لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

سخنگوی بهاییان:‌ فشار را زیاد کرده‌اند تا بهاییان را از ایران برانند


جمعی از بهاییان در حال ترک ایران در سال ۲۰۰۸
جمعی از بهاییان در حال ترک ایران در سال ۲۰۰۸
جامعه بین‌المللی بهاییان روز چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای از ممانعت مقامات جمهوری اسلامی از دفن پیکر یک بهایی طبق آیین بهاییان انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است که این اقدامات نشانهٔ تعصب و خصومت جمهوری اسلامی نسبت به این گروه از ایرانیان است.

رادیوفردا در گفت‌وگویی با پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بین‌المللی بهایی، ابتدا از او درباره محدودیت بهاییان برای دفن عزیزان‌شان در ایران پرسیده است.

پدیده ثابتی: می‌توان گفت در چند ماه گذشته، اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی علیه جامعه بهایی در ایران شدت بیشتری پیدا کرده است.

یکی از مشکلاتی که جدیداً برای جامعه بهایی پیش آمده این است که به آن‌ها اجازه نمی‌دهند عزیزان‌شان را طبق مراسم بهاییت دفن کنند. همین هفته گذشته مسئولان ایران به یک خانواده بهایی اجازه دفن عزیزشان را نداده‌اند و به خانواده خانم زائری اعلام شد اجازه ندارند طبق قوانین بهایی او را دفن کنند و حدود ۴۸ ساعت جسد این خانم را نگه داشتند.

گفت وگوی مهتاب وحیدی راد با پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهاییان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:43 0:00
لینک مستقیم

این خانواده رفتند و از مسئولان اجازه دفن خواستند، اما به آن‌ها گفتند ۴۸ ساعت جسد را نگه می‌دارند و بعد در روز پنج‌شنبه با مراسم اسلامی دفن خواهد شد.

این مرحله جدیدی است برای اذیت و آزار بهاییان در ایران. مسئولان جمهوری اسلامی همیشه می‌گویند بهاییان در تنگنا نیستند و آزادی دارند، اما باید این سوال طرح شود که مردگان بهایی چه کار کرده‌اند که خانواده آن‌ها باید این طور در عذاب باشند.

  • خانم ثابتی، گفتید خانواده خانم زائری مراجعه کردند برای اجازه دفن بر اساس آیین بهایی. مسئولان چه جوابی به خانواده این خانم دادند و چه دلیلی مطرح کردند برای این که اجازه ندارند مراسم را طبق آیین خودشان اجرا کنند؟

مسئولان هیچ وقت به طور مستقیم جواب نمی‌دهند و دلیلی ارائه نمی‌دهند، فقط می‌گویند شما اجازه ندارید و فرد باید طبق مراسم اسلامی دفن شود.

  • در مورد جزئیات دفن خانم زائری توضیح دهید که چه مغایرتی دارد با آیین بهایی؟

وقتی یک نفر عزیزش را از دست می‌دهد وضعیت بحرانی وجود دارد و اعضای خانواده ناراحت هستند و برای‌شان تسلی خاطر است که بتوانند آن طور که اعتقاد دارند و دل‌شان می‌خواهد عزیزشان را دفن کنند.

مراسم بهایی چیز به خصوصی نیست، فقط جسد را باید در تابوت بگذارند و در پارچه بپیچند و دعای میت را می‌خوانند که یک دعای بهایی است که حتما باید انجام شود و جزء الزامات است. این مراسم برای کسی دردسر ایجاد نمی‌کند و خانواده فقط می‌خواهند با مراسمی که باعث تسکین و تسلی خاطرشان است عزیزشان را دفن کنند.

  • خانم ثابتی! این اولین مورد بوده در مورد دفن بهاییان یا موارد دیگری در شهرهای دیگر هم وجود داشته است؟

این اقدام چندین بار در سال‌های مختلف تکرار شده است، یعنی چند سال پی‌در‌پی در شهرهای مختلف بهاییان را به این صورت اذیت می‌کردند. در‌‌ همان سال‌های اول قبرستان بهاییان به نام «گلستان جاوید» ویران شد و بولدوزر انداختند و تمام قبر‌ها را خراب کردند و در آنجا یک ساختمان دیگری ساختند.

در شهرهای نجف‌آباد، ساری، اصفهان و سمنان همیشه این موارد پیش آمده، یعنی هر چند وقت یک بار می‌ریزند و قبرستان‌ها را خراب می‌کنند. در ماه آوریل گذشته هم در گیلاوند چهار تا از قبرهای بهاییان را خراب کردند. درماه مارس هم در نجف‌آباد با این که یک خانواده برای دفن مجوز داشتند باز اجازه دفن عزیزشان را در قبرستان محلی ندادند.

به هر حال طی ۳۰ سال گذشته بهاییان می‌توانستند مراسم خود را انجام دهند و مشکل زیادی نبوده، ولی اکنون دولت ایران برای این که جامعه بهایی را سست کند و آن‌ها را از ایران براند فشار را زیاد کرده است.

  • خانم ثابتی! بهاییان یک بیانیه صادر و به برخورد جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند جمهوری اسلامی تعصب و خصومت دارد نسبت به بهاییان ایران. هدف از صدور این بیانیه چیست؟

تقریبا روزی نیست که یک مقاله چاپ شود و علیه بهاییان تهمت‌هایی روا ندارند. با این که مردم ایران آگاه هستند و از بهاییان طرفداری و از این رفتارهای وحشیانه دوری می‌کنند، ولی عده‌ای هستند که تحت تاثیر این تحریکات قرار می‌گیرند.

این‌ها باید حقیقت را بدانند. این بیانیه‌ها صادر می‌شود برای اطلاع هموطنان عزیز تا بدانند جامعه‌ای که به اقلیت‌های خود ظلم کند نمی‌تواند جامعه سالم و خوشبختی باشد. این بیانیه فقط برای آگاهی هموطنان است.
XS
SM
MD
LG