لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

روزنامه‌های پنج‌شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران ضمن انتشار «هشدار رئیس قوه قضائیه به مطبوعات و فعالان رسانه‌ای» از تلاش‌های همزمان دولت و مجلس برای افزایش محدودیت برای فعالان رسانه‌ای و همچنین «بررسی صلاحیت افراد متقاضی کار در رسانه‌ها» خبر داده‌اند.

افزایش «قیمت دلار به ۱۲۰۰ تومان»، «ابراز نگرانی از کاهش ورود سرباز به نیروی زمینی سپاه» و اعلام آمادگی دوباره اسدالله عسگراولادی، برادر حبیب‌الله عسگراولادی، برای «خرید ملک نمایشگاه بین‌المللی» از دیگر اخبار منتشر شده در روزنامه‌های بیستم مردادماه است.

هشدار رئیس قوه قضائیه به مطبوعات و فعالان رسانه‌ای

یک روز پس از آن که روزنامه‌های کیهان و رسالت، وابسته به جناح حاکم، علاوه بر اهانت به روزنامه‌نگاران داخل و خارج از کشور برای برخورد با آن‌ها از «گروه‌های اسلامی» کمک خواستند، روزنامه‌های شرق، جمهوری اسلامی، حمایت، تهران امروز و خراسان هشدار ضمنی رئیس قوه قضائیه به مطبوعات و روزنامه‌نگاران را منتشر کرده‌اند.

به نوشته روزنامه شرق، صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه با تاکید بر این که «رسانه‌ها از تخریب چهره‌ها پرهیز کنند» گفته است که «رسانه‌ها محل اطلاع‌رسانی صحیح است و امیدواریم که فضای تخریب شخصیت‌ها در کشور توسعه پیدا نکند».

روزنامه‌های تهران امروز نیز از قول رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته است که «برخی در فضای اصلاحات منکر شبیخون فرهنگی شدند».

این روزنامه نوشته است که صادق لاریجانی با اشاره اخیر علی خامنه‌ای به «نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور» گفته است که «مقام رهبری سال‌ها پیش مسئله تهاجم و شبیخون فرهنگی را به مسئولان تذکر و دستور داده بودند که در این جهت اقدامات لازم را به عمل آورند، اما متاسفانه عده‌ای مخصوصا در فضای اصلاحات، این سخنان را درست تلقی نکردند و حتی برخی اصلا منکر شبیخون فرهنگی شدند، ولی واقعیت این است که امروز ما به روشنی این مسئله را درمی‌یابیم».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز بخش دیگری از هشدار ضمنی رئیس قوه قضائیه به مطبوعات و رسانه‌ها را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «رسانه‌ها و مسئولان مخاطبان اصلی سخنان مقام رهبری در توجه به «انصاف و اعتدال» در عملکرد‌ها و ارزیابی‌ها هستند و متاسفانه در فضای فعلی کشور بسیاری از تنش‌ها و کشمکش‌ها ناشی از همین عدم اعتدال است و اگر ما در سخنانمان، اعتقادمان و در ارزیابی‌مان جهات اعتدال و انصاف را مراعات کنیم بسیاری از این تنش‌ها از میان خواهد رفت».

به گزارش این روزنامه، صادق لاریجانی همچنین گفته است که «با پرهیز از سیاه‌نمایی، کارهای بزرگ و مثبتی را که انجام شده و می‌شود نیز منعکس ‌کنند».

همزمان روزنامه خراسان از قول وزیر ارشاد اسلامی خبر داده است که «لایحه نظام جامع رسانه‌ای شهریورماه به مجلس ارائه می‌شود»، و آئین‌نامه حرفه‌ای کار رسانه‌ها نیز «در حال نهایی شدن است و به احتمال زیاد هفته آینده در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت».

روزنامه خراسان درعین حال نوشته است که در مجلس شورای اسلامی نیز «پیش‌نویس طرح نظام جامع رسانه‌های همگانی در ۸ فصل توسط کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسیده که در یکی از محورهای این طرح بحث بررسی صلاحیت افراد متقاضی کار در رسانه‌ها مطرح شده است».

جواد آرین‌منش، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، با تاکید بر این که در صورت تصویب نهایی «طرح نظام جامع رسانه‌های همگانی» از این پس خبرنگاران و روزنامه‌نگاران «باید برای فعالیت در رسانه‌ها مجوز بگیرند» گفته است که «این افراد باید مجوزی برای فعالیت داشته باشند‌‌ همان گونه که در صنوف دیگر صورت می‌گیرد؛ چه طور وقتی برای بازکردن یک مغازه یا بقالی نیاز به مجوز است آن وقت کسی که می‌خواهد در عرصه خبرنگاری کار کند، به طریق اولی نیاز به مجوز ندارد؟»

روزنامه خراسان اما از قول حسین محمد میرصادقی، استاد دانشگاه و سخنگوی اسبق قوه قضائیه، نوشته است که «به هیچ‌ وجه نباید به دلیل برخی از مصلحت‌های کوتاه‌مدت که ممکن است به ذهن یک مسئول برسد، دامنه آزادی مطبوعات را محدود کنیم».

«قیمت دلار به ۱۲۰۰ تومان رسید»

روزنامه دنیای اقتصاد خبر داده است که همزمان با دور جدید افزایش قیمت سکه در بازار تهران، قیمت «دلار هم به مرز ۱۲۰۰ تومان رسیده است».

به گزارش این روزنامه، «در بازار ارز، روز چهارشنبه دلار آمریکا با ۱۵ تومان رشد قیمت به ۱۱۹۵ تومان رسید، و البته در ساعات اولیه بازار برخی صرافان آن را به نرخ ۱۲۰۰ تومان فروختند» و همچنین «بازار ارز شاهد افزایش ۳۵ تومانی قیمت یورو نیز بود که آن را به ۱۷۱۰ تومان رساند».

دنیای اقتصاد با اشاره به این که «روز گذشته بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۱۷ ریال کاهش داد و به ۱۰۵۵.۷ تومان رساند» نوشته است که «در بازار ارز دلار آمریکا دوباره به مرز ۱۲۰۰ تومان بازگشت و اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی خود را به ۱۴۵ تومان رساند».

این روزنامه در عین حال خبر داده است که «روز چهارشنبه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا کماکان به حرکت صعودی خود ادامه داد» و «قیمت سکه بهار آزادی در حالی از سوی برخی بدون تغییر ۴۸۰ هزار تومان اعلام شد که قیمت ۴۸۳ هزار تومان نیز برای آن اعلام شد» و همزمان بانک مرکزی هم «برای پر کردن قیمت‌های پیش‌تاخته سکه در بازار تهران، قیمت سکه دولتی را با ۱۹ هزار و ۷۶۰ تومان افزایش به ۴۷۴ هزار و ۲۴۰ تومان رسانده است».

ابراز نگرانی از کاهش ورود سرباز به نیروی زمینی سپاه

روزنامه اعتماد ابراز نگرانی «مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه پاسداران» درباره کمبود ورود سرباز به سپاه را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «کمبود سرباز یکی از پیامدهای منفی کنترل جمعیت در دوره سازندگی و اصلاحات است».

اعتماد همچنین نوشته است که «محمدهادی رضایی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه» با اشاره به «اظهارات چندی قبل رهبر جمهوری اسلامی درباره ظرفیت ۱۵۰ میلیونی جمعیت کشور» گفته است که «سیاست غلط کنترل موالید که در دولت سازندگی پایه‌گذاری و در دولت اصلاحات پیگیری شد، متاسفانه نه تنها هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل کرد، بلکه پیامدهای بسیار منفی نیز به همراه داشت که یک نمونه بارز آن کاهش ورودی نیروی سرباز به نیروهای مسلح است».

محمدهادی رضایی گفته است که «تهدیدات دشمنان جمهوری اسلامی همواره روندی فزاینده داشته و این نیروی جوان است که می‌تواند در مقابل تهدید دشمنان ایستادگی کند».

«اسدالله عسگراولادی خریدار ملک نمایشگاه بین‌المللی است، نه سهام آن»

روزنامه جمهوری اسلامی از اعلام آمادگی دوباره اسدالله عسگراولادی برای خرید زمین نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داده است.

این روزنامه از اسدالله عسگراولادی، برادر حبیب‌الله عسگراولادی، از اعضای ارشد موتلفه اسلامی به عنوان «پیش‌کسوت صادرات» نام برده و خبر داده است که «پس از اعلام دولت مبنی بر واگذاری ۸۰ درصد سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی»، اسدالله عسگراولادی اعلام کرده است که «من علاقه‌مند به خرید سهام نمایشگاه نیستم، اما اگر ملک آن را به قیمت مناسب عرضه کنند می‌خرم».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «اواخر سال ۸۸ زمانی که نمایشگاه بین‌المللی ابتدا به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار و سپس این واگذاری لغو شد، اسدالله عسگراولادی در یکی از نشست‌های هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران وقتی از واگذاری نمایشگاه بین‌المللی صحبت شد، با لحنی گلایه‌آمیز گفته بود که اگر می‌گذاشتید تمام نمایشگاه بین‌المللی را خودم می‌خریدم».

این روزنامه نوشته است که «حال که پس از گذشت حدود دو سالی از آن زمان، هنوز نمایشگاه بین‌المللی واگذار نشده و طی هفته اخیر دولت اعلام کرده ۸۰ درصد سهامش را واگذار کرد، عسگراولادی این بار نیز برای خرید آن اعلام آمادگی می‌کند، منتها وی تاکیدش بر این است که خریدار ملک نمایشگاه است، نه سهام آن».

در سال ۱۳۸۸ دولت محمود احمدی‌نژاد تلاش کرد تا زمین‌های محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران که در شمال تهران قرار دارد را به عنوان «رد دیون» به «سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح» واگذار کند، اما یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، در همین زمان اعلام کرد که این زمین‌ها وقفی است و گفته بود که قیمت زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران «اگر کاربری مسکونی باشد یک قیمت دارد، اگر قرار باشد در بخش پشتیبانی بازرگانی فعالیت کند قیمت دیگری. قیمتی که برای آن تعیین شد با نگاه برج‌سازی و مسکونی بود که حدودا ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است».
XS
SM
MD
LG