لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

شش سینماگر ایرانی خواستار کناره‌گیری «افراد تندرو» از سینما شدند


شش فیلمساز و منتقد ایرانی در بیانیه‌ای که روز شنبه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر شد ضمن هشدار نسبت به وضعیت امروز سینمای ایران خواستار کناره‌گیری «افراد تندرو از صف‌بندی‌های قطبی» و جلوگیری از رانت‌خواری و فساد مالی در سینمای کشور شدند.

به گزارش وب‌سایت کافه‌سینما، مسعود کیمیایی، مسعود جعفری جوزانی، علیرضا رئیسیان، جواد طوسی، علی معلم، و مهدی کرم‌پور امضاکنندگان این بیانیه هستند.

این شش سینماگر در بیانیه خود ریشه‌های بحران کنونی در سینمای ایران را «تعارضات آشکار و پنهان» و همین طور «ناشی از فضای ملتهب و سیاست‌زده کنونی» دانسته‌اند.

تازه‌ترین بیانیه سینماگران ایرانی تنها یک هفته پس از آن منتشر شده است که خبر حذف فریدون جیرانی از برنامه سینمایی هفت در تلویزیون دولتی ایران منتشر شد، برنامه‌ای که برخی از آن با عنوان «۹۰ سینمایی» یاد می‌کنند.

گرچه فریدون جیرانی خود هرگونه «حاشیه‌»ای بر این اتفاق را رد می‌کند و می‌گوید به دلیل تولید یک سریال تلویزیونی مجبور به کناره‌گیری از برنامه شده، بسیاری بر این اعتقادند که «صراحت» او و انتقادش از سینمای دولتی در کشور که واکنش‌هایی منفی را برانگیخت باعث حذفش شده است.

در پایان هفته گذشته نیز ۳۳ سینماگر ایرانی در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، مدیر تلویزیون دولتی ایران، علاوه بر این که خواستار ماندن آقای جیرانی در این برنامه شدند از «عده‌ای» بی نام‌ونشان گفتند که «در پی تعطیلی هفت و حذف فریدون جیرانی از این برنامه برآمده‌اند».

در بیانیه شش سینماگر نیز بدون ذکر نام به افرادی «از درون سینما» اشاره شده است که «تعهد حرفه‌ای و صنفی را فدای منافع حزبی و فردی خود» می‌کنند.

این فیلمسازان و نویسندگان سینمایی در بیانیه خود همچنین خواستار «پرهیز از ورود جناح‌های سیاسی در امور هنری» و «استفاده از نیروهای مستقل در تصمیم‌های کلان حرفه‌ای» شده‌اند.

آنها همچنین «توزیع عادلانه منابع در بدنه سینمای ایران» و «جلوگیری از رانت‌خواری و فساد مالی» را از مسئولان فرهنگی حکومت خواستار شده‌اند.

سینمای ایران در یک سال گذشته مشکلات و موانع و جنجال‌های فراوان داشته است، از تعطیلی خانه سینما با بیش از پنج هزار عضو تا پایین کشیده شدن چند فیلم از پرده سینماها در آغاز سال جاری، گرچه این فیلم‌ها تمام مجوزها را برای تولید و نمایش در اختیار داشتند.

وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز ۱۳ دی‌ماه سال گذشته دستور انحلال خانه سینمای ایران را صادر کرد و دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیر‌قانونی بعدی» اعلام کرد.

وزیر ارشاد همچنین روز ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۰ در سخنانی با اشاره به جشن‌های خانه سینما تأکید کرد که فعالیت‌های این تشکل نه یک فعالیت صنفی، «بلکه یک فعالیت سیاسی است».

در همین حال وب‌سایت خبری کلمه «حمایت هنرمندان از میرحسین موسوی» و «تحریم شرکت در جشنواره فیلم فجر» را باعث افزایش فشار بر خانه سینما و تعطیلی آن می‌داند.
XS
SM
MD
LG