لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

پاسخ مشاور نوآوری وزارت خارجه آمریکا به پرسش‌های شما


بن اسکات، مشاور نوآوری در وزارت خارجه آمریکا
بن اسکات، مشاور نوآوری در وزارت خارجه آمریکا
بن اسکات، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در نوآوری و سیاست‌گذاری تکنولوژی‌های جدید، به پرسش‌های کاربران وب‌سایت رادیوفردا در مورد سیاست‌های ایالات متحده در زمینه مبارزه با سانسور رسانه‌ها و اینترنت در ایران، به‌ویژه طرح اینترنت در چمدان و میزان ایمنی آن و تلاش دولت آمریکا در این زمینه پاسخ گفته است.

پرسش: در حال حاضر طرح «اینترنت در چمدان» در چه مرحله‌ای است و چه زمانی در ایران آغاز به کار می‌کند و در نتیجه برای ایرانیان قابل استفاده خواهد بود؟ این سیستم به چه شکلی کار می‌کند؟

با توجه به افزایش محدودیت‌ها و کنترل در ایران، این پروژه تا چه میزانی موفق می‌شود و در نتیجه کارایی خواهد داشت؟ آیا استفاده از این سیستم امن است؟ آیا ما امنیت خواهیم داشت یا حکومت می‌تواند به سادگی ما را ردیابی کند؟

این روش چه برتری‌هایی نسبت به سیستم اینترنت ماهواره‌ای دارد؟ و چرا دولت آمریکا در زمینه ارائه سیستم اینترنت ماهواره‌ای برای مردم در کشورهای دیکتاتوری سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟ سیستم‌های مجانی اینترنت ماهواره‌ای قبلا مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته و نتیجه آن مشخص است. چرا به جای سرمایه‌گذاری در این زمینه روی طرح‌هایی کار می‌شود که کارایی و موفقیت آن مشخص نیست؟

پاسخ: وزارت خارجه آمریکا مدافع فعال آزادی اینترنت در سراسر جهان است. روش برخورد ما با این موضوع متاثر از نیاز‌ها و حق مردمی است که با محدودیت یا خطر استفاده آزاد از اینترنت روبه‌رو هستند، این خطر‌ها می‌تواند سانسور، حملات هکر‌ها، بدافزار‌ها یا مسدود کردن کامل شبکه اینترنت باشد. پروژه‌هایی همچون «اینترنت در چمدان» نمایانگر یک نوع از طرح‌هایی است که کار‌شناسان و فعالان عرصه اینترنت به وزارت خارجه آمریکا معرفی کرده‌اند تا به این وسیله با گسترش خطر‌ها و محدودیت در کاربری از اینترنت مقابله شود.

«اینترنت در چمدان» به شکلی طراحی شده که امکان برقراری ارتباط بین افراد را در شرایط اضطراری و زمانی که شبکه‌های عادی اینترنت مسدود شده یا خطرناک هستند فراهم کند. این فناوری به افراد امکان می‌دهد که شبکه کوچک و قابل اعتمادی را برای تماس از طریق تلفن‌های موبایل یا سخت‌افزارهای معمولی برای خود ایجاد کنند. این فناوری می‌تواند از طریق هر امکان تماسی خود را به شبکه بزرگ اینترنت متصل کند. این یک فناوری چند کاره است که به هنگام قطع یا خطرناک بودن استفاده از سایر شبکه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

سانسور اینترنت

پرسش: با توجه به این مسئله، شما برای مبارزه با سانسور اینترنت در ایران چه طرح‌هایی دارید؟

آیا دولت آمریکا در نظر دارد که به کاربران ایرانی اینترنت نرم‌افزارهای فیلترشکن آمریکایی بدهد؟

آیا «کارزار علیه سانسور اینترنت در ایران» با پایان دوره کار این دولت آمریکا به پایان خواهد رسید یا دولت و رئیس جمهور بعدی نیز این کارزار را ادامه خواهند داد؟

آیا ایرانی‌ها می‌توانند مطمئن باشند که حمایت آمریکا از آزادی اینترنت در ایران دائمی خواهد بود؟

شما چه روش‌های غیرقابل ردیابی را برای افزایش پهنه (گستره) اتصال اینترنتی در ایران پیشنهاد می‌کنید؟

بر اساس دانش مهندسان آمریکایی و امکاناتی که در اختیار آنهاست، آیا امکان دارد که با استفاده از فناوری سایفون شبکه‌ای موازی و غیرمتعارفی را برای تماس با فیس‌بوک یا توییتر ابداع کرد؟

