لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

«احمدی‌نژاد در آزمون مجلس صفر گرفت»


مرور روزنامه‌های پنج‌شنبه، ۲۵ اسفند، ۱۳۹۰: روزنامه‌های تهران امروز، کیهان، ابتکار، همشهری، شرق و اعتماد ضمن انتشار گزارش‌هایی از «برگزاری جلسه سوال از احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی» از «اعتراض نمایندگان مجلس» به اظهارات رئیس دولت خبر داده‌اند، از جمله علی عباسپور تهرانی فرد به روزنامه همشهری گفته است که «احمدی‌نژاد در آزمون مجلس صفر گرفت».

«ابقای اکبر هاشمی رفسنجانی در جایگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت» بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران، از جمله در روزنامه‌های ابتکار، جمهوری اسلامی، کیهان و شرق داشته است. روزنامه شرق ابقای هاشمی در ریاست مجمع تشخیص را «تثبیت میانه‌روی بر تندروی» توصیف کرده است.

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت گزارش داده‌اند که «شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ را ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین کرده است».

روزنامه اعتماد نیز خبر داده است که از یک سال پیش در کلیسا‌ها و آتشکده‌های تهران بر روی پیروان سایر ادیان و بازدید عمومی بسته شده است.

«احمدی‌نژاد در آزمون مجلس صفر گرفت»

روزنامه‌های تهران امروز، کیهان، ابتکار، همشهری، شرق و اعتماد ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره «برگزاری جلسه سوال از احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی» از «اعتراض نمایندگان مجلس» به اظهارات رئیس دولت خبر داده‌اند.

روزنامه تهران امروز تیتر یک شماره پنج‌شنبه را به «اعتراض‌ها به پاسخ‌های احمدی‌نژاد» اختصاص داده و نوشته است که «روز چهارشنبه اگرچه محمود احمدی‌نژاد ‌در مجلس حاضر شد تا به سوالات رسمی ‌نماینده پاسخ بدهد»، اما آمیخته شدن پاسخ‌های احمدی‌نژاد به «برخی شوخی‌ها، و اتهامات متعددی که ‌به نهادهایی مانند دیوان محاسبات و مجلس وارد کرد»، و همچنین «آمارهای اغراق‌آمیزی که درباره کمک دولت به حمل و نقل عمومی ‌و مترو تهران ارائه داد» باعث «بروز اعتراضات شدیدی در مجلس شد».

این روزنامه تاکید کرده که «نمایندگان معتقد بودند که احمدی‌نژاد در یک جلسه رسمی و جدی همه چیز را به شوخی گرفته و سعی کرده با بزرگ‌نمایی و طفره رفتن از پاسخ، سوال را از حالت رسمی‌ خارج کند» و در مقابل «نمایندگان مجلس توضیحات وی را قانع‌کننده ندانستند».

عماد حسینی، نماینده مجلس هشتم و از طراحان سوال از محمود احمدی‌نژاد، طی یادداشتی با عنوان «پرسش‌هایی که بی‌پاسخ ماند» در روزنامه تهران امروز نوشته که «طرح سوال از نظر آیین‌نامه‌ای اجرا شد اما پرسش‌های نمایندگان همچنان بی‌پاسخ مانده است».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود نیز از «اخطار‌ها و تذکرات پی درپی نمایندگان پس از نطق محمود احمدی‌نژاد» در جلسه چهارشنبه مجلس خبر داده و از قول «سؤال‌کنندگان» از رئیس دولت نوشته «پاسخی دریافت نکردیم».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین «واکنش دیوان محاسبات به سخنان احمدی‌نژاد» را منتشر کرده و نوشته است که «عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس کل دیوان محاسبات کشور طی نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد در جلسه علنی بررسی سوال از رئیس جمهور واکنش نشان داد»، و اعلام کرد که «موضوع اختلاف حساب یک میلیارد دلار شرکت ملی نفت ایران و خزانه» برخلاف اظهارات احمدی‌نژاد نه از سوی رئیس و مقام‌های فعلی دیوان محاسبات، بلکه «مربوط به تفریغ بودجه سال ۱۳۸۵» است و «در زمان ریاست محمدرضا رحیمی بر دیوان محاسبات کشور به تصویب رسیده و با امضای ایشان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است» و محمدرضا رحیمی هم اکنون «معاون اول احمدی‌نژاد» است.

روزنامه همشهری نیز از تکذیب بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه مجمود احمدی‌نژاد در مجلس خبر داده و نوشته است که جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده که برخلاف اظهارات روز چهارشنبه رئیس دولت «کمک دولت به مترو نصف دولت‌های قبل بوده، نه ۸ برابر».

محمدرضا خباز نماینده مجلس شورای اسلامی هم به این روزنامه گفته است که «ادبیات احمدی‌نژاد توهین به ملت بود».

