لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

چراغ سبز دولت به گرانی‌ها؛ «سرکوب قیمتی دیگر عملی نیست»‌


روزنامه‌های جام جم، جمهوری اسلامی و دنیای اقتصاد خبر داده‌اند که «نشست غیرعلنی مجلس با سه مقام دولتی» درباره بحران ارز و سکه با «انتقاد شدید نمایندگان» به «اظهارات تکراری دولتی‌ها» برگزار شده است.

روزنامه جهان صنعت از «تصمیمات جدید دولت برای کالاهای اساسی» و «موافقت دولت با افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات» خبر داده، و روزنامه راه مردم از قول یک مقام دولتی نوشته است که «سیاست سرکوب قیمتی دیگر عملی نیست».

به نوشته روزنامه‌های روزگار و جمهوری اسلامی، اکبرهاشمی رفسنجانی نسبت به «دشمن‌سازی بیهوده» و همچنین «عواقب بی‌توجهی به وضعیت اقتصادی» هشدار داده و گفته است که «مشکلات اقتصادی چون بهمنی سهمگین آینده کشور را تهدید می‌کند».

روزنامه خراسان از رد صلاحیت دست‌کم ۳۲ نماینده فعلی مجلس از سوی هیئت‌های نظارت شورای نگهبان گزارش داده، و روزنامه مردمسالاری نوشته است که در پی «اعتصاب لوکوموتیورانان» حرکت قطار‌ها در راه‌آهن شمال شرق ایران با «اختلال» مواجه شده است.

روزنامه‌های کیهان و شرق خبر داده‌اند که به‌رغم یک بار نقض حکم اعدام سعید ملک‌پور، این بار دیوان عالی قوه قضائیه جمهوری اسلامی حکم اعدام این مهندس ایرانی-کانادایی را تائید کرده است.

روزنامه شرق افزایش امضاکنندگان نامه اعتراض به انحلال خانه سینما «به ۲۵۰۰ نفر» را مورد توجه قرار داده، و نوشته است که «بیش از ۲۵۰۰ نفر از اعضای اصناف سینمایی خانه سینما با امضای بیانیه‌ای مخالفت خانواده سینمای ایران را با صدور دستور انحلال خانه سینما اعلام کردند».

جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس با سه مقام دولتی درباره بحران ارز و سکه

روزنامه‌های جام جم، جمهوری اسلامی و دنیای اقتصاد از برگزاری «نشست غیرعلنی مجلس با سه مقام دولتی» درباره بحران ارز و سکه خبر داده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با تیتر «نشست ارزی در پارلمان» نوشته است که «پس از دو تلاش ناموفق برای تشکیل نشست مشترک ارزی میان دولت و مجلس، روز یک‌شنبه سرانجام شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شدند و درباره تحولات اخیر بازار سکه و دلار به نمایندگان توضیح دادند».

به نوشته این روزنامه، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در توضیحی «مزاح‌آلود» درباره نوسان شدید قیمت ارز و سکه گفت که «دولت سرما خورده بود» و در «توضیح جدی» نیز افزود که «مشغول برنامه‌ریزی بودیم» و «اکنون مشکل حل شده و جریان بازار سکه و ارز کنترل شده پیش می‌رود».

دنیای اقتصاد تاکید کرده است که «برخی نمایندگان از نتایج این جلسه راضی نبودند»، و احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که «این نشست تنها برای تبادل نظر بود و فایده خاصی نداشت».

به نوشته این روزنامه، حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز درباره نشست مجلس با دولتمردان گفت که «در این جلسه نکته ویژه‌ای گفته نشد و مسئولان دولتی حرف جدیدی نداشتند. حرف‌ها‌‌ همان حرف‌هایی است که در حد مطبوعات مطرح شده است».

عباسعلی نورا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشتم، نیز به روزنامه دنیای اقتصاد گفته است که «انداختن گرانی سکه و ارز به گردن خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به جوک شبیه است».

این نماینده مجلس تاکید کرده است که جمع‌بندی نمایندگان از «جلسه غیرعلنی» با مقام‌های اقتصادی دولت این بود که «بهتر است خیلی از افرادی که در بحث اقتصادی کشور هستند برای جلب اعتماد عمومی ‌از مسئولیت کنار بروند».

عباسعلی نورا در عین حال گفته است که «متاسفانه در این جلسه برخی از آقایان دولتی ادعا کردند در بدنه بانک مرکزی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که اگر ارگان‌های امنیتی رصد نکنند دچار آسیب‌هایی خواهیم شد» و تاکید کرده است که «مسائل پیچیده‌ای در این جلسه مطرح شد که از گفتن آنها معذورم».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در تیتر یک شماره دوشنبه گزارشی از «انتقاد شدید نمایندگان مجلس در پایان جلسه غیرعلنی برای بررسی نابه‌سامانی بازار سکه و ارز» منتشر کرده و همچنین خبر داده است که «در این جلسه یک موضوع محرمانه هم در خصوص بانک مرکزی از سوی نمایندگان مطرح شده»، اما «نمایندگان تاکید کردند برای جلوگیری از تاثیرگذاری منفی در بازار مطرح نشود».

روزنامه جام جم گزارش داده است که «در جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس در خصوص بررسی نوسانات بازار، شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در سخنانی به ارائه دلایل خود در مورد نوسانات پاسخ دادند و بر کنترل بازار با اجرای سیاست‌های انجام شده تاکید کردند، اما نمایندگان مجلس از جمله سیدحسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، ‌غلامرضا مصباحی‌ مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌ها و رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در سخنان خود از ورود دیرهنگام و با تاخیر دولت در زمینه نابه‌سامانی‌های بازار ارز و سکه انتقاد و اعلام کردند دولت باید خیلی زود‌تر، به کنترل و مدیریت بازار می‌پرداخت».

به نوشته این روزنامه، «وزیر اقتصاد و دارایی علت التهاب در بازار ارز و سکه در تعطیلات هفته گذشته را ارسال پیامک گسترده یک خبرگزاری اعلام کرده» و گفته است که «این اقدام با فضاسازی رسانه‌ای همراه بود و نرخ دروغینی برای قیمت ارز در روزهای تعطیل تعیین شد»، و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پس از جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد که «چیزی که بازار را دچار مشکل کرده است، نوسانات بازار و عدم پیش‌بینی آینده در این بازار بود، اما پس از تصمیمات دولت به‌ویژه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، جلسات مختلفی با تشکل‌های تولیدی و توزیعی و سازمان حمایت نیز داشتیم».

جام جم تاکید کرده است که «نمایندگان مجلس در این نشست از اقدام دیرهنگام دولت در سامان ‌دادن به بازار ارز و سکه انتقاد کرده‌اند».

هاشمی رفسنجانی: مشکلات اقتصادی چون بهمنی سهمگین آینده کشور را تهدید می‌کند

روزنامه‌های روزگار و جمهوری اسلامی گزارش داده‌اند که اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه «هشدارهای پیاپی» نسبت به «دشمن‌سازی بیهوده» و همچنین «عواقب بی‌توجهی به وضعیت اقتصادی» ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه روزگار در گزارشی با تیتر «هشدارهای پیاپی هاشمی رفسنجانی» نوشته است که «رئیس مجمع تشخیص مصلحت در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز ضمن «هشدار نسبت به عواقب بی‌توجهی به وضعیت اقتصادی و نیازهای اساسی کشور» گفته است که «وضع اشتغال و بیکاری با اضافه شدن به مشکلات اقتصادی می‌تواند چون بهمنی سهمگین آینده کشور را تهدید کند».

به گزارش این روزنامه، اکبر هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که «مشکل بخش کشاورزی در کل اقتصاد کشور تأثیرگذار است» از «واردات بی‌رویه و غالباً لوکس» به عنوان «آفت کشاورزی و تولید در کشور» نام برده و گفته است که «با تحولات ناخوشایند اخیر اقتصادی کشور، بسیاری از محصولات و تولیدات به خصوص در بخش کشاورزی قدرت رقابت‌پذیری و حتی حمل‌ونقل تا شهر‌ها را نیز از دست داده است».

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از غفلت از هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها که حمایت از تولید و کشاورزی بود» انتقاد کرده و گفته است که «قرار بر این بود که از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید و کشاورزی صاحب نقدینگی و سرمایه‌گذاری شود، اما در حال حاضر از این بخش‌ها به طور کامل حمایت نمی‌شود».

به نوشته این روزنامه، «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از الزامات توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصاد را تنش‌زدایی و داشتن سیاست خارجی فعال و مثبت» عنوان کرده و تاکید کرده است که «دشمن‌تراشی ما را به اهداف انقلاب و نظام نمی‌رساند و باید بتوانیم با تعامل سازنده با دنیا و به خصوص کشورهای منطقه، زمینه‌های جذب انواع سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم کنیم».

سخنگوی شورای نگهبان: تاکنون ۳۲ نماینده فعلی مجلس رد صلاحیت شده‌اند

روزنامه خراسان از رد صلاحیت دست‌کم ۳۲ نماینده فعلی مجلس از سوی هیئت‌های نظارت شورای نگهبان خبر داده است.

این روزنامه از قول عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشته است که تاکنون «۳۲ نفر از نمایندگان کنونی مجلس رد صلاحیت شده‌اند ولی بررسی‌ها در این زمینه هم چنان ادامه دارد».

غلامرضا اسداللهی دبیر کمیسیون اصل نود در گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان شمار نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور «صلاحیت‌شان تایید نشده است» را «بیش از ۴۲ نفر» اعلام کرده و نوشته است که از این تعداد با پی‌گیری‌های مجلس و خود نمایندگان «۱۵ نفر صلاحیت‌شان در هیئت‌های نظارت شورای نگهبان تایید شده است»، اما «عده‌ای باقی مانده‌اند که احراز صلاحیت نشده‌اند».

روزنامه خراسان همچنین نوشته است که پیش از آغاز جلسه علنی مجلس روز یک‌شنبه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس هشتم درباره رد صلاحیت‌ها توضیحاتی به نمایندگان ارائه کرد و از جمله گفت که «عدم احراز صلاحیت نمایندگان معنا ندارد».

به گزارش این روزنامه، محمدرضا باهنر گفت که «برای تعدادی از نمایندگان موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها مطرح شده، این در حالی است که «عدم احراز صلاحیت» برای افراد ناشناخته مطرح می‌شود و صلاحیت نماینده باید تایید یا رد شود» و «عدم احراز صلاحیت نمایندگان معنا ندارد».

چراغ سبز دولت به گرانی‌ها؛ «سرکوب قیمتی دیگر عملی نیست»‌

روزنامه جهان صنعت از «تصمیمات جدید دولت برای کالاهای اساسی» و «موافقت دولت با افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات» خبر داده است، و روزنامه راه مردم از قول یک مقام دولتی نوشته است که «سیاست سرکوب قیمتی دیگر عملی نیست».

این روزنامه از قول رضا باکری، دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی، نوشته است که «ستاد تنظیم بازار قیمت ۶۵۰ تومان شیر خام را تایید نکرد و پس از کلی چانه‌زنی قیمت مصوب ۶۳۰ تومان برای هر لیتر شیر تعیین شد تا قال قضیه کنده شود» و «با توجه به این که تغییرات شیر خام روی ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات لبنی اثر دارد فرآورده‌های لبنی باید ۲۱ درصد افزایش قیمت داشته باشد»، اما «سازمان حمایت» «حداکثر ۱۰ درصد افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را تایید می‌کند».

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی همچنین گفته است که «برخی از شرکت‌ها از اوایل دی‌ماه ۱۰ درصد بر قیمت محصولات خود اضافه کردند» و «در هفته اخیر» نیز «برخی دیگر از شرکت‌های لبنی این افزایش را در قیمت محصولات خود اعمال کرده‌اند».

روزنامه جهان صنعت همزمان از قول محمدعلی ضیغمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور «آزادسازی کالاهای دپو شده در گمرک» خبر داده و نوشته است که «به گمرک دستور داده شد تمام کالاهای دپو شده از جمله فولاد و گوشت را برای عرضه به بازار آزاد کند».

به گفته محمدعلی ضیغمی که عضو کارگروه کنترل بازار دولت نیز هست، دولت تصویب کرده است «تا تمام کالاهایی که در گمرک هستند آزاد و در سطح بازار عرضه شوند که از این جمله می‌توان به فولاد و گوشت اشاره کرد که در حال حاضر در گمرک مانده است و باید هرچه سریع‌تر در سطح بازار عرضه شود» و «موضوع دیگر تامین کالاست» که «بانک مرکزی یک بار دیگر مکلف شد تا نسبت به تامین ارز لازم برای تمامی کالا‌ها به ویژه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در اسرع‌ وقت اقدام کند».

روزنامه جام جم نیز در شماره دهم بهمن‌ماه گزارش داده است که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت با ادعای «پر بودن انبار‌ها از کالا» گفته است که «انبارهای بنکداران و گمرکات مملو از کالاست، تشکل‌ها مراقبت کنند عرضه به موقع انجام شود» و «کمبود معنا ندارد».

به نوشته این روزنامه، این مقام دولتی تهدید کرده است که «در صورتی که مواردی از عدم عرضه کالا، گران‌فروشی، احتکار مشاهده شود سازمان حمایت و تعزیرات مامور است برخورد شدید داشته باشد».

همزمان روزنامه راه مردم از قول حسین عیوضلو رئیس کارگروه راهبری طرح تحول نظام بانکی در دولت نوشته است که «سیاست سرکوب قیمتی دیگر عملی نیست».

این روزنامه از قول حسین عیوضلو نوشته است که «سیاست سرکوب قیمتی سال‌هاست که تداوم دارد»، اما «سیاست سرکوب قیمتی شرایط و لوازم خود را می‌طلبد و یک سیاست پایدار و مداومی نیست» و «در حال حاضر، شرایط به نحوی رقم می‌خورد و عوامل سیاسی و غیراقتصادی به نحوی در کنار هم قرار گرفته‌اند که تداوم سیاست سرکوب قیمتی عملی نیست».

«اعتصاب لوکوموتیورانان در اعتراض به مشکلات معیشتی و حقوقی»

روزنامه مردمسالاری خبر داده است که در پی «اعتصاب لوکوموتیورانان» حرکت قطار‌ها در راه آهن شمال شرق ایران با «اختلال» مواجه شده است.

این روزنامه نوشته است که «اعتصاب برخی لوکوموتیورانان در راه آهن شمال شرق در اعتراض به مشکلات معیشتی و حقوقی خود طی یک هفته اخیر باعث ایجاد اختلال در حرکت قطار‌ها و تاخیرهای چندساعته قطارهای مسافربری شده است».

به نوشته روزنامه مردمسالاری، «برخی لوکوموتیورانان پس از حرکت قطار‌ها در برخی از ایستگاه‌های بین راهی با خروج از قطار باعث توقف چندساعته قطار می‌شوند»، از جمله «روز هشتم بهمن‌ماه قطار مسافربری محلی شاهرود – مشهد به دلیل اعتصاب لوکوموتیوران و خروج وی از قطار» با اختلال در حرکت مواجه شد، چرا که «به درخواست مسئولان راه آهن شمال شرق یک لوکوموتیوران از مشهد برای هدایت و حرکت این قطار اعزام و قطار را پس از ۵ ساعت و نیم تاخیر به مقصد رسانده است».

این روزنامه نوشته است که اداره کل راه آهن شمال شرق در شاهرود و راه آهن مشهد این تاخیر و افزایش تاخیر قطار‌ها و نیز اعزام لوکوموتیوران را تائید کرده است.

تائید حکم اعدام سعید ملک‌پور، مهندس ایرانی-کانادایی بازداشت شده از سوی سپاه

روزنامه‌های کیهان و شرق خبر داده‌اند که به‌رغم یک بار نقض حکم اعدام سعید ملک‌پور، این دیوان دومین حکم اعدام دادگاه انقلاب برای این مهندس ایرانی-کانادایی را تائید کرده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود نوشته است که «حکم اعدام سعید ملک‌پور پس از رفع نواقص پرونده در دیوان عالی کشور تأیید شد».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین از سعید ملک‌پور مهندس نرم‌افزار ایرانی- کانادایی به عنوان «رئیس یکی از سایت‌های مستهجن» نام برده و درباره بازداشت او در سال ۱۳۸۷ نوشته است که «کار‌شناسان مرکز بررسی‌های جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران با ترفندی زیرکانه سعید ملک‌پور را از کانادا به ایران کشانده و دستگیر کردند».

روزنامه شرق نیز گزارش داده است که «پس از گذشت هزار روز از آغاز بررسی پرونده سعید ملک‌پور و یک‌ بار لغو حکم اعدام وی، در ‌‌نهایت دیوان‌ عالی با تایید رد نواقص پرونده حکم اعدام او را صادر کرده است».

این روزنامه یادآوری کرده است که «در روزهای پایانی سال ۸۷ سپاه پاسداران و دستگاه قضا خبر انهدام سایت‌های غیراخلاقی فارسی‌زبان و دستگیری عوامل اصلی این سایت‌ها را منتشر کردند» و «یکی از این متهمان، شخصی به ‌نام سعید ملک‌پور» بود که «در خارج از کشور زندگی می‌کرد و در مهرماه ۱۳۸۷ بازداشت شد» و «در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اهانت به مقدسات و اصول و ارزش‌های دینی، گردآوری و انتشار محتوای ضداخلاقی و ضددینی خارجی، گردآوری، تولید و انتشار محتوای ضداخلاقی و ضددینی ایرانی، آموزش مسائل غیراخلاقی و غیررسمی، تولید و انتشار محتوای روابط نامتعارف جنسی» به اعدام محکوم شد و «نیمه خردادماه سال جاری (۹۰) حکم اعدام این متهم از سوی دادگاه انقلاب برای تایید به دیوان‌عالی ارائه شد، ولی دیوان حکم اعدام را لغو کرد که علت آن نقص تحقیقات و لزوم مواجهه وی با بعضی از مرتبطان با سایت‌های مستهجن بود و پرونده دوباره به دادگاه انقلاب عودت شد».

به نوشته روزنامه شرق، «محمود علیزاده ‌طباطبایی، وکیل ملک‌پور» پس از نقض حکم اعدام او گفته بود که «ما امیدواریم با دفاعیات مستدل ما در دادگاه، حکم برائت برای سعید ملک‌پور صادر شود»، اما اکنون «قاضی مقیسه» از قضات دادگاه انقلاب تهران «حکم اعدام را دوباره برای تایید به دیوان‌ عالی ارسال کرده» و به‌رغم گذشت هزار روز از بازداشت سعید ملک‌پور به گفته محمدعلی عارفی مدیر روابط عمومی دیوان ‌عالی کشور «حکم اعدام سعید ملک‌پور رفع نقایص شده و حکم اعدام به تایید و ابرام دادنامه صادر شده از سوی دادگاه انقلاب رسیده است».

افزایش امضاکنندگان نامه اعتراض به انحلال خانه سینما به ۲۵۰۰ نفر

روزنامه شرق خبر داده است که «بیش از ۲۵۰۰ نفر از اعضای اصناف خانه سینما با امضای بیانیه‌ای مخالفت آحاد خانواده سینمای ایران را با صدور دستور انحلال خانه سینما اعلام کردند».

این روزنامه نوشته است که «فهرست اولیه شامل دو هزار امضا در حدود ساعت ۴ بعدازظهر یک‌شنبه منتشر شد»، اما این امضا‌ها همچنان در حال اضافه شدن است» و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از سینماگران نامه اعتراض به انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد اسلامی را امضا کرده‌اند.

در متن این نامه خیلی کوتاه اعتراضی تاکید شده است که «خانه سینمای ایران، جامعه اصناف سینمایی کشور، دستاورد بزرگ سینمای برآمده از انقلاب اسلامی است» و «ما سینماگران ایران با صدور دستور انحلال خانه سینما مخالفیم و دلسوزانه خواهان ماندگاری این خانه هستیم».

روزنامه شرق نوشته است که در فهرست ۲۵۰۰ نفری امضاکنندگان این نامه تاکنون «امضای بازیگران شناخته‌شده و کارگردانان مطرح سینمای ایران در کنار اعضای ۲۹ صنف خانه سینما به چشم می‌خورد».

این روزنامه یادآوری کرده است که «پس از صدور دستور انحلال خانه سینما» از سوی وزارت ارشاد اسلامی «در روز ۱۳ دی‌ماه»، افراد شناخته‌شده بسیاری در عرصه سینما با انتشار بیانیه‌ها و یادداشت‌های گوناگون نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند.

نامه اعتراضی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن از سینماگران ایرانی تازه‌ترین اعتراض به «دستور دولتی انحلال خانه سینما» است.
XS
SM
MD
LG