لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

نماینده زنجان: اصول‌گرایان باید از مردم عذرخواهی کنند


حمله روز سه‌شنبه به سفارت بریتانیا انگلیس در شماره نهم آذرماه روزنامه‌های ابتکار، تهران امروز، حمایت، کیهان، رسالت و شرق بازتاب گسترده‌ای داشته است. اغلب روزنامه‌ها «روایت حکومتی از حمله به سفارت انگلیس» را منتشر کرده‌اند.

همزمان عبدالجبار کرمی، نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی، حمله به سفارت انگلیس را «برخلاف همه قواعد و قوانین»، «غیرقابل دفاع»، و حتی «به مثابه تجاوز به خاک انگیس» توصیف کرده، و به روزنامه شرق گفته است که «حمله ۵ هزار نفر به سفارتی که ۱۵ کارمند دارد شجاعانه نیست».

روزنامه مردمسالاری «نطق میان‌دستور» جمشید انصاری، نماینده زنجان و عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس، را در تیتر یک شماره چهارشنبه منتشر کرده و از قول او نوشته است که «اصول‌گرایان باید مسئولیت ناکامی‌ها و مشکلات کشور را بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند».

روزنامه جهان صنعت از «بیکاری ۲۴.۷ درصد از جمعیت فعال کشور» خبر داده، و روزنامه جمهوری اسلامی هم گزارش داده است که علی‌اکبر ناطق نوری با اعلام «پایان حضور خود در جامعه روحانیت مبارز» گفته است که «تمایلی به همکاری با جامعه روحانیت مبارز ندارد».

روایت حکومتی از حمله به سفارت بریتانیا

حمله روز دوشنبه به سفارت بریتانیا در تهران در روزنامه‌های چهارشنبه ایران از جمله در روزنامه‌های ابتکار، تهران امروز، حمایت، کیهان، رسالت و شرق بازتاب گسترده‌ای داشته است.

روزنامه ابتکار که حمله به سفارت بریتانیا را «تسخیر دوم» نام داده، عاملان آن را «دانشجویان حزب‌اللهی» معرفی کرده و نوشته است که «۲۵ روز پس از سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ جمعی از مردم معترض به سیاست‌های دولت انگلیس که اکثر آنان را دانشجویان حزب‌اللهی تشکیل می‌دادند طی برپایی دو تجمع جداگانه اما همزمان، ساختمان سفارت انگلستان در حوالی خیابان جمهوری و باغ معروف قلهک واقع در خیابان شریعتی را به تسخیر خود درآوردند تا تجربه آمریکایی‌ها این بار برای انگلیسی‌ها در تهران تکرار شود».

این روزنامه همچنین نوشته است که «تسخیر سفارت انگلیس» پس از ۳۲ سال در حالی در تهران تکرار می‌شود که «فشارهای بی‌سابقه‌ای» علیه جمهوری اسلامی «مناسبات ایران و غرب را در تیره‌ترین روزهای پس از دهه ۶۰ قرار داده است».

روزنامه تهران امروز وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی حمله به سفارت بریتانیا در تهران را «روز خشم» نام داده، و روزنامه حمایت وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز عکس بزرگی از این حمله با تیتر «پرچم انگلیس به زیر کشیده شد»، در صفحه نخست شماره چهارشنبه منتشر کرده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود، مهاجمان به سفارت بریتانیا را «دانشجو» نامیده و نوشته است که «دانشجویان سفارت انگلیس را اشغال کردند».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین نوشته است که حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا با شعار «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده» تصاویری از «قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران» را با خود حمل می‌کردند.

کیهان همچنین خبر داده است که «پس از تسخیر سفارت انگلیس در تهران، کارمندان این سفارتخانه از درب پشت سفارت محل کار خود را ترک کردند»، و حمله‌کنندگان هم «به قرائت زیارت عاشورا و اقامه نماز شکر پرداختند».

