی که سفیر ایران در کابل کلا منکر توقف ترانزیت سوخت در مرز ایران و افغانستان شده، اواسط دی‌ماه نیز در اعتراض به محدودیت ورود تانکرهای سوخت به افغانستان، صدها نفر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل دست به تظاهرات زدند. «مرگ بر جمهوری اسلامی» از جمله شعارهای تظاهرکنندگان بود.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ضمن آن که «برخی رسانه‌های افغانستان» را «در هم‌سویی با غرب» به خبرسازی در مورد عدم ترانزیت سوخت متهم کرده، ادعا کرده است که روزانه به طور متوسط ۱.۵ میلیون لیتر سوخت از ایران وارد افغانستان می‌‌شود.

آقای مالکی همچنین گفته است که مقام‌های افغان در تماس تلفنی با او بابت راه‌پیمایی روز پنج‌شنبه ابراز تاسف کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رسمی دولت محمود احمدی‌نژاد تعداد تظاهرکنندگان در کابل را «دو گروه ۷۰ و ۳۰ نفری» اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG