لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

احمدی‌نژاد: گزارش‌های ارسالی برای رهبری «خلاف واقع» است


روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای فعالیت می‌کند در سرمقاله‌ای ضمن تائید «یک دهه درگیری سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، با نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان از «سپاه قدس» به عنوان یک «نیروی زبده عملیاتی»، «ایدئولوژیک» و «بدون مرز» نام برده و از وعده قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، برای «شکست آمریکا» خبر داده است.

روزنامه‌های ابتکار و تهران امروز ضمن انتشار گزارش‌هایی از «سخنان جنجالی محمود احمدی‌نژاد» خبر داده‌اند که رئیس دولت در دفاع از نزدیکان خود ادعا کرده است که «گزارش‌های ارسالی برای رهبری خلاف واقع است».

روزنامه‌های شرق و مردمسالاری گزارش داده‌اند که آیت‌الله موسوی اردبیلی با انتقاد از «استیضاح وزیر اقتصاد» آن را «استیضاح ظاهری» توصیف کرده، و روزنامه جهان صنعت نیز خبر داده است که پرویز فتاح وزیر سابق نیرو در دولت احمدی‌نژاد با اشاره به «نقش دولت در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» اعلام کرده است که «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را نمی‌توان لایی رد کرد».

روزنامه جام جم هم خبر داده است که «عیدی سال آینده کارمندان ۳۸۰ هزار تومان تعیین شده است».

تائید درگیری «سپاه قدس» با نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان از سوی کیهان

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای فعالیت می‌کند در سرمقاله‌ای با عنوان «چرا از نیروی قدس می‌ترسند؟» ضمن تائید دخالت «سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در کشورهای منطقه به ویژه عراق و افغانستان تاکید کرده است که نیروهای سپاه قدس از سال ۲۰۰۱ تاکنون با نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان «درگیر» هستند.

این روزنامه وابسته به جناح حاکم بر ایران نوشته است که «تمرکز آمریکا بر نیروی قدس سپاه و شخص سردار قاسم سلیمانی یک باره علنی شده، ولی مطلقا یک باره به وجود نیامده است» و تاکید کرده که «از زمانی که آمریکا پس از سال ۲۰۰۱ قدم به منطقه گذاشت و دو کشور عراق و افغانستان را اشغال کرد، مزه رویارویی با نیروی قدس را به عمیق‌ترین و واقعی‌ترین شکل ممکن چشیده است».

کیهان در عین حال مدعی شده است که آمریکا با تاخیری ده ساله حریف خود در منطقه خاورمیانه را شناخته و ادامه داده است که «حدود یک دهه طول کشید تا آمریکا حریف اصلی خود در منطقه را شناخت» و «درک آمریکا از آن چه قدرت منطقه‌ای ایران خوانده می‌شود، عمدتا، اگر نگوییم در همه موارد، مبتنی بر تجربه رویارویی با نیروی قدس است»، چرا که وقتی «آمریکایی‌ها تصمیم به آغاز حضور نظامی گسترده در منطقه گرفتند به هیچ وجه نمی‌توانستند تصور کنند که با چه نیرویی مواجه خواهند شد و هماورد اصلی آنها کیست».

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همچنین به طور ضمنی نقش سپاه قدس در حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را تائید کرده و مدعی شده است که «شاید بسیاری ندانند، اما این حقیقتی بسیار مهم و گریزناپذیر است که نیروی قدس سپاه و شخص حاج قاسم سلیمانی در خالی کردن باد نخوت ماشین جنگی آمریکا در منطقه خاورمیانه یکی از برجسته‌ترین نقش‌ها را داشته است».

کیهان در عین حال «سپاه قدس» را «یک نیروی عملیاتی زبده» و همچنین «یک تفکر» مبتنی بر «اسلام انقلابی» توصیف کرده و نوشته است که سپاه قدس «مستقیما با بنیادی‌ترین ارزش‌ها و روش‌های تمدن غربی در تضاد و درگیری دائم است»، و به طور ضمنی نقش سپاه قدس «در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان با اسرائیل» را تایید کرده و حتی از نقش هم‌عرض «نیروی قدس و قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله» در آن جنگ یاد کرده است.

این روزنامه همچنین به وعده قاسم سلیمانی برای «شکست تاریخی آمریکا» اشاره کرده و نوشته است که «حدود ۵ سال پیش که این جمله از قول حاج قاسم نقل شد بسیاری آن را یک آرزوی بزرگ، شیرین و البته دور دانستند»، اما امروز که «رابرت گیتس می‌گوید درگیر شدن با ایران به معنای آن است که فردا آمریکا ناچار باشد درون خاک خود با فرزندان انقلاب ایران بجنگد، آیا باز هم می‌توان گفت که جمله حاج قاسم بیان یک آرزوی دور بوده است؟»

سرمقاله کیهان که به تجلیل و ستایش از «قاسم سلیمانی» و «سپاه قدس» اختصاص دارد همچنین نوشته است که «ترس از نیروی قدس، هراس از بی‌معنا شدن مرزهاست» و مدعی شده که سپاه قدس به کسانی که این روزنامه از آنها به عنوان «مومنان» نام برده «یاد می‌دهد به جای ماندن در خانه خود، در خانه دشمن با او بجنگند» و البته تاکید کرده است که «پرونده هسته‌ای در دوران دوم خرداد» را «پراگمات‌ها اداره کردند»، اما «پرونده عراق» را «شاگردان قاسم سلیمانی» اداره کرده‌اند.

تائید اقدامات سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران در سرمقاله روزنامه کیهان در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و عربستان سعودی شکایت خود از «توطئه جمهوری اسلامی و سپاه قدس برای ترور سفیر عربستان و بمب‌گذاری در خاک آمریکا» را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده‌اند، و همزمان مقام‌های جمهوری اسلامی چنین اتهامی را رد کرده‌اند.

احمدی‌نژاد: گزارش‌های ارسالی برای رهبری «خلاف واقع» است

روزنامه‌های ابتکار و تهران امروز در تیترهای اصلی شماره شنبه گزارش‌هایی از «سخنان جنجالی محمود احمدی‌نژاد» در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حامیان دولت منتشر کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «یک سخنرانی، دو روایت» نوشته است که روز «پنج‌شنبه محمود احمدی‌نژاد، در نشستی که برخی از رسانه‌ها آن‌ را غیرمنتظره خوانده‌اند» برخلاف «لحن آرام» چند روز پیش در مجلس شورای اسلامی و هنگام استیضاح وزیر اقتصاد «سخنان تند و تیزی بر زبان آورد».

به نوشته این روزنامه، احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان دوساعته خود و در حالی که «مشایی و بقایی و رحیمی را در کنار خود نداشت، دفاع تمام‌قدی از آنها کرده» و حتی گفته است که «هر کجا که خواستیم حرفی بزنیم، گفتند مشایی پشت سر قضیه است و به او حمله کردند و سپس نوبت به رحیمی و بقایی و ثمره مظلوم رسید».

ابتکار همچنین نوشته است که احمدی‌نژاد در بخشی از اظهاراتش اخبار و گزارش‌هایی که برای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ارسال می‌شود را «خلاف واقع» توصیف کرده و گفته است که «خدمت آقا گزارش خلاف واقع می‌بردند. من خدمت رهبری رسیدم و توضیح دادم. بگردند اگر یک ریال دزدی در دولت پیدا کردند، بنده در تلویزیون حاضر شده و می‌گویم به ‌خاطر این که به درد مردم نمی‌خورم، استعفا می‌دهم».

به گزارش این روزنامه، احمدی‌نژاد طی سخنان خود به قوه قضائیه نیز حمله کرده و با تاکید بر این که «دو سال است که قوه ‌قضاییه معاون اول دولت را متهم به فساد اقتصادی کرده است؛ ولی نمی‌توانند این اتهام را ثابت کنند»، تهدید کرده است که «بنده فقط ۱۰ درصد حرف‌ها را تاکنون زده‌ام و شاید ۲۵ درصد دیگر را در آینده بگویم؛ ولی مابقی را هیچ‌ گاه نمی‌توانم به دلایل مصالحی و حفظ نظام و انقلاب بیان کنم».

ابتکار در عین حال نوشته است که «بیش از ۳۰ ساعت پس از انتشار» اظهارات احمدی‌نژاد روز جمعه «مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات ریاست‌ جمهوری با انتشار بیانیه‌ای متن سخنان احمدی‌نژاد را تکذیب کرده و «روایت رسمی» اظهارات رئیس دولت را «بدون اشاره به این سخنان منتشر کرده است».

روزنامه تهران امروز نیز ضمن انتشار اظهارات جنجالی محمود احمدی‌نژاد، طی سرمقاله‌ای با تیتر «در نقد انتقادهای رئیس دولت» نوشته است که احمدی‌نژاد که «به گفته خودش تاکنون فقط ۱۰ درصد ناگفتنی‌ها را بیان کرده و شاید ۲۵ درصد دیگر را در آینده بیان ‌کند، بار دیگر با حمله به قوه قضائیه و قوه مقننه کوشید ضعف‌ها و کاستی‌های دولتی را انکار کند و دست به فرافکنی بزند».

این روزنامه با اشاره به این که «قانون اساسی و عرف سیاسی چنین می‌گوید که رئیس‌ جمهوری نمی‌تواند برای بار سوم کاندیدای ریاست‌ جمهوری شود» به صراحت هشدار داده است که «احمدی‌نژاد اندیشه‌های دور و درازی برای انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم در سر می‌پروراند».

تهران امروز علاوه براین اظهارات احمدی‌نژاد را «فرافکنی و لاپوشانی ضعف‌ها و کاستی‌های دولت» توصیف کرده و با تاکید بر این که «نقض مکرر قوانین و عدم اجرا یا ابلاغ آنها فهرستی طولانی از کارنامه» رئیس دولت است، به وی هشدار داده و نوشته است که «این میدانی که در اختیار رئیس‌ جمهوری گذارده شده است، میدان و عرصه خدمت بی‌منت است، نه میدان ایجاد چالش و تنش بین قوای سه‌گانه، مسئولان و طیف‌های سیاسی».

«موسوی اردبیلی: استیضاح وزیر اقتصاد ظاهری بود»

روزنامه‌های شرق و مردمسالاری گزارش داده‌اند که آیت‌الله موسوی اردبیلی «استیضاح وزیر اقتصاد» را «استیضاح ظاهری» توصیف کرده است.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره چهاردهم آبان گزارش داده است که «آیت‌الله ‌موسوی‌اردبیلی با انتقاد از عملکرد مجلس در دادن رای اعتماد مجدد به وزیر اقتصاد» گفته است که «اقدام مجلس در رای دوباره به وزیر اقتصاد یک امر ظاهری و یک استیضاح ظاهری بود»، و با اشاره ضمنی به ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی تاکید کرده است که «درست نبود با یک معذرت‌خواهی سر و ته ماجرا را هم بیاورند».

روزنامه مردمسالاری نیز تیتر یک شماره شنبه خود را به انتقادات موسوی اردبیلی اختصاص داده و از قول این مرجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان درباره «تغییر نظام ریاستی به پارلمانی» نوشته است که «تغییر نظام ریاستی به پارلمانی و انتخاب رئیس جمهور توسط پارلمان موجب کاهش سطح مشارکت مردم می‌شود، اما تصورم این نیست که به این زودی‌ها سیستم پارلمانی برقرار شود و فکر می‌کنم این امر یک تصمیم جدی از نظر مقام رهبری نباشد و اتخاذ این تصمیم و اجرای آن نیازمند مدت زمان زیادی است».

به نوشته این روزنامه، موسوی اردبیلی همچنین گفته است که «انتخاب رئیس جمهورتوسط مردم موجب تقویت حضور مردم در عرصه سیاسی و مشارکت حداکثری می‌شود حال چطور می‌شود که این تغییر اتفاق بیفتد؟ به نظر من این مسئله خیلی جدی به نظر نمی‌رسد»، اما «آیا مردم اشتباه می‌کنند و مجلس اشتباه نمی‌کند؟ و آیا مجلس از هرگونه اشتباه و خطایی مبراست و مردم درست تصمیم نمی‌گیرند؟»

روزنامه مردمسالاری همچنین از قول موسوی اردبیلی نوشته است که «طرح تغییر نظام ریاستی به پارلمانی مخالفان زیادی دارد، و برای من مخالفان و موافقان این طرح و استدلال‌شان روشن نیست» و «باید دید موافقان و مخالفان چه کسانی هستند و چه افرادی در این ماجرا نفع می‌برند و صلاح مملکت در این میان چیست؟»

«اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را نمی‌توان لایی رد کرد»

روزنامه جهان صنعت تیتر اصلی شماره چهاردهم آبان را به اظهارات پرویز فتاح وزیر نیروی پیشین در دولت احمدی‌نژاد درباره «نقش دولت در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» اختصاص داده و از قول وی خطاب به مقام‌های دولتی نوشته است که «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را نمی‌توان لایی رد کرد».

به نوشته این روزنامه، پرویز فتاح وزیر نیرو در دولت نخست احمدی‌نژاد و رئیس فعلی بنیاد تعاون سپاه پاسداران با اشاره به این که «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی یک اتفاق نادر در کشور به شمار می‌رود» تاکید کرده است که «حجم این اختلال مالی و اختلاس از اول انقلاب بی‌سابقه بوده و به عرصه اقتصادی، سرمایه‌ای و مالی کشور لطمه زده است»، و «دولتمردان باید اعتراف می‌کردند که اختلال مالی در سیستم آنها صورت گرفته است».

جهان صنعت نوشته است که پرویز فتاح همچنین گفته که «دامنه این اختلاس رفته‌رفته تا لایه‌های مردمی و کوچه‌بازار رفته و به نظر می‌رسد عبور از این بحران به راحتی امکان‌پذیر نیست» و «عذرخواهی اولین کاری بود که دولتمردان باید صورت می‌دادند و اعتراف می‌کردند».

وزیر سابق نیرو در دولت نهم درباره ابعاد، آثار و پیامدهای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نیز گفته است که «قوای سه‌گانه نمی‌توانند از کنار این موضوع به راحتی گذر کنند و نمی‌توان موضوع اختلاس را لایی رد کرد» و «این یک موضوع بزرگ است و کسی نباید فکر کند که به راحتی حل و فصل می‌شود».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، پرویز فتاح که از سپاه پاسداران به دولت احمدی‌نژاد منتقل شده بود و بعد از دوره وزارت نیرو بار دیگر به سپاه بازگشته و اکنون رئیس بنیاد تعاون سپاه پاسداران ادعا کرده است که «هیچ یک از نهادهای مالی بنیاد تعاون سپاه درگیر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نبوده‌اند»، اما تاکید کرده است که «این زیرمجموعه‌ها نیز از این اختلاس متاثر شده‌اند» و «کارهای آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است».

«عیدی سال آینده کارمندان و بازنشستگان: ۳۸۰ هزار تومان»

روزنامه جام جم خبر داده است که «عیدی سال آینده کارمندان ۳۸۰ هزار تومان تعیین شده است».

این روزنامه نوشته است که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور با انتشار رسمی «بخشنامه بودجه سال ۹۱ و ضوابط مالی ناظر بر آن، عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان در سال آینده را ۳۸۰ هزار تومان اعلام کرد».

به گزارش روزنامه جام ‌جم، این اسناد پایه‌ای که مبنای بودجه‌نویسی سالانه دستگاه‌های دولتی محسوب می‌شود «چارچوب کلی و رویکردهای بودجه را روشن کرده و به دستگاه‌ها دستور می‌دهد در پیشنهادات بودجه‌ای خود به دولت چه نکاتی را بگنجانند» و به همین دلیل «برخی از این نکات مستقیما به وضعیت رفاهی و معیشتی کارمندان مربوط است و وضعیت مالی آنان در سال آینده را تا حدی قابل پیش‌بینی و برآورد می‌سازد».

روزنامه جام جم از جمله نوشته است که «بر اساس ضوابط مالی ناظر بر لایحه بودجه سال ۹۱ پاداش و اضافه‌کاری کارمندان همانند سقف‌ سال ۸۹ پرداخت خواهد شد» و «به این ترتیب اضافه‌کار کارمندان در سال ۹۱ افزایش خاصی نخواهد داشت»، چنان که «کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارمندان نیز همانند عملکرد سال ۸۹ محاسبه می‌شود».

این روزنامه با اشاره به «سکوت در برابر افزایش حقوق» نوشته است که «ضوابط مالی ناظر بر بودجه ۹۱ باز هم در برابر رقم دقیق افزایش حقوق سالانه کارمندان سکوت کرده»، و در این بخشنامه عنوان شده است که «افزایش حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های کارمندان در قالب سقف‌های اعتبار اعلام شده پیش‌بینی می‌شود».

روزنامه جام جم یادآوری کرده است که «این چندمین سال است که کارمندان از روش ناشفاف دولت در برخورد با افزایش حقوق‌شان گلایه دارند، چرا که دولت حاضر نیست به گونه‌ای روشن اعلام کند ملاکش برای افزایش حقوق چیست».
XS
SM
MD
LG