لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

هشدار رسالت به کاندیدا‌ها:‌ به نتایج انتخابات اعتراض نکنید


روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی و حمایت از ناکارآمدی «سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و «افزایش توقف‌ناپذیر قیمت ‌مواد غذایی» و «افزایش اجاره‌بهای مسکن» گزارش داده‌اند.

روزنامه مردمسالاری گفت‌و‌گویی با حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی، منتشر کرده و از قول او نوشته است که «اعتماد به نفس دستگاه دیپلماسی نزول کرده است».

روزنامه دنیای اقتصاد از «مطرح شدن نام یک وزیر» در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده است.

روزنامه جمهوری اسلامی به بررسی نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم در آستانه انتخابات مجلس نهم پرداخته است. روزنامه رسالت نیز به کاندیداهای انتخابات مجلس هشدار داده که در صورت اعتراض به نتایج انتخابات به سرنوشت کاندیداهای معترض انتخابات سال ۸۸ دچار می‌شوند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در یادداشتی با اشاره به «آغاز تبلیغات نهمین دوره انتخابات مجلس از روز پنج‌شنبه» نوشته است که «مبارزه درون‌جناحی نهمین دوره انتخابات مجلس» در شرایطی انجام می‌شود که «شهروندان ایرانی به کسب‌وکار و معیشت خود می‌اندیشند».

افزایش توقف‌ناپذیر قیمت‌ها در بازار

روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی و حمایت از «شکست سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار» و افزایش روزافزون قیمت مواد غذایی و اجاره مسکن گزارش داده‌اند.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره شنبه با تاکید بر این که «سیاست دولت برای تنظیم دستوری بازار جواب نداد»، از «افزایش توقف‌ناپذیر قیمت‌ها در بازار» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «با نزدیک شدن هر چه بیشتر به روزهای پایانی سال، تهدیدهای مسئولان برای کنترل دستوری بازار نیز شدت گرفته» و این درحالی است که «نرخ بسیاری از کالا‌ها به خصوص مواد غذایی در بازار به‌شدت افزایش یافته است».

به گزارش تهران امروز، «از سویی وزیر صنعت، معدن و تجارت از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌خواهد که به‌ هیچ وجه زیر بار افزایش غیرقانونی قیمت‌ها نروند، و از سوی دیگر گشت‌های بازرسی و تعزیراتی افزایش یافته تا افزایش قیمت‌های به‌ قول مسئولان خودسرانه کنترل شوند»، اما «آن چه مردم شاهد آنند، گرانی در بازار است چرا که به‌نظر می‌رسد واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان حاضر نیستند از تاثیر افزایش قیمت دلار طی ماه‌های اخیر در قیمت اقلام خود» صرف نظر کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز خبری درباره «گرانی مرغ» منتشر کرده و نوشته است که «همزمان با گرانی بسیاری از اقلام در بازار» حمید فاضلی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های مرغداری ایران «دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار را افزایش ۷۰ درصدی قیمت نهاده‌ها طی یک ماه اخیر» عنوان کرده است.

این روزنامه از قول رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های مرغداری نوشته است که «افزایش قیمت ‌نهاده‌ها قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ را از ۲۵۰۰ تومان به ۳ هزار تومان افزایش داده است» و «در صورتی که دولت فکری به تامین نهاده‌ مرغداری‌ها نکند احتمال افزایش قیمت تا کیلویی ۴۴۰۰ تومان نیز وجود دارد».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، حمید فاضلی درباره «مشکل عدم تأمین نهاده‌های تولید مرغ» نیز گفته است که «تامین نهاده‌های وارداتی در کشور تقریباً ‌توسط یک نفر انجام می‌شد که طی دو ماه اخیر مشکلاتی ایجاد شد» و «سخت‌گیری بانک‌ها در گشایش ال‌سی و تامین اعتبار بعد از اتفاق گروه منصور آریا» منجر به «خارج شدن این فرد از گردونه تأمین نهاده‌های دامی شد».

روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه، نیز ضمن انتشار گزارشی از «خیز اجاره‌بها در آستانه نوروز»، از «افزایش بی‌ضابطه اجاره‌بها» خبر داده است.

این روزنامه فهرستی از افزایش اجاره‌‌بهای مسکن در مناطق مختلف تهران منتشر کرده و از قول شماری از شهروندان نوشته است که پس از انتشار خبر «اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» مالکان نیز به دلیل نگرانی از گرانی و تورم «اجاره‌بهای مسکن» را افزایش داده‌اند.

روزنامه حمایت از قول شهروندان اجاره‌نشین نوشته است که «دریافت حقوق بر اساس دستمزد تعیین شده دولت، حتی نمی‌تواند نیمی از اجاره‌بها را هم تامین کند».

«اعتماد به نفس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نزول کرده است»

روزنامه مردمسالاری گفت‌و‌گویی با حمیدرضا آصفی، دیپلمات ارشد و سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی، منتشر کرده و از قول او نوشته است که «اعتماد به نفس دستگاه دیپلماسی نزول کرده است».

حمیدرضا آصفی که طی نزدیک به سه دهه در وزارت خارجه، سمت‌هایی چون سفیر ایران در فرانسه، و سخنگویی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در دو دوره وزارت کمال خرازی و منوچهر متکی را در کارنامه دارد به روزنامه مردمسالاری گفته است که «در شرایطی هستیم که اعتماد به نفس دستگاه سیاست خارجی از آن جدا شده و تا حد بسیار نازلی به دلیل موازی‌کاری‌ها کاسته شده است، حاشیه‌ها و موازی‌کاری‌ها باعث از بین رفتن اعتماد به نفس این نهاد شده است»، و «هرچند اکنون این روند به تدریج در حال بازسازی است اما به هر حال این مسئله موضوعی تاثیرگذار است».

آصفی همچنین از «کنار گذاشتن کار‌شناسان و افراد باتجربه در وزارت خارجه» ابراز تاسف کرده و درباره کشورهایی که می‌توان آنها را «متحد استراتژیک جمهوری اسلامی» نامید گفته است که «در دنیای امروز دیگر معنای متحد استراتژیک از بین رفته است، هیچ کشوری متحد استراتژیک کشور دیگری نیست، باید لغت استراتژیک را از لغات سیاسی روابط بین‌الملل حذف کرد زیرا دو کشوری که در جهان متحد استراتژیک باشند وجود ندارد».

به نوشته روزنامه مردمسالاری، حمیدرضا آصفی همچنین گفته است که «تحولات اخیر منطقه نشان داد که در آینده‌ای نزدیک قطعا تحولات سریع‌تری را نیز پیش رو خواهیم داشت و تحولات اخیر بسیاری از مناطق جهان را در برخواهد گرفت» و اگرچه «در وهله اول کشورهای عربی آغازگر این تحولات بوده‌اند و درگیر این موج شدند، اما این تحولات حتی کشورهایی مانند چین و روسیه را هم متاثر خواهد کرد و تحولات جدی‌تری را در آن مناطق شاهد خواهیم بود».

حمیدرضا آصفی به وجود اختلاف نظر در میان مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تحولات منطقه اشاره کرده و گفته است که در ایران «عده‌ای آمریکا را عامل ایجاد این تحولات در خاورمیانه می‌دانستند و در مقابل این تفکر عده‌ای معتقد بودند این تحولات خودجوش و بر اساس خواست و اراده مردم به وجود آمده است»، و حتی برای «تحولات جدی در کشورهای عربی و آفریقایی اسامی مختلفی از جمله بیداری عربی، بیداری انسانی و بیداری اسلامی بر آن گذاشته شد».

روزنامه مردمسالاری همچنین از قول سخنگوی سابق وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشته است که «مشکلی که ما در دستگاه دیپلماسی با آن در این مقطع روبه‌رو شدیم عدم برنامه‌ریزی دقیق برای تاثیرگذاری در این تحولات بود، زیرا باور نداشتیم که این تحولات با این شتاب بسیاری از کشور‌ها را در بربگیرد و همین مسئله مشکلاتی را ایجاد کرد» و «به دلیل شوک وارده ناشی از تحولات منطقه، ما نتوانستیم در قبال تحولات سیاست‌گذاری دقیقی داشته باشیم» و «همین نقص باعث عقب افتادن کشور از شتاب تحولات شد».

«مطرح شدن نام یک وزیر» احمدی‌نژاد به عنوان دریافت‌کننده رشوه

روزنامه دنیای اقتصاد از «مطرح شدن نام یک وزیر» در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بانکی سه‌ هزار میلیاردی در روز ۲۹ بهمن نوشته است که درجریان دادگاه «نام یک وزیر» دولت محمود احمدی‌نژاد، و «چند معاون وزیر» نیز بود که از سوی مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول این پرونده از آنها «به‌عنوان دریافت‌کنندگان رشوه» یاد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد با تاکید بر این که «خبرنگاران و رسانه‌ها از درج اسامی، حتی عناوین» مطرح شده در این دادگاه منع شده‌اند، از انتشار اسامی وزیر دریافت‌کننده رشوه خودداری کرده است.

همزمان روزنامه خراسان از قول مصطفی پورمحمدی نوشته است که «بررسی پرونده‌های زیادی مانند پرونده فساد اخیر در دستور کار سازمان بازرسی است».

رئیس سازمان بازرسی کل کشور دلیل افزایش پرونده‌های فساد مالی کلان را «به وجود آمدن فضایی با خوش‌بینی بیش از حد» توصیف کرده و گفته است که «پیش از کشف پرونده فساد اخیر، متهم ردیف اول این پرونده سراغ ما آمده بود و «ضمن ابراز گلایه از اقدامات سازمان بازرسی کل کشور» نامه‌ای به این سازمان ارسال کرد مبنی بر این که «دستگاه‌های اجرایی و نظارتی دیگر سلامت فعالیت‌های او را تایید کرده بودند».

مجلس هشتم؛ «مجلس بی‌خاصیت»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای با عنوان «در جستجوی مدرس» به بررسی نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم در آستانه انتخابات مجلس نهم پرداخته و نوشته است که «درخصوص مجلس هشتم، قضاوت‌هایی بر اساس مطلق‌انگاری شنیده می‌شود؛ عده‌ای، به ویژه آنها که خود در این مجلس هستند، آن را مجلسی قوی می‌دانند و عملکرد آن را مثبت ارزیابی می‌کنند»، اما «عده‌ای نیز آن را مجلسی بی‌خاصیت که بود و نبود آن یکسان است می‌دانند».

این روزنامه تاکید کرده است که «این که نمایندگان مجلس در یک دوره چهار ساله، دو بار قانون مصوب خود را در اثر فشارهای خارج از مجلس به فاصله مدت کوتاهی پس بگیرند، یک ضعف بزرگ است».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین از «عدم قاطعیت مجلس در برابر نافرمانی‌های محمود احمدی‌نژاد نسبت به اجرای قوانین» و «ضعفی که مجلس هشتم در استیضاح وزیر اقتصاد از خود نشان داد» به عنوان «ضعف‌های شدید» مجلس هشتم نام برده و «ناتوانی مجلس هشتم در زمینه احضار رئیس ‌جمهور و سؤال از وی» را «ناتوانی تاسف‌بار» توصیف کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که «مجلس هشتم ضعف‌های زیادی دارد، ولی این طور نیست که فاقد نقاط مثبت باشد» نوشته است که «مجلس هشتم در بخش‌هایی از قبیل تصویب بعضی قوانین مفید داخلی، ایستادگی در برابر طمع‌ورزی‌های خارجی و تصویب قوانینی برای خنثی کردن توطئه‌های بیگانگان و تلاش برای جلوگیری از تخلف عناصر اجرایی، با موفقیت به وظایف خود عمل کرده هر چند به دلیل موانع موجود، توفیق چندانی در دستیابی به نتایج مطلوب نداشته است».

نویسنده سرمقاله شماره ششم اسفندماه روزنامه جمهوری اسلامی همچنین اظهارات محمود احمدی‌نژاد که گفته بود «مجلس در رأس امور قرار ندارد» را ناشی از موقعیت و شرایط خاص مجلس ارزیابی کرده و نوشته است که همین اظهارات نشان می‌دهد که «مجلس هشتم را نمی‌توان مطلقا یک مجلس قوی با دست باز دانست»، و «جایگاه در رأس امور بودن مجلس» را که «قانون اساسی برای مجلس در نظر گرفته است، خود نمایندگان باید حفظ کنند و نباید از خارج مجلس انتظاری داشته باشند».

این روزنامه درباره انتخابات مجلس نهم نیز نوشته است که «اینک کشور ما به مجلسی نیاز دارد که نمایندگان آن همچون مدرس باشند و خود مجلس به گونه‌ای باشد که بتواند واقعاً «در رأس امور» باشد».

هشدار روزنامه رسالت به کاندیدا‌ها؛ به نتایج انتخابات اعتراض نکنید

محمدکاظم انبارلویی، دبیر سیاسی حزب موتلفه اسلامی، در سرمقاله شماره شنبه روزنامه رسالت نوشته است که جمهوری اسلامی اکنون با «یک پیچ تند و پرخطر» در داخل و خارج مواجه است، و «بدون شک عبور از این انتخابات آن هم با مشارکت گسترده که سخت مورد توجه دشمن است و بسیار مهم می‌باشد، ما را به آن گردنه و مختصات آن نزدیک‌تر می‌کند».

روزنامه رسالت با اشاره به این که «نامزدهای این دوره پس از فرونشستن گرد و غبار فتنه سال ۸۸، اغلب اصول‌گرا هستند» نوشته است که «دشمن در فتنه سال ۸۸ با تنظیم «دُز» رقابت»، توانست «تفاوت را به تضاد» و «تضاد را به تخاصم» تبدیل کند، و اکنون «این فرصت را داریم که خود دُز رقابت را تنظیم کنیم و وارد وادی تضاد و تخاصم نشویم».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم، ضمن اشاره به هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به کاندیدا‌ها که گفته است «نامزد‌ها مواظب باشند آن کلاهی که سر شکست‌خوردگان انتخابات در سال ۸۸ رفت سر آنها نرود»، نوشته است که «نامزدهای انتخاباتی باید بدانند که رای آوردن تکلیف گران‌سنگی» به دوش آنهاست و «اگر هم رای نیاوردند این تکلیف بزرگ از دوش آنها برداشته شده» است.

