لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

ایران سفیر آذربایجان را برای سومین بار در یک ماه احضار کرد


در پی انتشار خبر امضای قرارداد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری تجهیزات نظامی بین اسرائیل و جمهوری آذربایجان، جوانشیر آخوندوف، سفیر آذربایجان در تهران، برای سومین بار در یک ماه گذشته به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، سفیر جمهوری آذربایجان پس از استعلام از دولت خود اظهار داشت که تجهیزات اسرائیلی تنها با هدف آزادسازی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان خریداری شده و دولت این کشور به هیچ وجه اجازه استفاده از این سلاح‌ها علیه کشور ثالث به‌ویژه ایران را نخواهد داد.

بنا بر این گزارش، وی در دیدار با معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی مجددا بر عزم دولت آذربایجان برای توسعه روابط دوستانه با ایران تاکید کرده و «خواستار تبادل نظر بیشتر برای رفع هرگونه سوء تفاهم شده است».

واکنش دولتمردان آذربایجان به احضار سفیر این کشور برخلاف دفعات قبل که به شدت واکنش نشان داده و ادعاهای ایران را «افترا» نامیده بودند ملایم‌تر بود.

روز چهارشنبه، المان عبدالله‌اف، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، در دیدار با خبرنگاران اعلام کرد که سیاست خارجی دولت باکو علیه هیچ کشوری نیست و جمهوری آذربایجان برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و تامین تمامیت ارضی خود حق خرید سلاح از هر کشوری را دارد.

به گفته وی، سیاست خارجی جمهوری آذربایجان همیشه متعادل بوده و آذربایجان اهمیت ویژه‌ای برای حسن هم‌جواری و همسایگی قائل است و این باید بر اساس اصول احترام متقابل باشد.

در همین حال وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه، درست یک روز بعد از احضار سفیر آذربایجان به این وزارتخانه، در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است که علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، طی هفته جاری احتمالا به آذربایجان سفر خواهد کرد.

هنوز معلوم نیست که سفر آقای صالحی به باکو تا چه حد بتواند از تنش‌های موجود میان دو کشور بکاهد.

طی هفته‌های گذشته، روابط دو کشور همسایه دستخوش تنش‌های روزافزون بوده، و دو کشور همدیگر را به خصومت و نقض امنیت ملی یکدیگر متهم کرده‌اند.

تایید قرارداد بزرگ تسلیحاتی

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه با استناد به منابعی در وزارت دفاع اسرائیل گزارش داد که قرارداد نظامی منعقد شده میان آذربایجان و اسرائیل شامل فروش هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های ضدهوایی به همراه سامانه‌های پدافند موشکی سازمان صنایع هوافضای اسرائیل به جمهوری آذربایجان است.

این گزارش در ادامه گفته بود که اسرائیل «به شدت در تلاش است تا اتحاد خود با کشورهای این منطقه را در گرماگرم رویکردهای خصمانه نسبت به خود محکم‌تر سازد».

اسرائیل و آذربایجان قبلا نیز در زمینه نظامی همکاری‌هایی داشته‌اند.

مهرماه سال جاری نیز مطبوعات آذربایجان گزارش کردند که آذربایجان تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی ۶۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع «اوربیتر -۲‌ام» و «ارواستار» اسرائیلی دریافت خواهد کرد.

در حال حاضر شرکت «البیت» اسرائیل، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های تولیدکننده هواپیمای بدون سرنشین جهان، در آذربایجان دفتر نمایندگی باز کرده و با شرکت‌های آذربایجانی روی پروژه‌های مشترک کار می‌کند.

به گفته مقامات آذربایجان، اسرائیل سهم بزرگی در مدرنیزه کردن تجهیزات نظامی، امنیتی، مخابراتی و دفاعی آذربایجان داشته است. شرکت «البیت» اسرائیل تاکنون چندین هواپیمای بدون سرنشین به باکو فروخته است.

در حالی که بودجه صنایع نظامی آذربایجان در سال ۲۰۱۱ بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تعیین شده بود، این رقم برای سال ۲۰۱۲ به افزون بر ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG