لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

تثبیت مدیران فعلی خانه سینما، «تثبیت نگاه سینماگران»


محمدمهدی عسگرپور
محمدمهدی عسگرپور
پس از چند ماه کشمکش و اختلاف میان خانه سینما و معاونت سینمایی، یک‌شنبه شب رای‌گیری برای انتخاب هیئت مدیره جدید خانه سینما برگزار شد و محمدمهدی عسگرپور برای دومین بار به سمت مدیرعاملی این نهاد صنفی انتخاب شد.

این انتخاب در حالی صورت گرفت که مدیران دولتی سینمای ایران تلویحا خواستار برکناری آقای عسگرپور از سمت مدیرعاملی خانه سینما توسط سینماگران شده بودند.

رادیوفردا در گزارشی این انتخابات و اهمیت آن را بررسی کرده است:

تثبیت مدیران فعلی سینما. این برایند نتیجه انتخابات هیئت مدیره این نهاد صنفی مهم فرهنگی و هنری ایران بود، انتخاباتی که به دلیل اختلافات و تقابل چند ماه اخیر میان این نهاد و معاونت سینمایی وزارت ارشاد ایران از حساسیت زیادی برخوردار بود.

بنابر اعلام خبرگزاری‌های ایران، یک‌شنبه شب، مریلا زارعی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، ابراهیم مختاری، محمد صریح، محمدرضا معینی و تورج منصوری با رای نمایندگان صنوف مختلف به عنوان اعضای هیئت مدیره جدید خانه سینما انتخاب شدند و بلافاصله در اولین تصمیم محمدمهدی عسگرپور را به سمت مدیرعاملی خانه سینما ابقا کردند.

آقای عسگرپور در چند ماه اخیر با نگارش نامه‌هایی تند به وزیر ارشاد ایران و انجام مصاحبه‌های شدیداللحن به صراحت از نحوه مدیریت فرهنگی کشور انتقاد کرده است.

رضا صدیق، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر، درباره نحوه برگزاری مجمع عمومی و انتخابات اخیر خانه سینما به رادیوفردا می‌گوید:

در ادامه درگیری‌های معاونت سینما و خانه سینما، معاونت سینمایی برای سنگ انداختن به این انتخابات بیکار ننشسته بود.

هفته گذشته و قبل از انتخابات خانه سینما، مدیران تولید سینمایی، شورای مرکزی کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه‌کنندگان اعلام کردند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند و انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.

در مقابل فرهاد توحیدی اعلام کرد که انتخابات بدون آنها برگزار خواهد شد و درباره شرکت نکردن شورای مرکزی کانون کارگردانان، تعدادی از کارگردان‌های مطرح سینما نامه نوشتند و اعلام کردند که در این انتخابات رسما باید شرکت بکنیم که کانون کارگردانان در لحظات آخر شرکت کرد و فقط اتحادیه تهیه‌کنندگان شرکت نکرد.

با توجه به بحث‌های چندین ماه اخیر از سمت معاونت سینمایی در رابطه با جدا کردن صنف تهیه‌کنندگان از خانه سینما کاملا مشخص است که این موضوع از کجا آب می‌خورد و شرکت نکردن‌شان می‌تواند دال بر این موضوع باشد.

پس از اوج‌گیری اختلافات میان معاونت سینمایی و خانه سینما، مدیران دولتی سینمای ایران در گفت‌وگوهای‌شان صریحا نسبت به عدم انتخاب مدیران فعلی خانه سینما ابراز امیدواری کرده و حتی گفته بودند که کار اصلی آنها با هیئت مدیره آینده خانه سینما خواهد بود.

  • در چنین شرایطی آیا انتخاب مجدد آقای عسگرپور از سوی سینماگران می‌تواند حاوی پیامی باشد؟

رضا صدیق: شاید انتخاب هیئت مدیره قبلی خانه سینما صریح‌ترین پیغام سینماگران به معاونت سینمایی و دولت بوده باشد، این انتخاب به معنی پیگیری خواسته‌های صنف سینماست.

با توجه به نامه وزارت ارشاد به محمدمهدی عسگرپور که او را نماینده قشر کوچکی از اهالی سینما خوانده بود و خواست‌هایش را خواست اکثر سینماگران نمی‌دانست، این رای‌گیری بین صنوف سینمایی برای انتخاب دوباره هیئت مدیره و رئیس خانه سینما تثبیت خواسته‌ها و منش و نگاه سینماگران است.

از این به بعد محمدمهدی عسگرپور به علت حمایت و انتخاب دوباره از سوی سینماگران با قدرت بیشتری جلو می‌رود و با معاونت سینمایی تقابل می‌کند و در مجموع با توجه به این که خانه سینما تنها صنف فعال و باقی‌مانده در عرصه فرهنگ و هنر ماست این اتفاق را در عرصه هنر، بسیار مهم می‌شود دید.

جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد ایران، در اولین واکنش به انتخابات خانه سینما ابراز امیدواری کرد که مدیران خانه سینما با معاونت خانه سینما همراه‌تر باشند.

او به خبرگزاری فارس گفته است که امیدواریم مدیران جدید نقشی غیر از همراهی برای حل مشکلات سینما برای خود قائل نباشند.

پیش ازاین تعدادی از سینماگران متمایل به حاکمیت، خانه سینما را به محل تجمع عناصری که آنها را ضدانقلاب می‌نامند متهم کرده بودند.

خانه سینما هم اکنون مهم‌ترین نهاد سینمایی صنفی فرهنگی و هنری ایران به شمار می‌رود که تا حدودی توانسته است در مقایسه با صنوف دیگر استقلالش را از دولت حفظ کند.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG