لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

تکذیب شایعه ترور اکبر هاشمی رفسنجانی


روزنامه‌های جهان صنعت از رکوردشکنی روزانه قیمت دلار و سکه خبر داده و نوشته‌اند که روز چهارشنبه قیمت دلار از «۱۸۰۰ تومان» و قیمت سکه نیز از «۸۰۰ هزار تومان» عبور کرده است. روزنامه دنیای اقتصاد از تعیین ضرب‌الاجل بانک مرکزی برای دارندگان دلار و ارز خبر داده است.

روزنامه‌های ابتکار و تهران امروز از اوج گرفتن اختلاف درونی جناح حاکم و «انتشار بولتن هواداران مصباح یزدی علیه مهدوی کنی» گزارش داده است.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از قول «مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت» انتشار اخباری درباره «ترور هاشمی رفسنجانی» را «شایعه» خوانده و آن را «تکذیب» کرده است.

روزنامه‌های رسالت، کیهان، حمایت، و جام جم «هشدار رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی» درباره ترور نخبگان هسته‌ای جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده‌اند. این روزنامه‌ها از قول صادق لاریجانی نوشته‌اند که «اگر راه ترور باز شد میلیون‌ها مسلمان مقابله به مثل می‌کنند».

روزنامه جمهوری اسلامی از قول رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم نوشته است که «قشون‌کشی‌های این روز‌ها» تحت عنوان دفاع از ولایت فقیه «نگران‌کننده است».

بانک مرکزی برای دارندگان ارز ضرب‌الاجل اعلام کرد

روزنامه جهان صنعت ضمن انتشار گزارشی درباره رکوردشکنی روزانه قیمت دلار و سکه، خبر داده است که روز چهارشنبه قیمت دلار از «۱۸۰۰ تومان» و قیمت سکه نیز از «۸۰۰ هزار تومان» عبور کرده است. روزنامه دنیای اقتصاد همزمان از تعیین ضرب‌الاجل بانک مرکزی برای دارندگان دلار و ارز خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، «ارز و سکه بی‌توجه به وعده‌های دولتی می‌تازند» و روز چهارشنبه افزایش چشمگیر نرخ دلار در بازار آزاد همچنان ادامه داشت، «به طوری که دلار به نرخ ۱۸۰۰ تومان رسید، اما در عمل خرید و فروشی در این خصوص انجام نمی‌شد».

این روزنامه همچنین از «رکوردشکنی قیمت سکه» خبر داده و نوشته است که روز ۲۸ دی‌ماه «نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار به ۸۰۰ هزار تومان، نرخ هر قطعه سکه طرح جدید به ۷۷۰ هزار تومان، نیم‌سکه به ۳۸۰ هزار تومان، ربع سکه به ۱۹۷ هزار تومان» افزایش یافت.

جهان صنعت نوشته است که به‌رغم افزایش روزانه قیمت دلار و سکه «باز هم شاهد وعده و وعیدهای مسئولان برای کنترل بازار ارز و سکه هستیم» و «وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دوباره وعده دادند که در روزهای آتی شرایط در بازار ارز حتما مدیریت شده و به شرایط تک‌نرخی نزدیک می‌شود».

جهان صنعت همزمان خبر داده است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، «افزایش قیمت ارز و سکه» و «آشفتگی بازار» را ناشی از «سیاست‌های غلط اقتصادی» دولت اعلام کرده و گفته است که «علت این که اکنون این مشکل به وجود آمده و پول به سمت بازار ارز یا طلا می‌رود، معلول زیاد شدن نقدینگی ماست» و «نقدینگی ظرف شش هفت سال از حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این حرکت غیرطبیعی است».

رئیس مجلس هشتم تاکید کرده است که مجلس در تصویب قوانین و نیز تصویب بودجه «مسیر‌ها» را برای دولت باز گذاشته، اما «بعضی از این قوانین به درستی اجرا نشد و مقداری از ضایعاتی که اکنون در کشور از نظر نرخ بیکاری یا افزایش قیمت‌ها وجود دارد به خاطر عدم اجرای درست قوانین است».

روزنامه دنیای اقتصاد ضمن انتشار اخبار رکوردشکنی قیمت دلار و سکه، از «ضرب‌الاجل بانک مرکزی به دارندگان ارز» گزارش داده و نوشته است که «بانک مرکزی با تعیین ضرب‌الاجلی برای دارندگان ارز بدون فاکتور» اعلام کرد که دارندگان این نوع ارز تا ۱۵ بهمن فرصت دارند با «سپرده‌گذاری ارزی» یا «فروش ارز با نرخ بازار فرعی» از «شمول کالای قاچاق و قوانین پول‌شویی خارج شوند».

به نوشته این روزنامه، بانک مرکزی هفته قبل «ارز بدون فاکتور خرید را قاچاق عنوان کرد» و روز چهارشنبه نیز ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی بار دیگر با تاکید بر «قاچاق بودن ارز بدون فاکتور» اعلام کرد که «دارندگان چنین ارزهایی تا ۱۵ بهمن فرصت دارند تا از شمول داشتن کالای قاچاق و قوانین مربوط به پول‌شویی خارج شوند».

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره برخورد نیروی انتظامی ‌با فروشندگان بازار ارز نیز گفته است که «بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم را در این زمینه با نیروی انتظامی ‌انجام داده» و «نیروی انتظامی ‌برای برخورد با دلالان ارزی با لباس مبدل وارد بازار ارز شده ‌است».

انتشار بولتن هواداران مصباح یزدی علیه مهدوی کنی

روزنامه‌های ابتکار و تهران امروز گزارش داده‌اند که پس از توزیع بولتن طرفداران محمدتقی مصباح یزدی علیه محمدرضا مهدی کنی، رئیس فعلی مجلس خبرگان، اختلاف درونی جناح حاکم اوج گرفته است.

روزنامه ابتکار با تیتر «پایداری در منطقه ممنوعه» نوشته با آن که «جبهه پایداری انقلاب اسلامی از روزهای آغازین فعالیت خود نشان داد که به هیچ عنوان حاضر نیست، با جبهه متحد اصول‌گرایی زیر سقف یک خیمه در اردوگاه اصول‌گرایی جمع شود»، اما این طیف از جناح حاکم در روزهای اخیر «با توزیع گسترده بولتنی ۸۰ صفحه‌ای بر شدت «انتقادات خود» از محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان افزوده است».

به گزارش این روزنامه، در این بولتن بار‌ها تاکید شده که «آیت‌الله مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری» است و مطالب مختلفی علیه رئیس فعلی مجلس خبرگان و و گروه‌ها و سران جبهه متحد اصول‌گرایی به چاپ رسیده و آنها را به «تحمیل‌گرایی، دروغ‌گویی و هزینه از رهبری برای منافع شخصی» متهم کرده است.

روزنامه ابتکار نوشته است که «در حالی‌ که آیت‌الله مهدوی کنی در اولین سخنرانی مربوط به تشکیل جبهه متحد اصول‌گرایی برای شکل‌دهی به حضور متحد اصول‌گرایان از «مستظهر بودن این حرکت به تائید و توصیه رهبری یاد کرده بود»، اما در بولتن ۸۰ صفحه‌ای جبهه پایدارای تاکید شده که «آقای مهدوی کنی ماموریتی از طرف رهبری ندارد».

روزنامه تهران امروز نیز با تائید انتشار بولتنی علیه محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان آن هم از سوی طیفی از جناح حاکم که بر خود نام «جبهه پایداری» نهاده، از «واکنش شدید به تخریب چهره رئیس مجلس خبرگان» گزارش داده و نوشته است که «توهین‌کنندگان به آیت‌الله مهدوی کنی منطق ندارند».

این روزنامه خبر داده است که طی روزهای اخیر «جبهه پایداری کتابچه و بروشور‌های متعددی توزیع کرده که در آنها به برخی چهره‌های حاضر در جبهه متحد اصول‌گرایان از جمله آیت‌الله مهدوی کنی مطالبی بی‌اساس و غیرواقعی نسبت داده است».

تهران امروز نوشته است که «یکی از حربه‌های تبلیغاتی که برخی اعضای جبهه پایداری از مدت‌ها پیش دنبال می‌کردند انتساب‌شان به بزرگان و مراجع از جمله مقام رهبری بود» و «آنان از لحظه تاسیس خود را جبهه مورد تایید آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله خوش‌وقت معرفی کرده‌اند» و اکنون با انتشار این بولتن‌ها به «خط اختلاف بین بزرگان» جناح حاکم و «به طور مشخص آیت‌الله مهدوی و محمد یزدی در یک سو و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در سوی دیگر» دامن زده‌اند.

این روزنامه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرده است که در بولتن جبهه پایداری همچنین از دیگر گروه‌ها و چهره‌های جبهه متحد اصول‌گرایی با «توهین و تحقیر و اتهامات بی‌سابقه‌ای یاد شده است».

تهران امروز انتشار بولتن‌های تخریبی جبهه پایداری و هواداران مصباح یزدی علیه آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی را «بازی اقلیت اصول‌گرا در میدان دشمن» توصیف کرده و نوشته است که «جریان انحرافی در حال نفوذ به جریان اصول‌گرا» و «بازی در زمین دشمن» است.

این روزنامه واکنش‌ها علیه انتشار این بولتن را هم مورد توجه قرار داده و از قول احمد سالک از اعضای جامعه روحانیت نوشته است که «کسانی که این گونه با آیت‌الله مهدوی کنی و محمدیزدی برخورد می‌کنند، خود آنها در کدام مقطع زمانی و مکانی وارد مسائل سیاسی شده‌اند، چه سابقه‌ای دارند و در این زمینه در کجای کار هستند؟»

تکذیب شایعه ترور اکبر هاشمی رفسنجانی

روزنامه شرق در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از قول «روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت» انتشار اخباری درباره «ترور هاشمی رفسنجانی» را «شایعه» خوانده و آن را «تکذیب» کرده است.

به نوشته این روزنامه، رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اعلام این که «خبر تیراندازی به اتومبیل آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی کذب محض است و از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب می‌شود» گفته است که «مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ اعتنایی به این اخبار کذب ندارد».

مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خبر تغییر محافظان اکبر هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرده و گفته است که «محافظان آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی عوض نشده‌اند و کماکان‌‌ همان افراد قبلی محافظت از ایشان را برعهده دارند».

رضا سلیمانی دلیل انتشار خبر ترور اکبر هاشمی رفسنجانی را «سوءاستفاده نیروهای ضد انقلاب از فضای موجود در جامعه، برای رسیدن به اغراض سیاسی نامعلوم» توصف کرده و گفته است که انتشار چنین اخباری «نیازمند تحلیل و بررسی ویژه است».

روزنامه شرق با اشاره به انتشار «اخبار و شایعاتی» درباره «ترور هاشمی رفسنجانی و شلیک یک موتورسوار به خودروی حامل رئیس مجمع تشخیص مصلحت» نوشته است که «این شایعه در روزهایی منتشر و دامن زده شد که مصطفی احمدی ‌روشن، معاون بازرگانی نیروگاه نطنز، در سالروز ترور دو نخبه هسته‌ای ترور شد».

این روزنامه یادآوری کرده است که «حاشیه‌ها پیرامون آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی در شرایطی در هفته گذشته به اوج خود رسید که در پایان سال جاری» بار دیگر انتصاب «اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیش است»، موضوعی که «با کناره‌گیری هاشمی‌ رفسنجانی از هیئت رئیسه مجلس خبرگان بر اهمیت آن افزوده و از مدت‌ها قبل موجب موضع‌گیری و تحلیل در جناح‌های سیاسی مختلف کشور شده است».

روزنامه شرق همچنین نوشته است که «شایعه ترور اکبر هاشمی رفسنجانی» در حالی منتشر شده است که «کمتر از یک ماه پیش» در حاشیه مراسم درگذشت آیت‌الله هاشمیان داماد خانواده هاشمی رفسنجانی که در مسجد نور برگزار شد، مجید انصاری در واکنش به حملاتی که به هاشمی ‌رفسنجانی می‌شود و در دفاع از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ترور وی در سال‌های نخست پس از انقلاب از سوی گروه فرقان اشاره کرد و گفت که «امروز برخی می‌خواهند کار نیمه‌تمام فرقان را درباره هاشمی کامل کنند».

رئیس قوه قضائیه غرب را به «مقابله به مثل» تهدید کرد

روزنامه‌های رسالت، کیهان، حمایت و جام جم «هشدار رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی» درباره ترور نخبگان هسته‌ای جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده‌اند و از قول صادق لاریجانی نوشته‌اند که «اگر راه ترور باز شد میلیون‌ها مسلمان مقابله به مثل می‌کنند».

