لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

روزنامه‌های شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰


روزنامه‌های شنبه ایران گزارش‌هایی از «خالی بودن حساب ذخیره ارزی» و «ابهام ۱۰۰ میلیارد دلاری در حساب ذخیره ارزی‌» منتشر کرده‌اند.

هشدار ائمه جمعه به رئیس دولت درباره ضرورت پیروی از دستورات رهبر جمهوری اسلامی بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌ها داشته و برخی روزنامه نیز از «تغییر استراتژی اصول‌گرایان» در قبال محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش خبر داده‌اند.

روزنامه‌های دهم اردیبهشت‌ماه ضمن چاپ اخباری از گران‌تر شدن قیمت «نان فانتزی»، «گاز بخش کشاورزی» و «مواد شوینده»، گزارش‌هایی نیز از «قاچاق میلیون‌ها تن خاک ایران به کشورهای عربی» و تغییر وضعیت جمهوری اسلامی از «واردکننده» به «صادرکننده» مواد مخدر صنعتی منتشر کرده‌اند.

«ابهام ۱۰۰ میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی»

روزنامه‌های جهان صنعت، ابتکار و مردمسالاری گزارش‌هایی از «ابهام ۱۰۰ میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی» منتشر کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «جدال بر سر موجودی حساب ذخیره ارزی» نوشته است که «موجودی صندوق ذخیره ارزی در روزهای گذشته و در حین بررسی جزئیات بودجه ۹۰ در صحن علنی مجلس، موجب اختلاف نظر نمایندگان موافق و مخالف شده» و از جمله رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون تلفیق، گفته است که محمود بهمنی، رئیس‌ کل بانک مرکزی، در حین حضور در این کمیسیون اعلام کرده است که «تا پایان سال ۸۹ یک دلار هم در حساب ذخیره ارزی نداریم».

روزنامه جهان صنعت با تاکید بر این که «حرف‌های دولتمردان با نقد مجلس‌همخوان نیست» از «ابهام ۱۰۰ میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی‌» خبر داده و نوشته است که «در حالی که محمود احمدی‌نژاد در آبان سال ۸۹ میزان ذخیره صندوق ارزی را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود و همین ۱۰ روز قبل هم وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک نشست مطبوعاتی در واشینگتن ذخیره ارزی کشور را یکصد میلیارد دلار اعلام کرد، اکنون مجلس‌نشینان در فاصله چند روز پس از اظهارات شمس‌الدین حسینی این صندوق را خالی دانسته‌اند».

جهان صنعت با اشاره به این که «صحبت از یک ریال و دو ریال و بحث از چند صد و شاید هزاران دلار نیز نیست» نوشته است که «در صورت صحت خبر خالی بودن حساب ذخیره ارزی، این حجم عظیم پول کجاست و اگر دروغ است چگونه منتشر شده است».

روزنامه مردمسالاری نیز با تاکید بر این که «دغدغه این است که چه بر سر حساب ذخیره ارزی آمده است» نوشته است که «خبر تهی شدن حساب ذخیره ارزی را وقتی کنار خبر عدم واریز ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از درآمد نفتی به این حساب بگذاریم، مسئله پیچیده‌تر و مبهم‌تر می‌شود» و «مردم به عنوان صاحبان دلار به دلار حساب ذخیره ارزی حق دارند از سرنوشت پول‌های خود خبردار شوند و دلیل این تناقضات را بدانند».

تغییر استراتژی اصول‌گرایان در مورد دولت احمدی‌نژاد

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، کیهان، تهران امروز، و روزگار هشدار ضمنی ائمه جمعه و نیز برخی از مقامات حکومتی را خطاب به دولت منتشر کرده و همزمان از تغییر استراتژی اصول‌گرایان نسبت به محمود احمدی‌نژاد و دولت وی خبر داده‌اند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست شماره شنبه خود از قول احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، نوشته است که «حمایت مردم از مسئولین مطلق نیست، بلکه مشروط است و تا زمانی برقرار است که اطاعت از رهبری را در عمل ببینند».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در صفحه نخست خود با تیتر «تاکید ائمه جمعه بر تبعیت مسئولین از دستورات رهبری» نوشته است که «ائمه جمعه در خطبه‌های این هفته با اشاره به برخی سوءتفاهم‌های پیش آمده در بین مسئولین، وجود ولایت فقیه را در رفع این گونه مشکلات مایه برکت و اوامر ولی فقیه را طبق قانون واجب‌الاطاعه و فصل‌الخطاب دانستند».

روزنامه تهران امروز در گزارشی با عنوان «توصیه مهم امامان جمعه به مسئولان» نوشته است که «در ادامه تاکیدات بر اهمیت ولایت‌پذیری و فصل‌الخطاب بودن فرمایشات مقام رهبری، روحانیون و مسئولان کشور روز جمعه باز هم اولویت داشتن این موضوع را یادآوری کردند» و «خطیبان نماز جمعه در تهران، مشهد، قم، کرج و سایر شهر‌های کشور با تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی کشور، ضرورت پشتیبانی از ولایت فقیه و آثار آن در رفع تهدید‌ها و گره‌گشایی از معضلات اساسی کشور در حوزه‌های مختلف را تشریح کردند».

به نوشته این روزنامه، هاشمی حسینی بوشهری، امام جمعه موقت قم، گفته است که «تبعیت از رهبری یک کار اصولی است» و احمد علم‌الهدی، امام جمعه موقت مشهد، نیز آیت‌الله خامنه‌ای را «حجت امام زمان» نامیده و گفته است که «معنای زیر نظر بودن سه قوه این است که حجت امام زمان به طور مستقیم در هر کجا که لازم بداند، در روند، عملکرد و برنامه هر یک از این قوا دخالت خواهد کرد و این حاکمیت نظام ما و حاکمیت یگانه است؛ یعنی مردم‌سالاری دینی با این شکل و الگوی خاص».

این روزنامه همچنین نوشته است که احمد علم‌الهدی «حاکمیت دوگانه» را «حاکمیت مشرکانه» توصیف کرده و گفته است که «نغمه مسموم حاکمیت دوگانه به‌ معنای حاکمیت مشرکانه اصلا در این نظام جایی ندارد».

به نوشته تهران امروز، محمدتقی مصباح یزدی که پیشتر از وی به عنوان اصلی‌ترین روحانی حامی احمدی‌نژاد در قم نام برده می‌شد نیز «مخالفت با ولایت فقیه» را «شرک» اعلام کرده و گفته است که «مخالفت با ولی ‌فقیه مخالفت با ائمه و بر اساس روایات در حد شرک‌بالله است».

روزنامه روزگار اظهارات دو روز اخیر ائمه جمعه و شماری دیگر از مقامات حکومتی را از نشانه‌های «احتمال بنی‌صدری شدن» شرایط و «تغییر استراتژی اصول‌گرایان» در قبال محمود احمدی‌نژاد ارزیابی کرده و نوشته است که «از ابتدای رسانه‌ای شدن صمیمیت مشایی و احمدی‌نژاد تا روز جمعه همواره استراتژی اصول‌گرایان کشیدن خط افتراق میان مواضع مشایی و عملکرد محمود احمدی‌نژاد بوده است» و «نتیجه سیاسی کشیدن این دیوار افتراق هم این بود که احمدی‌نژاد به محض کنار گذاشتن یا تبری جستن از مشایی‌‌ همان رئیس جمهور محبوب و ساده‌زیست و مردمی می‌شد، اما به نظر می‌رسد اصول‌گرایان از چند روز گذشته در حال دور شدن از این استراتژی هستند».

روزنامه روزگار به ویژه اظهارات مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، و حسین فدایی، از حامیان دولت در مجلس هشتم، علیه رابطه احمدی‌نژاد- مشایی را به عنوان نشانه تغییر استراتژی اصول‌گرایان توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه، مجتبی ذوالنور گفته است که «امروز مشایی رئیس جمهور اصلی است» و حسین فدایی نیز اعلام کرده است که «ویژگی اصلی جریان منحرف این است که خود را از فقها، اسلام و ولایت فقیه بی‌نیاز می‌بیند» و «یک جریان فاسد و فرصت‌طلب است که از یک حرکت و جریان شیطانی برخوردار شده است».

گران‌تر شدن قیمت «نان فانتزی»، «گاز بخش کشاورزی» و «مواد شوینده»

دو روزنامه دنیای اقتصاد و جهان صنعت از گرانی دوباره برخی کالا‌ها از جمله «نان فانتزی»، «قیمت گاز بخش کشاورزی» و «مواد شوینده» خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، با اعلام «افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان فانتزی» نوشته است که «پس از دو هفته کشمکش میان تولیدکنندگان و دولت بر سر قیمت‌های جدید نان فانتزی، سرانجام سازمان حمایت رای به افزایش ۲۵ درصدی قیمت انواع نان فانتزی داد که تقریبا برابر با میزان افزایش یارانه نان ماهانه هر فرد است».

این روزنامه از قول رئیس اتحادیه نان فانتزی تهران نوشته است که «قیمت‌های جدید به تمامی واحدهای صنفی و تولید‌کننده نان فانتزی اعلام شده» و همزمان «قیمت آرد نان فانتزی نیز از ۴۱۰ تومان به ۴۶۰ تومان افزایش یافته است».

به نوشته این روزنامه، قیمت نان فانتزی باگت فرانسوی از ۴۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان، نان ساندویچی و نان همبرگری از ۲۰۰ تومان به ۲۵۰ تومان، و نان باگت معمولی از ۳۰۰ تومان به ۳۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین از قول کاظم فرهمند، نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، از «افزایش قیمت گاز بخش کشاورزی به ۱۰۰ تومان در سال ۹۰» خبر داده و نوشته است که «قیمت گاز در بخش کشاورزی که سال قبل قیمت آن ۶۰ تومان برای هر متر مکعب بود، در سال جدید ۱۰۰ تومان اعلام شده است».

این عضو مجلس هشتم تاکید کرده است که «گاز ۱۰۰ تومانی برای بخش کشاورزی به شدت هزینه‌های تولید را بالا برده، قیمت‌ها را در بازار افزایش می‌دهد و این اصلا به نفع تولید نیست».

روزنامه جهان صنعت نیز از افزایش قیمت مواد شوینده در روزهای آینده خبر داده و نوشته است که «خبر‌ها حاکی از آن است که به زودی نرخ محصولا‌ت شوینده تغییرات جزیی خواهد داشت».

این روزنامه نوشته است که «افزایش قیمت نفت و مواد اولیه بسیاری از محصولا‌ت شوینده داخلی، خبر‌ها از کارگروه کنترل بازار مبنی بر آغاز رایزنی‌ها و ارائه مستندات تولیدکنندگان به این کارگروه برای افزایش قیمت این دو محصول حکایت دارد».

جهان صنعت با اشاره به افزایش دوباره شماری از کالاهای ضروری در روزهای اخیر و تنها به فاصله چهار ماه از «حذف یارانه‌ها» و «افزایش قیمت‌ها» در ابتدای دی‌ماه سال ۸۹، از مقامات دولتی پرسیده است که «وعده ثبات قیمت‌ها چه شد؟»

«قاچاق میلیون‌ها تن خاک ایران به کشورهای عربی»

روزنامه خراسان گزارشی از «افزایش قاچاق خاک حاصلخیز ایران» منتشر کرده و نوشته است که «گزارش‌های رسمی و غیررسمی از قاچاق خاک حاصلخیز ایران به کشورهای عربی در جنوب خلیج فارس» حکایت دارد.

به نوشته این روزنامه، «اکثر کار‌شناسان محیط زیست قاچاق حجم زیادی از خاک حاصلخیز کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس را تایید می‌کنند، اما هیچ گزارش رسمی از آن منتشر نمی‌شود».

این روزنامه از قول «یک مقام آگاه در سازمان محیط زیست» نوشته است که «گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که سالانه میلیون‌ها تن از خاک حاصلخیز برخی از مناطق کشور به ویژه خاک «پیت» به دو صورت قاچاق از مبادی غیرقانونی یا در قالب صادرات گل و گیاه از کشور به کشورهای جنوب خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی قاچاق می‌شود».

روزنامه خراسان با تاکید بر این که «مسئولان می‌دانند که قاچاق خاک صورت می‌گیرد» از «میلیون‌ها دلار سود اقتصادی قاچاق خاک» خبر داده و به نقل از دکتر میرنیا، عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی مازندران، نوشته است که «پدیده قاچاق خاک از ایران به این کشور‌ها طی چند سال اخیر رونق یافته» و این در حالی است که «۶۰۰ سال زمان می‌برد تا یک سانتی‌متر خاک تولید شود و در حال حاضر خاکی که میلیون‌ها سال تولید و حاصلخیزی آن زمان می‌برد، در غفلت و عدم مدیریت مسئولان به یغما می‌رود».

جمهوری اسلامی به صادرکننده مواد مخدر صنعتی تبدیل شده است

روزنامه جام جم ضمن انتشار گفت‌وگویی با محمدرضا قدیرزاده، مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی، خبر داده است که جمهوری اسلامی اکنون به صادرکننده مواد مخدر صنعتی تبدیل شده است.

محمدرضا قدیرزاده، مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی، ضمن تاکید بر این که «تغییر‌ نوع مواد مخدر، تهدیدی برای سلامت جامعه» است، به این روزنامه گفته است که «در ۵ سال اخیر شاهد گرایش افراد معتاد به‌وی‍ژه جوانان به سمت مواد محرک هستیم و می‌توان از دیگر علل این گرایش را کم شدن مواد مخدر سنتی در بازار دانست» و در حالی که «قیمت تریاک چندین برابر افزایش یافته، قیمت شیشه که قبلا از کشورهای جنوب شرق آسیا وارد ایران می‌شد از کیلویی ۱۲۰ میلیون تومان به کیلویی ۵ میلیون تومان رسیده است».

این مقام سازمان پزشکی قانونی به روزنامه جام جم گفته است که «ما قبلا واردکننده شیشه به صورت غیرقانونی بودیم و این مواد به صورت قاچاق از جنوب شرق آسیا وارد کشور می‌شد؛ ولی اکنون متاسفانه آن قدر تولید این مواد در کشور افزایش یافته است که به صادرکننده این مواد در دنیا تبدیل شده‌ایم» و «آخرین آماری که پلیس در این مورد ارائه کرده است حدود ۱۵۰ نفر ایرانی در کشور مالزی برای حمل مواد مخدر از جمله شیشه بازداشت شده‌اند».

به نوشته جام جم، مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی همچنین آماری از تغییر مدل مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی ارائه کرده و گفته است که بنا بر آخرین آمار رسمی که در سال ۸۶ منتشر شد «۴ درصد مصرف مواد مخدر در ایران را تریاک» تشکیل می‌داد و «نزدیک ۲۸ درصد کراک و زیر ۴ درصد شیشه» مصرف می‌شد، اما اکنون «آمارهای غیررسمی می‌گویند مصرف شیشه و کراک به بالای ۴۰ درصد رسیده است» و «بسیاری اوقات مصرف شیشه با کراک همراه است یعنی ۲ ماده پرخطر به صورت همزمان مصرف می‌شود».

محمدرضا قدیرزاده همچنین درباره «تفاوت میان سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر سنتی و جدید» نیز اعلام کرده است که «در حال حاضر مصرف مواد مخدر سنتی معمولا از ۳۰ سال به بالا آغاز می‌شود، ولی سن مصرف مواد محرک و روان‌گردان بسیار پایین آمده و متوسط آن به زیر ۲۰ سال رسیده است».

این مقام سازمان پزشکی قانونی همچنین درباره علت افزایش مصرف مواد مخدر در کشور نیز تاکید کرده است که «اعتیاد حلقه رابط بین سه معضل اجتماعی فقر، بیکاری و طلاق است» و درباره «وقوع سونامی مواد روان‌گردان» در ایران نیز گفته است که «این اتفاق در زمینه مواد مخدر به‌خصوص شیشه در حال رخ دادن است».
XS
SM
MD
LG