روزنامه همشهری همچنین از قول علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم نوشته است که محمود احمدی‌نژاد در آزمون روز چهارشنبه مجلس «صفر گرفت»، و تاکید کرده که «احمدی‌نژاد با اجرای قانون عناد دارد و به مجلس پاسخ‌گو نیست».

روزنامه ابتکار با تاکید بر این که «استراتژی احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس سوال، انتقاد، کنایه» بود، نوشته است که پس از برگزاری جلسه «طرح سوال»، برخی از «حامیان دولت» اعلام کردند که «قانع شدیم»، اما «منتقدان» دولت تاکید کردند که از پاسخ‌های رئیس دولت «قانع نشدیم».

روزنامه ابتکار با اشاره به ادبیات و شیوه پاسخ دادن احمدی‌نژاد به طرح سوال نمایندگان مجلس و از جمله این سخن وی که روز چهارشنبه خطاب به نمایندگان مجلس گفت «شب عید است، با هم صفا کنیم»، نوشته شماری از نمایندگان در حمایت و شماری دیگر از مخالفان «طرح سوال» بودند، اما «اکنون که طرح سوال به مرحله اجرا درآمده ‌و شیوه پاسخ‌گویی ‌رئیس‌جمهور و پاسخ‌های او عده‌ای را شگفت‌زده کرده است، دلایل مخالفت گروه سوم نمایان می‌شود که خود از منتقدین دولت به حساب می‌آیند، معتقد بودند که با توجه به فرم و روشی که برای طرح سوال در پیش گرفته شد، چیزی روشن نمی‌شود».

روزنامه شرق در تیتر یک شماره ۲۵ اسفندماه نوشته است که «مجلس جدی، جدی سوال پرسید؛ احمدی‌نژاد شوخی، شوخی پاسخ داد».

عباس عبدی طی یاددداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است که «آن چه روز چهارشنبه در مجلس گذشت، نشانه‌ای از ضرب‌المثل معروف «سنگ بزرگ علامت نزدن است» بود. به ظاهر مجلس سنگی را برداشته بود که قادر به پرتاب کردنش نبود».

نویسنده روزنامه اعتماد با اشاره به «لحن تکه‌پرانی و حتی استهزا‌آمیز» پاسخ‌های احمدی‌نژاد به مجلس، نوشته است که «این که گفته شود جلسه برای این بود که مقداری شاد باشیم یا اگر با ما مشورت می‌کردید، سوال‌های بهتری می‌شد طراحی کرد یا فشار دادن شاسی و گرفتن فوق‌لیسانس یا این که شب عید است و می‌خواهیم با هم صفا کنیم یا این که همکاران پیچ و مهره‌ای شدند و فنر می‌زنند و امثال این سخنان نشان داد که پاسخ‌گو کوشید که شأن و منزلت طرف خود را چنان تنزل دهد که دیگر نتوان عنوان پرسشگر را به آن اطلاق کرد».

ابقای هاشمی در ریاست مجمع تشخیص؛ «تثبیت میانه‌روی بر تندروی»

«ابقای اکبر هاشمی رفسنجانی در جایگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت» بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران، از جمله در روزنامه‌های ابتکار، جمهوری اسلامی، کیهان و شرق داشته است.

روزنامه ابتکار با تیتر «هاشمی رئیس ماند» در شماره بیست و پنجم اسفندماه نوشته است که «آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی، ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنج‌ساله دیگر معرفی کرده است».

به نوشته این روزنامه، «حکم قبلی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به هشتم اسفندماه سال ۸۵ بود که در مقایسه با حکم فعلی، تعدادی از افراد در بخش شخصیت‌های حقیقی به ترکیب مجمع، اضافه و برخی نیز حذف شده‌اند».

روزنامه ابتکار از «محمدرضا توسلی، امامی‌ کاشانی، محمدی ری‌شهری، بیژن نامدار زنگنه و محمد هاشمی» به عنوان پنج مجمع تشخیص مصلحت نام برده که از فهرست اعضای این مجمع حذف شده‌اند.

این روزنامه نوشته است که «محمود هاشمی‌شاهرودی، محمود محمدی‌عراقی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدحسین صفارهرندی، حسین محمدی، صادق واعظ‌زاده و احمد وحیدی» از کسانی هستند که برای نخستین بار به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده‌اند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست بدون اشاره به ابقای اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت، تاکید کرده است که بر اساس حکم آیت‌الله خامنه‌ای «ترکیب تازه مجمع تشخیص مصلحت نظام» شکل گرفته است.

صادق زیباکلام اما طی یادداشتی با تیتر «... باز هم هاشمی» نوشته است که «ابقای مجدد هاشمی‌ رفسنجانی در جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام چندین پیام یا نتیجه‌گیری داشت»، اما «اولین و مهم‌ترین آن این بود که این ابقا در حقیقت تثبیت تعقل، میانه‌روی و اعتدال بود بر تندروی و افراطی‌گری».