به نوشته روزنامه کیهان، وابسته به جناح حاکم، صادق لاریجانی تاکید کرده است که «میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان هستند که اجازه نخواهند داد کشورهای غربی به مسلمانان و جوانان و دانشمندان اسلامی فشار آورند و خودشان راه مقابله با این ترور‌ها را خواهند یافت».

روزنامه رسالت نیز اظهارات روز چهارشنبه صادق لاریجانی را «هشدار رئیس قوه قضائیه به غرب» توصیف کرده و گفته است که «اگر راه ترور باز شد میلیون‌ها مسلمان مقابله به مثل می‌کنند».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنین «اقدامات تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای کشوررا مصداق بارز «افساد فی‌الارض» اعلام کرده و گفته است که «قوه قضائیه در اسرع وقت عاملان و فریب‌‌خوردگان این اقدامات تروریستی را به اشد مجازات می‌رساند و تمام کسانی که به صورت گروهی و باندی در این امور دخالت می‌کنند مفسد فی‌الارض هستند و قطعا اعدام خواهند شد».

صادق لاریجانی در حالی غرب را به «مقابله به مثل» تهدید کرده و از «اعدام» حتمی متهمان احتمالی این پرونده خبر داده که به نوشته روزنامه رسالت از «نیروهای امنیتی» درخواست کرده تا «در اسرع وقت عوامل ترور مصطفی احمدی ‌روشن، معاون بازرگانی نیروگاه نطنز، را شناسایی و در اختیار دستگاه قضائی قرار دهند».

«قشون‌کشی تحت دفاع از ولایت فقیه نگران‌کننده است»

روزنامه جمهوری اسلامی اظهارات رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم را در انتقاد از حملات رسانه‌ای و نیز برگزاری تجمع علیه چهره‌های اصول‌گرا منتشر کرده و از قول او نوشته است که «قشون‌کشی‌های این روز‌ها» تحت عنوان دفاع از ولایت فقیه «نگران‌کننده است».

این روزنامه نوشته است که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس «با انتقاد شدید از اتفاقات اخیر در کشور» همچون «رد صلاحیت علی مطهری تحت عنوان عدم التزام به ولایت فقیه» و «برخی موضع‌گیری‌ها علیه حسین علایی و عماد افروغ» گفته است که «دسته‌کشی به خانه علایی و قشون‌کشی به صداوسیما علیه افروغ» و «هجمه‌هایی که این روز‌ها به بهانه دفاع از ولایت فقیه پیش آمده نگران‌کننده است».

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به «مقاله سردار حسین علایی منتشر شده در شماره ۱۹ دی‌ماه روزنامه اطلاعات» گفته است که «من که مقاله ایشان را خواندم ناراحت شدم چرا که مقایسه وضع موجود را با زمان شاه، که تلویحاً در آن مقاله انجام شده بود، غیرمنطقی و ظلم می‌دانم، ولی سردار حسین علایی کسی نیست که از سر سوء نیت حرفی بزند و در وفاداری‌اش به راحتی کسی بتواند شک کند» و «دسته‌کشی و سلب آسایش و امنیت خانوادگی او نه لازم بود و نه مجاز و باعث لطمه به آبروی نظام بود».

احمد توکلی همچنین با اشاره به «رد صلاحیت علی مطهری تحت عنوان عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه» گفته است که «این چه نگاه محدودی است که به محض آن که کسی بخواهد حرفی بزند که کمی با عرفِ و عادت رایج فرق داشته باشد، ولو آن که با مبانی فقه سیاسی و مسلمات حکومت علوی و صراحت‌های امام و شخص مقام رهبری سازگار باشد، عده‌ای گوینده را ضد ولایت فقیه بخوانند؟»

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به حملات رسانه‌ای جناج حاکم علیه عماد افروغ استاد دانشگاه، از قول احمد توکلی نوشته است که «عماد افروغ را با آن سوابق روشن در دفاع از نظام مترقی ولایت فقیه در دانشگاه‌ها و محافل روشنفکری به دلیل آن که به استناد نهج البلاغه می‌گوید که همه ارکان قدرت محتاج نقد هستند، به باد حمله بگیریم؟» و «البته وقتی او می‌گوید همه باید نقد شوند، خودش نیز مشمول این حکم کلی است و باید نقد شود، ولی نقد با قشون‌کشی دوتاست».
XS
SM
MD
LG