لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

روزنامه‌های شنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۰


روزنامه‌های تهران امروز، شرق و دنیای اقتصاد از تائید رسمی اختلاس میلیاردی در استانداری تهران خبر داده‌اند. روزنامه اعتماد نیز گزارش داده است که برخورد‌های امنیتی با برگزاری مراسم افطار در منازل اصلاح‌طلبان افزایش یافته و اصلاح‌طلبان از این پس باید برای برگزاری مراسم افطار در منازل خود از پلیس امنیت نیروی انتظامی مجوز دریافت کنند.

روزنامه‌های مردمسالاری و کیهان از قول دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران از ادامه حملات به گروه پژاک و نیز تلاش سپاه برای «حفظ بشار اسد در سوریه» خبر داده‌اند.

تائید اختلاس میلیاردی در استانداری تهران

روزنامه‌های تهران امروز، شرق و دنیای اقتصاد خبر داده‌اند که رئیس بازرسی کل کشور «اختلاس میلیاردی در استانداری تهران» را تائید کرده است.

روزنامه تهران امروز گزارش داده است که مصطفی پورمحمدی در یک نشست خبری در اراک «اختلاس در استانداری تهران» را تایید و تاکید کرد که «اختلاس یاد شده هم در زمان مسئولیت استاندار سابق بوده و هم در زمان مسئولیت استانداری فعلی»، مرتضی تمدن، صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر این که «پرونده‌های دیگری نیز هست» گفته است که یکی از پرونده‌های اختلاس در استانداری تهران «در یکی از خبرنامه‌های ارسالی برای نمایندگان مجلس و مسئولان» ذکر شده که خبر‌‌ همان اختلاس هم در مطبوعات منتشر شده است.

تهران امروز با چاپ عکسی از مرتضی تمدن استاندار فعلی در کنار کامران دانشجو استاندار قبلی تهران، و وزیر علوم فعلی در دولت محمود احمدی‌نژاد، از قول مصطفی پورمحمدی نوشته است که پرونده‌های اختلاس در استانداری تهران «هم به دوره استاندار قبلی و هم به دوره استاندار فعلی» مربوط است، و در میان این پرونده‌های اختلاس «هم پرونده میلیاردی داریم و هم پرونده خرد».

این روزنامه یادآوری کرده است که هفته گذشته و در پی انتشار اخبار غیررسمی از «اختلاس یک میلیارد و یک صد میلیون تومانی در استانداری تهران»، مرتضی تمدن استاندار تهران ادعا کرده بود که این پرونده مربوط به دوره ‌استاندار قبلی تهران است.

روزنامه شرق نیز در تیتر یک شماره شنبه از «تایید اختلاس در استانداری تهران» خبر داده و نوشته است که «کش و قوس‌های خبر غیررسمی اختلاس میلیاردی در استانداری پایتخت با اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور وارد فاز تازه‌ای شد» تا «با این خبر دولت وارد چالش جدیدی شود».

این روزنامه با اشاره به پرونده فساد مالی محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، و شماری دیگر از مقامات دولتی که از زمستان سال ۸۸ با اظهارات رئیس قوه قضاییه علنی شد، نوشته است که «هنوز سایه سنگین پرونده جنجالی بیمه و متهم بودن یکی از مقامات بلندپایه دولتی در آن بسته نشده که خبر اختلاس میلیاردی استانداری تایید می‌شود».

شرق همچنین خبر داده است که در بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور موارد متعددی از «ارتشا، اختلاس و تضییع حقوق دولت» در استانداری تهران و فرمانداری شهرستان‌های شهریار، تهران، کرج و پاکدشت گزارش شده و «در مورد اختلاس یک میلیارد و یک صد میلیون تومانی» در استانداری پایتخت هم «بخشی از این وجوه که به میزان یک میلیارد و صد میلیون تومان بوده است به عنوان پاداش و عیدی، در معاونت‌ها و اداره کل دفتر فنی استانداری تهران هزینه شده و بخش دیگر به حساب شخصی فردی به نام «م. خ»، همسر و سایر بستگان وی واریز شده است».

روزنامه تهران امروز همزمان با تائید رسمی اختلاس میلیاردی در استانداری تهران، از قول موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از وجود «فساد پنهان برای ورود پول به فرایند انتخابات» خبر داده است.

این روزنامه از قول این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم نوشته است که «ما در حال حاضر شاهد یک فساد پنهانی در بخشی از مدیریت و جریانات سیاسی کشور هستیم که باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در کشور شده است».

موسی قربانی همچنین گفته است که «این افراد فاسد با سوء استفاده از عناوین مقدس حزب‌اللهی، اصول‌گرایی و ایثارگری تهمت می‌زنند، تخریب می‌کنند، نهادهای حکومتی را زیر سوال می‌برند، از امکانات دولتی سوء استفاده می‌کنند» و «توقع دارند که از ناحیه مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی به همین دلیل از تعقیب مصون بمانند و جرائم سنگین آنان نادیده گرفته شود».