نویسنده روزنامه شرق همچنین نوشته است که «بدون تردید این ابقا همان‌قدر که میانه‌رو‌ها و کسانی که درد نظام و آینده مملکت را دارند خوشحال کرد، به‌‌ همان میزان خوشایند جریانات و شخصیت‌هایی که نه آینده نظام خیلی برای‌شان مطرح است و نه خیلی به فکر ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سال دیگر کشور هستند نبود».

صادق زیباکلام نوشته است که ابقای اکبر هاشمی رفسنجانی در «ریاست مجمع تشخیص مصلحت» در حالی صورت گرفته که «ظرف چند هفته گذشته که به تدریج به اواخر اسفندماه نزدیک می‌شدیم، شماری از رسانه‌های وابسته به جناح‌های رادیکال‌تر و افراطی‌تر منسوب به برخی اصول‌گرایان مطالبی می‌نوشتند به ‌طوری که آقای هاشمی رفسنجانی مصلحت خودش را هم دیگر نمی‌تواند تشخیص دهد چه رسد به مصلحت نظام و کشور» و «بودند کسانی که ترجیح می‌دادند مخالفان و منتقدان آقای هاشمی، به جای ایشان تعیین می‌شدند، اما انتصاب فرضی این تیپ افراد، ممکن بود مجمع تشخیص را به نهادی جناحی تبدیل کند».

تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱؛ ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت گزارش داده‌اند که «شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ را ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین کرده است».

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، «شورای ‌عالی کار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار را با ۱۸ درصد افزایش نسبت به دستمزد سال جاری، ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین کرده است».

این روزنامه نوشته است که «حداقل دستمزد سال ۹۰ با ۹ درصد افزایش نسبت به سال ۸۹، ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده بود» و «نرخ تورم در زمان تعیین حداقل دستمزد برای سال ۹۰، ۱۱ درصد بود، حال آن که نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای سال منتهی به بهمن‌ماه سال جاری برای تعیین دستمزد سال ۹۱ دست‌کم ۲۶.۵ درصد اعلام شده است».

روزنامه جهان صنعت نیز گزارش داده است که «پس از گفت‌وگوهای طولانی‌مدت در خصوص تعیین حداقل دستمزد سال ۹۱ بالاخره روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ نهایی دستمزد کارگری ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین شد».

به گزارش این روزنامه، «پیش از این گفته می‌شد احتمالا بر اساس نرخ تورم ۲۱ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، دستمزد ۹۱ کارگران به حدود ۴۰۰ هزار تومان برسد» و «در صورتی که ملاک نرخ تورم ۲۶ درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران باشد حداقل دستمزد سال آینده به ۴۱۶ هزار تومان خواهد رسید»، اما «رقم تعیین شده سال ۹۱ حتی رقمی بین این دو نرخ تورم اعلامی نبوده است و ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان یعنی حقوق تنها حدود ۵۷ هزار تومان افزایش داشته است که رشدی حدود ۱۸ درصدی نشان می‌دهد».

بسته شدن درهای کلیسا‌ها و آتشکده‌های تهران به روی پیروان سایر ادیان

روزنامه اعتماد خبر داده است که از یک سال پیش کلیسا‌ها و آتشکده‌های تهران بر روی پیروان سایر ادیان و عموم مردم بسته شده است.

این روزنامه به دلایل بسته شدن مراکز عبادی زرتشتیان و مسیحیان اشاره نکرده، اما تاکید کرده که «بیش از یک سال است درهای این اماکن از جمله کلیسا‌ها و آتشکده‌های تهران به روی علاقه‌مندان بسته است و امکان بازدید از آنها وجود ندارد».

اعتماد همچنین نوشته است که محمدحسین فراهانی مدیرکل میراث فرهنگی تهران درباره دلایل بسته شدن در کلیسا‌ها و آتشکده‌های تهران بر روی مردم ادعا کرده است که «این اداره آمادگی دارد تورهای بازدید عمومی از آتشکده‌ها و کلیسا‌ها را برگزار کند، ولی اقلیت‌های دینی از جمله زرتشتیان تهران در این باره همکاری نمی‌کنند».

محمدحسین فراهانی درباره عدم بازدید عمومی از اماکن مقدس اقلیت‌های دینی در تهران ادعا کرده که «از مسئولان کلیسا‌ها و آتشکده‌های تهران، به ویژه اماکنی که در خیابان ۳۰ تیر قرار دارد، درخواست کرده‌ام اجازه دهند عموم مردم از این اماکن بازدید کنند، ولی با وجود این که ما با آنها به طور کامل همکاری می‌کنیم و حتی چند کلیسا را در این خیابان مرمت و بازسازی کرده‌ایم، آنها تمایلی برای بازدید عموم ندارند».

روزنامه اعتماد اشاره‌ای به نظر مسئولان کلیسا‌ها و آتشکده‌های تهران درباره دلیل یا دلایل بسته شدن این اماکن متعلق به اقلیت‌های دینی بر روی عموم مردم نکرده است.
XS
SM
MD
LG