روزنامه رسالت همچنین نوشته است که اگر آن که رای نیاورد «گوشه‌ای بخزد و یا خدای‌نکرده دیگران و نهادهای مسئول را متهم کند و بنای یک شرارت سیاسی را بگذارد، معلوم می‌شود در سر پیچ این گردنه سرعت خود را تنظیم نکرده است».

این روزنامه همچنین نوشته است که «کِش دادن اختلافات در حین برگزاری انتخابات و پس از آن، بزرگ‌ترین آسیب برای امنیت ملی است».

روزنامه تهران امروز نیز در یادداشتی این پرسش را طرح کرده است که «منطقه ممنوعه جبهه پایداری دقیقا کجاست؟!»‌

این روزنامه با اشاره به این که «از‌‌ همان روزهای نخستی که بحث وحدت اصول‌گرایان مطرح شد» قابل پیش‌بینی بود که «عده‌ای در ‌‌نهایت بر طبل افتراق بکوبند و به بهانه‌های مختلف انشقاق ایجاد کنند»، نوشته است که «گروهی خود را شاخص ولایت‌مداری می‌دانند» و «می‌گویند در منطقه ممنوعه ایستاده‌اند».

اشاره روزنامه تهران امروز به بولتن‌های انتخاباتی است که با عنوان «منطقه ممنوعه» در دفاع از جبهه پایداری و محمدتقی مصباح یزدی، و در انتقاد و تخریب جبهه متحد اصول‌گرایان و محمدرضا مهدوی کنی منتشر شده است.

این روزنامه نوشته است که «حتما آقایان در نقطه‌ای ایستاده‌اند که از نظر جامعه اصول‌گرایی کشور، ممنوعه» و «قرار گرفتن در برابر آیت‌الله مهدوی کنی و جامعه اصول‌گرایی کشور» است.

تهران امروز همچنین نوشته است که جبهه پایداری «بازی‌های روانی انتخاباتی شخص رئیس‌ جمهوری را کپی‌برداری» کرده و نوشته است که «این که فرد یا گروه محدودی در برابر همه جریان اصول‌گرایی کشور بایستد و بگوید من در منطقه ممنوعه‌ام، اصلا هم فرقی ندارد که فرد مقابل‌شان هاشمی رفسنجانی باشد یا‌ کسی دیگر»، و مهم واژه «منطقه ممنوعه» است که هیچ ‌کس نمی‌داند دقیقا کجاست».

نگرانی معیشتی مردم و انتخابات درون‌جناحی مجلس

روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی با اشاره به این که «تبلیغات نهمین دوره انتخابات مجلس از روز پنج‌شنبه» آغاز شده نوشته است که «احزاب، جمعیت‌ها و جبهه‌های جدید و قدیم جناح سیاسی اصول‌گرایان در رقابت درون‌جناحی با شوق و ذوق تلاش می‌کنند تنور انتخابات را گرم کنند»، اما «مبارزه درون‌جناحی نهمین دوره انتخابات مجلس» در شرایطی انجام می‌شود که «شهروندان ایرانی به کسب‌وکار و معیشت خود می‌اندیشند».

روزنامه دنیای اقتصاد در عین حال نوشته است که مردم امیدوارند «از دل انتخابات دوازدهم اسفند مجلسی بیرون آید که سردرگمی‌ها و تشویش‌های آنها در کسب‌وکارشان به سمت‌وسوی مناسبی سوق دهد».

این روزنامه همچنین نوشته است که «فعالان صنعتی و اقتصادی و نخبگان، اقتصاددانان و کار‌شناسان اقتصادی» نیز در حالی شاهد مبارزات انتخاباتی هستند که «چند مسئله مهم اقتصاد کلان هنوز فاقد شفافیت است».

محمدصادق جنان‌صفت در روزنامه دنیای اقتصاد از «به محاق رفتن بودجه سال ۱۳۹۱» انتقاد کرده و نوشته است که «فراموشی بودجه سال ۱۳۹۱» در حالی صورت می‌پذیرد که «سرنوشت کسب‌وکار و معیشت میلیون‌ها ایرانی در گروی ارقام پنهان و پیدای بودجه سال آینده است».

به نوشته این روزنامه، «هنوز هیچ سند دولتی معتبری از اهداف و چشم‌انداز اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها منتشر نشده»، و به همین دلیل انواع شایعه‌ها درباره قیمت حامل‌های انرژی شنیده می‌شود.
XS
SM
MD
LG