لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

آذر نفیسی، نخستین ایرانی برنده جایزه گابارون


آذر نفیسی
آذر نفیسی
دوشادوش نامداران جهان، بلندآوازگانی چون «کارلوس فوئنتس»، یک بانوی ایرانی استاد دانشگاه ایستاده است: دکتر آذر نفیسی، استاد دانشگاه جانز هاپکینز در واشینگتن، و نویسنده کتاب «لولیتاخوانی در تهران» که هفته‌ها در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا جا خوش کرده بود.

گفت‌وگوی علیرضا طاهری با آذر نفیسی درباره جایزه کریستوفر گابارون
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم


دکتر آذر نفیسی در گفت‌و‌گویی با رادیوفردا درباره جایزه‌ای که به تازگی گرفته و پیش از او به نام‌آورانی چون ماریو بارگاس یوسا نیز رسیده است اطلاعات بیشتری می‌دهد.

آذر نفیسی: خود کریستوفر گابارون که یک هنرمند است این جایزه را از طرح خودش طراحی کرده و تنها مشخصه‌اش به جز این که طرحی از این هنرمند است این است که همه جایزه از جنس طلاست.

  • تا به حال سابقه داشته است که به جز شما یک ایرانی برنده دست‌کم یکی از رشته‌های این مسابقه بشود؟

نه، من اولین ایرانی بودم که این جایزه به من تعلق گرفت. در سطح بین‌المللی از کشورهای مختلفی این جایزه را دریافت کرده‌اند. مثلا امسال برای فعالیت‌های لایف‌تایم، ارنستو زدیلو، رئیس جمهور سابق مکزیک، موفق به دریافت آن شد.

  • به عنوان یک دستاوردی از زندگی کلی‌اش؟

بله. به عنوان دستاوری از زندگی کلی‌اش این جایزه را دریافت کرد و به عنوان مثال از انگلیس آقای سر راجر ماریس در زمینه آرشیتکت نیز موفق به دریافت این جایزه شد. ولی در هیچ زمینه‌ای از ایران کسی برنده این جایزه نشده است.

  • می‌توانید بفرمایید که این مسابقه شامل چه رشته‌هایی می‌شود؟

این مسابقه ۹ رشته را در برمی‌گیرد. یکی برای ادبیات، یکی برای هنرهای تجسمی است که امسال سر ریچارد راجرز این جایزه را کسب کرد. در زمینه موسیقی است که امسال هم یک خواننده فلامنکوی خیلی معروف اسپانیایی به نام خوزه مرچه این جایزه را کسب کرد.

در زمینه اقتصاد است که اریک ماسکین، برنده جایزه گابارون نیز قبلا جایزه اقتصاد نوبل را دریافت کرده بود و کارلوس وانتس برای ادبیات و ارنستو زدیلو، رئیس جمهور اسبق مکزیک،‌‌ همان طور که شما به آن اشاره کردید به عنوان دستاورد یک عمر از زندگی‌اش آن را دریافت کرد.

  • خانم نفیسی، افرادی که قرار است موفق به دریافت این جایزه بشوند، چگونه نامزد این مسابقه می‌شوند؟ کسی نام آن‌ها را به سازمان‌دهندگان جایزه پیشنهاد می‌کند یا این که خودشان این افراد را برمی‌گزینند؟

ولله، حتما کسی پیشنهاد می‌کند. منتها من اطلاع ندارم که چه کسی من را نامزد این جایزه کرده است.

داوران و قضات سابقه کاری و فعالیت‌های فرد نامزد شده را مورد مطالعه قرار می‌دهند و راجع به آن تصمیم می‌گیرند. به همین جهت هم من خودم هم زیاد در این مورد اطلاعی نداشتم.

فقط می‌دانستم که در طول چند ماه گذشته از سوی این سازمان با افراد مختلفی که با من سابقه کاری داشتند، تماس گرفته شده بود و راجع به فعالیت‌های من از آنها توضیح خواسته بودند.

  • و کجا این جایزه اعطا می‌شود؟ جای مشخصی است یا این که هر سال در یک جای خاص مراسم اعطا جایزه برگزار می‌شود؟

این جایزه همیشه در شهر والادولید در اسپانیا اعطا می‌شود. والادولید یک شهر بسیار قدیمی است که زمانی پایتخت اسپانیا بوده است و هر ساله این مراسم در آن شهر برگزار می‌شود و امسال هم دهمین سال اعطای این جوایز بود.
XS
SM
MD
LG