این روزنامه همچنین به طور ضمنی گروگان‌گیری چند ساعته شماری از کارمندان سفارت بریتانیا را تائید کرده و نوشته است که «جمع دیگری از دانشجویان که تعداد آنها به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسید با حضور در مقابل باغ قلهک، وارد این باغ شدند» و «شش تن از کارمندان انگلیسی باغ قلهک که در محاصره دانشجویان قرار گرفته بودند، توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند».

روزنامه رسالت دیگر روزنامه وابسته به جناح حاکم نیز از سفارت بریتانیا به عنوان «لانه جاسوسی» نام برده و در گزارشی با تیتر «ورود دانشجویان خشمگین به لانه جاسوسی انگلیس» این حمله را «برگ زرین دیگری در دفتر استعمارستیزی» توصیف کرده است.

این روزنامه نیز نوشته است که حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا در تهران شعار «حزب فقط حزب علی، ‌رهبر فقط سید علی» سر داده و می‌گفتند که «ما همه قاسم سلیمانی هستیم».

روزنامه رسالت همچنین تائید کرده است که حمله‌کنندگان «از موانع آهنی داخل سفارت انگلیس نیز عبور کرده و وارد ساختمان‌های اداری این سفارتخانه» شدند و حتی «بخشی از اسناد داخل سفارت را نیز بیرون آوردند».

نماینده سنندج: حمله ۵ هزار نفر به سفارتی با ۱۵ کارمند، نه قابل دفاع است و نه شجاعانه

عبدالجبار کرمی، نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، حمله روز سه‌شنبه به سفارت بریتانیا را «غیرقابل دفاع» توصیف کرده و گفته است که «اقدامی که برخلاف همه قواعد و قوانین انجام دادند به هیچ‌ وجه قابل دفاع نیست».

به نوشته این روزنامه، نماینده سنندج در مجلس همچنین گفته است که «این درست که ما اقدامات خصمانه انگلیس علیه کشورمان را تقبیح می‌کنیم، اما این دلیل نمی‌شود که از عرف دیپلماتیک خارج شویم»، و حمله به سفارت بریتانیا «نه به لحاظ حقوقی و نه از نظر دیپلماسی قابل دفاع نیست و طبعا از سوی مجامع بین‌المللی با بازخورد منفی مواجه خواهد شد».

عبدالجبار کرمی با اشاره به «پیش‌بینی‌ها درباره برگزاری تجمع» روز سه‌شنبه هشتم آذر در مقابل سفارت بریتانیا تاکید کرده است که «آن چه پیش آمده حاصل قصور نیروهای مسئول در کنترل وضعیت و حفظ امنیت سفارتخانه بوده است».

به نوشته روزنامه شرق، عبدالجبار کرمی با اشاره به تصویب طرح کاهش سطح روابط با انگلیس در مجلس شورای اسلامی، گفته است که «مسلم است که این خواست مبتنی بر این نبود که برویم به سفارتخانه یک کشور که به مثابه خاک آن کشور به حساب می‌آید، تجاوز کنیم»، و «آیا ما خودمان می‌پذیریم که سفارتخانه‌های ما در کشور‌های دیگر مورد تعرض قرار گیرند؟ اگر دولتی خطا کرده است چرا باید اتباع و ملتش به جای آنها مورد تعرض قرار گیرند؟ من به نمایندگانی هم که در صحن علنی مجلس و در دفاع از طرح کاهش سطح روابط از الفاظی چون «روباه پیر»، «سگ درنده» و... استفاده کردند انتقاد دارم».

نماینده سنندج همچنین گفته است که «این اقدام شجاعانه‌ای نیست که مثلا ۵ هزار نفر به جایی حمله کنند که شاید ۱۵ نفر مسئول و کارمند دارد. این را از مصادیق غیرمتمدن بودن ایرانی تلقی می‌کنند»، و تاکید کرده که «ما رفتار سیاسی دولت انگلیس را بد و غیرقابل دفاع می‌دانیم اما نه آموزه‌های دینی و نه اخلاق به ما اجازه چنین برخورد‌هایی را نمی‌دهد. مقابله ما با کشور‌هایی که ارتباطات سیاسی‌مان با آنها دچار مسئله است باید علمی، قانونی و اخلاقی باشد».

عبدالجبار کرمی ضمن ابراز نگرانی از «تبعات احتمالی اقدام علیه سفارت یک کشور خارجی» به روزنامه شرق گفته است که «بی‌شک لطمات و تبعات جبران‌ناپذیری از پی این‌گونه رفتار‌ها در انتظار مراودات خارجی ما خواهد بود».

«نماینده زنجان: اصول‌گرایان باید از مردم عذرخواهی کنند»

روزنامه مردمسالاری «نطق میان‌دستور» جمشید انصاری نماینده زنجان و عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس را در تیتر یک شماره چهارشنبه منتشر کرده و به نقل از وی نوشته است که «اصول‌گرایان باید مسئولیت ناکامی‌ها و مشکلات را بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند».

به نوشته این روزنامه، جمشید انصاری خطاب به وابستگان به جناح حاکم که خود را «اصول‌گرا» می‌خوانند، گفته است که «شرایط اقتصادی کشور اصلا خوب نیست و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره اقتصادی با اعمال تحریم‌های جدید از یک سو و سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی از سوی دیگر عرصه را بر تلاشگران و کارآفرینان سخت‌تر کرده است» و «برخی از سیاست‌های دولت در حوزه اقتصادی خود به مثابه تحریم مالی و بانکی بر واحدهای اقتصادی عمل می‌کند و در کنار آن عدم تحقق وعده‌های دولت مبنی بر پرداخت یارانه بخش تولید شرایط دشواری را در فضای کسب و کار کشور ایجاد کرده است».

نماینده زنجان در مجلس هشتم با تاکید بر این که «تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی و از دست رفتن فرصت‌های شغلی و برخوردهای شعاری در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی و انبوه جوانان بیکار داستان غم‌انگیزی است که هر روز تکرار می‌شود»، به «گرانی کالا‌ها و خدمات و نرخ تورم»، «از دست رفتن کنترل دولت بر بازار ارز»، «افزایش بی‌رویه قیمت ارز» و «افزایش نرخ تورم» گفته است که «این مسائل قدرت خرید مردم به ویژه طبقات متوسط به پایین جامعه را کاهش داده و هر روز زندگی را برای آنها دشوار‌تر می‌کند».

به نوشته روزنامه مردمسالاری، جمشید انصاری ضمن اشاره به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، گفته است که «اعتماد عمومی نسبت به سلامت و درست‌کاری مسئولان و مدیران اقتصادی و بانکی کشور به ویژه پس از افشای ابعاد شرم‌آور اختلاس اخیر کاهش یافته»، و «تمام این واقعیت‌ها و بسیاری از مشکلات و ناکارآمدی‌ها در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نتیجه بیش از ۷ سال سیطره و حاکمیت جریان اصول‌گرایی بر همه ارکان کشور و قوای مجریه، مقننه و قضاییه است که اصول‌گرایان را گریزی از پذیرش مسئولیت در این زمینه نیست».

روزنامه مردمسالاری همچنین از قول جمشید انصاری نوشته است که جناح حاکم یا‌‌ همان «اصول‌گرایان» علاوه بر عذرخواهی از مردم، باید در «اصراری که برای ادامه سیطره خود در اداره کشور ولو از طریق حذف تمام رقبا به عناوین مختلف و روش‌های غیرقانونی دارند، تجدیدنظر کنند».

«بیکاری ۲۴.۷ درصد از جمعیت فعال کشور»

روزنامه جهان صنعت از «بیکاری ۲۴.۷ درصد از جمعیت فعال کشور» خبر داده و نوشته است که «اگرچه محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، بر اشتغال‌زایی ۲.۵ میلیون نفری دولت متبوعش در سال ۹۰ تاکید می‌کند و آمارهای رسمی مراکز آماردهی هم مهر تایید بر روند کاهش نرخ بیکاری می‌زنند»، اما «بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۴.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار هستند».

به نوشته این روزنامه، براساس جداول نرخ بیکاری استان‌ها در سه فصل از تابستان ۸۹ تا ۹۰ که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده «استان فارس با ۱۹.۱ درصد رکورد بالا‌ترین نرخ بیکاری را در ایران دارد و «استان‌های اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، فارس، کهگیلویه‌ و بویراحمد، گیلان و لرستان در ردیف استان‌های با نرخ بیکاری بالا قرار دارند» و استان‌های «آذربایجان‌غربی و شرقی، خراسان‌ جنوبی، رضوی و شمالی و زنجان، گلستان، مرکزی و یزد نیز در گروه استان‌های با نرخ بیکاری پایین قرار می‌گیرند».

روزنامه جهان صنعت همچنین نوشته است که «مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان ۸۹ را معادل ۱۳.۶ درصد و تابستان امسال را ۱۱.۱ درصد اعلام کرده»، اما «به اعتقاد تحلیل‌گران واقعیت‌های ملموس جامعه خود بیانگر عدم کاهش این میزان نرخ بیکاری است».

این روزنامه یادآوری کرده است که مقام‌های دولتی برای کاستن از «نرخ واقعی بیکاری» حتی کسانی را که «دو ساعت در هفته کار می‌کنند»، «شاغل» معرفی می‌کنند، اما کار‌شناسان این اقدام دولت را «قلب واقعیت» می‌دانند و تاکید دارند که «شاغل به کسی گفته می‌شود که هفته‌ای ۴۴ ساعت کار کند بنابراین احتساب دو ساعت کار در هفته و شمار آن در ردیف شاغلان نوعی قلب واقعیت است» و «دو ساعت کار در هفته شغل نمی‌شود».

کناره‌گیری ناطق نوری از جامعه روحانیت

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که علی‌اکبر ناطق نوری از «پایان حضور خود در جامعه روحانیت مبارز» خبر داده و گفته است که «تمایلی به همکاری با جامعه روحانیت مبارز ندارد».

به نوشته این روزنامه، علی‌اکبر ناطق نوری همچنین گفته است که «علی‌رغم شایعات منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در خصوص حضور من در جلسات جامعه روحانیت مبارز، چنین خبری صحت نداشته و بنده در این جلسات شرکت نخواهم کرد».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است که «حجت‌الاسلام ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی یکی از اعضای فعال جامعه و باسابقه روحانیت مبارز بوده که اکنون به علت وجود پاره‌ای از اختلافات از حضور در جلسات جامعه خودداری می‌کند».

روزنامه شرق نیز گزارش داده است که «علی‌اکبر ناطق‌نوری روحانی با سابقه جناح اصول‌گرا، رسما کناره‌گیری خود از جامعه روحانیت مبارز را اعلام کرد».

این روزنامه با مروری بر سوابق علی‌اکبر ناطق نوری نوشته است که «ناطق ‌نوری از خرداد سال ۸۸ در هیچ یک از جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نکرده است» و نوشته است که «اعتراض ناطق نوری به جامعه روحانیت مبارز به سال ۸۸ برمی‌گردد؛ زمانی که در مناظره‌های انتخاباتی اتهامات شدیدی علیه ناطق‌ نوری و فرزند او در رسانه ملی مطرح شد» و «پس از آن علی‌اکبر ناطق‌ نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبری و رئیس مجلس پنجم با صدور اطلاعیه‌ای، اتهاماتی که در جریان یک مناظره انتخاباتی مطرح شده بود را نقض سوگند رئیس‌ جمهوری خواند».

روزنامه تهران امروز هم طی یادداشتی با عنوان «قهر ناطق از روحانیت مبارز؟» ضمن تائید کناره‌گیری رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و رقیب راست‌گرای محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶، نوشته است که «این بار مصاحبه‌ای به نقل از ناطق نوری منتشر شده است مبنی بر این که در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کند و نخواهد کرد» و این «مسئله‌ای که قطعا نگرانی دلسوزان انقلاب و نظام را به همراه خواهد آورد».
XS
SM
MD
LG