برخورد امنیتی با برگزاری مراسم افطار در منازل اصلاح‌طلبان

روزنامه اعتماد گزارشی از «برخورد امنیتی با افطار‌های سیاسی» منتشر کرده و نوشته است که «به تازگی ماموران پلیس امنیت نیروی انتظامی با مراجعه به در منازل برخی چهره‌‌های اصلاح‌طلب به آنان اعلام می‌‌کنند که نمی‌‌توانند ضیافت افطاری در منازل شخصی‌شان بدون دریافت مجوز از پلیس برگزار کنند».

به نوشته این روزنامه، تاکنون مراسم افطاری علی تاجرنیا عضو شورای جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم، فخرالسادات محتشمی‌پور عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب و همسر مصطفی تاج‌زاده، و حبیب‌الله پیمان از چهره‌های ملی- مذهبی با دستور پلیس امنیت لغو شده است.

اعتماد نوشته است که برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، نیز «در پی اطلاع از برخورد پلیس امنیت با افطاری‌های شخصی دیگر اصلاح‌طلبان، به طور داوطلبانه و پیش از مراجعه ماموران نیروی انتظامی از برگزاری این ضیافت صرف نظر کردند و موضوع را به صورت تلفنی به اطلاع دعوت‌شدگان رساندند».

این روزنامه با تاکید بر این که از برخورد نیروی انتظامی چنین بر می‌‌آید که «اصلاح‌طلبان از این پس برای برپایی افطاری در منازل شخصی‌شان نیاز به مجوز پلیس امنیت دارند» نوشته است که «ممانعت از برگزاری برخی ضیافت‌های افطاری چهره‌های اصلاح‌طلب، نخستین محدودیتی نیست که از سوی نیروی انتظامی برای برگزاری مراسم مذهبی فعالان غیراصول‌گرا در ماه رمضان امسال ایجاد می‌‌شود» و «پیش از این از برگزاری مراسم ویژه شب‌های قدر در حسینیه ارشاد یکی از پایگاه‌های روشنفکران دینی، منزل هاشم صباغیان از شخصیت‌های ملی- مذهبی، و بیت‌الزهرا وابسته به علی‌اکبر محتشمی‌پور جلوگیری شده است».

روزنامه اعتماد در عین حال یادآوری کرده است که «محدودیت‌های اعمال شده در چند روز اخیر، در حالی پیش آمده است که در ابتدای ماه رمضان امسال نشانه‌هایی مبنی بر گشایش نسبی فضای سیاسی برای اصلاح‌طلبان مشاهده شده بود»، اما اکنون «با تعیین تکلیف پلیس امنیت درباره حریم خصوصی اصلاح‌طلبان و ضیافت‌های افطاری شخصی آن‌ها تا چه حد می‌‌تواند منطبق با واقعیت موجود باشد».

سپاه پاسداران، از حمله به پژاک تا حمایت از بشار اسد در سوریه

روزنامه‌های مردمسالاری و کیهان از قول رئیس سازمان اطلاعات سپاه سپاه پاسداران خبر داده‌اند که این نیرو به حملات خود علیه گروه پژاک ادامه می‌دهد.

حسین طائب، فرمانده بسیج، که در جریان سرکوب‌های پس از انتخابات با حکم علی خامنه‌ای به ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران رسیده به نوشته روزنامه مردمسالاری گفته است که «با ادامه حرکت‌های نیروی زمینی سپاه شاهد از بین رفتن گروه تروریستی پژاک خواهیم بود و منطقه را از حضور این عناصر مضر پاک‌سازی می‌کنیم».

رئیس سازمان اطلاعات سپاه از حمله سپاه پاسداران به گروه پژاک حمایت کرده و گفته است که «با برخوردهای جدی که نیروی زمینی سپاه انجام داده است کاملا تحرکات این گروه در کنترل قرار دارد» و «با ادامه این حرکت‌ها شاهد از بین رفتن این گروه خواهیم بود و منطقه را از حضور این عناصر مضر پاک‌سازی می‌کنیم».

حسین طائب به طور ضمنی حمله به گروه پژاک در خاک عراق را نیز تائید کرده و به نوشته روزنامه مردمسالاری گفته است که «سپاه مقابله با این گروهک را تا جایی دنبال می‌کند که آن‌ها هیچ گونه تلاشی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی و منطقه نداشته باشند».

روزنامه کیهان، وابسته به جناح حاکم، نیز همزمان از قول فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی نوشته است که «به زودی اخبار خوبی از عملیات سپاه علیه پژاک اعلام می‌شود».

علی‌اکبر پورجمشیدیان گفته است که «جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کند و در این راه پژاک را مورد ضربات خردکننده‌ای قرار داده است».

فرمانده سپاه آذربایجان شرقی در عین حال با اشاره به آن چه وی «شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه و تلاش استکبار برای تغییرات مطابق منافع خود» خوانده بر لزوم و ضرورت حفظ حکومت بشار اسد در سوریه تاکید و اعلام کرده است که «سوریه خط مقدم مقابله با اسرائیلی‌ها بوده و نظام حاکم در آن، می‌بایست حفظ شود».

فرمانده سپاه آذربایجان شرقی درباره جزئیات پیوند حملات اخیر سپاه پاسداران به کردستان عراق و حمایت این نیرو از حکومت مستقر در سوریه که در هفته‌های اخیر درگیر اعتراضات گسترده داخلی است، توضیحی نداد.
XS
SM
MD
LG