پاسخ:‌ من با «کارزار مقابله با مختل کردن امواج ماهواره‌ای» همکاری می‌کنم. ما تحقیقات وسیعی در مورد انواع روش‌های پخش پارازیت یا مسدود کردن مخابرات ماهواره‌ای انجام داده‌ایم و در حال حاضر یک ویدئوی آموزشی در این مورد را در دست تهیه داریم. به چه شکل می‌توانیم تجربیات و اطلاعات خود را در این زمینه به کار‌شناسان شما منتقل کنیم؟

نقش رهبری و پیشروی هیلاری کلینتون وزیر خارجه در زمینه دفاع از آزادی اینترنت، در حقیقت به این معیارهای بنیادی و تعهد آمریکا به دفاع از آزادی بیان و آزادی اجتماعات و تشکل برمی‌گردد که بخش مهمی از قانون اساسی و منشور اولیه‌ای است که نظام جمهوری بر آن پایه در آمریکا شکل گرفت. سیاستمداران و مردم آمریکا در مورد این معیار‌ها یکپارچه هستند و همین اصول خود را در دفاع ما از آزادی اینترنت در سراسر جهان منعکس می‌کند. مردم ایران و کل مردم جهان می‌توانند مطمئن باشند که این معیار‌ها و اصول و تعهد ما به آن‌ها هیچ گاه متزلزل نخواهد شد.

برنامه‌ها و طرح‌ها برای کمک به ایرانیان تا بتوانند از حقوق و آزادی‌های خود در عرصه اینترنت نیز استفاده کنند در حقیقت بخشی از همین تعهد ماست. طرح «اینترنت در چمدان» فقط یکی از این برنامه‌هاست. مقابله با روش‌های گوناگون و فزاینده حکومت ایران در زمینه کنترل اینترنت مستلزم به کارگیری روش‌های گوناگونی است. وزارت خارجه آمریکا از طرح‌ها و فناوری‌های گوناگونی حمایت مالی می‌کند از جمله نرم‌افزارهای فیلترشکن به زبان فارسی، ابزار‌ها برای امنیت بیشتر در مکالمات با تلفن موبایل و فناوری‌هایی که به کاربران امکان می‌دهد به شکل امنی مطالب خود را روی شبکه اینترنت قرار داده یا از خود در برابر حملات سایبری حفاظت کنند.

امروزه روش‌ها و فناوری‌های گوناگونی برای برقراری تماس بین کاربران اینترنت یا برقراری تماس با وب‌سایت‌های مورد نظر آن‌ها مثل فیس‌بوک و توییتر وجود دارد. دولت آمریکا مدافع فعال آزادی اینترنت است و ما به طور دائم با کار‌شناسان گوناگون در سراسر جهان در ارتباط هستیم و اطلاعات مربوط به فناوری‌های گوناگون از جمله ارتباطات و مخابره ماهواره‌ای را با آن‌ها در میان می‌گذاریم.

پرسش: جی‌میل سابقاً در ظاهر ضریب امنیتی خوبی داشت، ولی اخیرا توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران مورد حمله قرار گرفته، آیا دولت آمریکا با موسساتی مثل گوگل و یاهو برای بهبود ایمنی شبکه‌ای میل آن‌ها همکاری می‌کند؟

پاسخ: به عنوان بخشی از کارهای ما در زمینه دفاع از آزادی در عرصه اینترنت، وزارت خارجه آمریکا با سایر دولت‌ها، شرکت‌های اینترنتی، سازمان‌های ذی‌ربط و حتی افراد متخصص همکاری می‌کند تا بهترین فناوری و روش‌های لازم برای امنیت اینترنت را فراهم کند.

پرسش: با توجه به تمام پیشرفت‌های تکنولوژیک اخیر چرا کانال‌های تلویزیونی یا رادیویی ماهواره‌ای نمی‌توانند به روشی برنامه‌های خود را پخش کنند که دریافت آن احتیاج به وسایل پیچیده‌ای نداشته باشد یا حداقل با یک آنتن ساده که مخاطبان خود بتوانند آن را سوار کنند بشود این برنامه‌ها را دریافت کرد؟

پاسخ: پخش برنامه از طریق ماهواره به ابزار و وسایل خاصی نیز دارد که برای دریافت علائم و امواج از ماهواره ساخته می‌شوند. این اصل فنی هیچ گاه تغییر نخواهد کرد. و میزان سهولت استفاده از دستگاه‌های دریافت امواج ماهواره‌ای، متناسب با شرکت تولیدکننده آن یا نوآوری تکنولوژی متفاوت است.

پرسش:‌ آیا بحران مالی در بانک‌ها و بازار سهام آمریکا محصول یک نوع حمله سایبری یا خرابکاری اینترنتی توسط چین یا اروپا و دسترسی غیرقانونی آن‌ها به اطلاعات بانک‌های آمریکایی نیست؟

پاسخ: خیر.
XS
SM
MD
LG