لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

ایران با کاراته به طلای بیستم خود در آسیا رسید


جاسم ویشکایی در مسابقات سال ۲۰۰۶ در فنلاند
جاسم ویشکایی در مسابقات سال ۲۰۰۶ در فنلاند
در حالی که بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو در چین برای کاروان ورزش ایران به ساعات پایانی‌اش نزدیک می‌شود، جاسم ویشکایی در رشته کاراته موفق شد بیستمین مدال طلا را نصیب ایران کند.

ایران با دو مدال طلا و برنز امروز کاراته و نایب قهرمانی تیم ملی کبدی، اکنون با ۲۰ طلا، ۱۲ نقره و ۲۴ برنز در رده چهارم جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار دارد.

جاسم ويشکایی در دوره قبلی بازی‌های آسیایی به میزبانی دوحه نیز به اتفاق حسن و حسین روحانی جزء مردان طلایی تیم ملی کاراته به شمار می‌رفت.

به این ترتیب او از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرد و مثل رضا یزدانی در کشتی آزاد، یوسف کرمی در تکواندو و احسان حدادی در پرتاب دیسک، دومین طلای خود در رقابت‌های بازی‌های آسیایی را تصاحب کرد.

این کاراته‌کای اهل استان گیلان، به عنوان آخرين نماینده ايران در این مسابقات به رقابت با حریفانش پرداخت. او در مرحله اول مقابل نماینده اردن، معتصم بالله خير، مبارزه کرد و به پيروزی رسید. رقیب بعدی ویشکایی، مهموت از مالزی بود که او نیز با نتيجه ۹ بر یک مقهور رقیب پرتجربه ایرانی‌اش شد.

ويشکایی در نيمه نهایی جانگ از كره جنوبی را شكست داد. در فينال نیز طی مبارزه‌ای برتر و با حرکت‌های مداوم پا و سرعت قابل ملاحظه‌اش، آگارا از ژاپن را از پيش رو برداشت تا به مدال طلای وزن ۸۴ كيلوگرم کاراته بازی‌های آسیایی دست پیدا کند.

پس از دوحه و پس از گوانگ‌ژو

چهار سال قبل جاسم ویشکایی در بازی‌های آسیایی دوحه، ستاره رقابت‌های کاراته بود، اما تجلیل چشمگیری از این قهرمان صورت نگرفت و او نیز در مصاحبه‌هایش گفت: «اگر به جای کاراته می‌رفتم دنبال فوتبال و عضو معمولی در تیم ملوان بندرانزلی می‌شدم الان وضع زندگی‌ام خیلی بهتر از این بود.»

امروز هم ویشکایی پس از کسب مدال طلا گفت: «اين مدال متعلق به ملتی است که از آن سوی آسيا در انتظار خبرهای خوش از سوی نمايندگان خود در بازی‌های آسيایی هستند.»

ستاره کاراته آسیا که مدت‌ها به دلیل مصدومیت شدید از ورزش و تمرینات دور بود، بعد از کسب مدال طلا از هیجان اشک می‌ریخت و می‌گفت: «سرازير شدن اشک‌هايم از خوشحالی ملتی است که در همه حال پشتيبان ورزشکاران خود هستند.»

دومین مدال دختران کاراته‌کا

سميرا ملک‌پور در وزن ۶۸ كيلوگرم پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف كاراته‌كایی از ژاپن رفت و مقابل اين حريف شكست خورد.

ملک‌پور سپس در گروه بازنده‌ها به مصاف كاراته‌كای اهل اندونزی رفت و توانست با نتيجه ۷ بر سه بر اين حريف غلبه کند تا با یک پیروزی و یک شکست، با قرار گرفتن در مكان سوم اين وزن، بيست و چهارمين مدال برنز كاروان ورزش ايران را کسب کند.

پیش از این نیز فاطمه چالاکی در ۵۵ کیلوگرم روی سکوی سوم مسابقات کاراته ایستاده بود.
XS
SM
MD
LG