لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

«بازگشایی پرونده محمودرضا خاوری در کانادا»


کشته شدن معمر قذافی در شماره شنبه روزنامه‌های ایران بازتاب گسترده‌ای داشته، و روزنامه‌های شرق، اعتماد، جمهوری اسلامی و جام جم آن را «پایان توهم»، «فرجام دیکتاتور» و «هلاکت دیکتاتور لیبی» توصیف کرده‌اند. روزنامه‌ها همچنین با انتشار یادداشت‌هایی به ارزیابی رویدادهای لیبی پرداخته‌اند.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که مجید نامجو وزیر نیرو در واکنش به طرح استیضاحش از سوی نمایندگان مجلس اعلام کرده است که «بزرگ‌تر از من باید قربانی طرح هدفمندی شود».

روزنامه خراسان از «رشد ۱۰ درصدی تعرفه‌های دندان‌پزشکی و کاهش ۳۰ درصدی مراجعه به دندان‌پزشکان» خبر داده است، و روزنامه‌های ابتکار و تهران امروز هم از آغاز تحقیقات دولت کانادا درباره «چگونگی دریافت تابعیت کاندادایی» و «میزان وفاداری» محمودرضا خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی ایران به آن خبر داده‌اند.

کشته شدن قذافی؛ پایان توهم، پایان دیکتاتور

کشته شدن معمر قذافی در شماره شنبه روزنامه‌های ایران بازتاب گسترده‌ای داشته و اغلب روزنامه‌ها علاوه بر تیترهای اصلی با انتشار یادداشت‌هایی به ارزیابی رویدادهای لیبی و پایان زندگی دیکتاتور آن پرداخته‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک شنبه کشته شدن قذافی را «هلاکت دیکتاتور لیبی» توصیف کرده و نوشته است که مردم لیبی پس از انتشار رسمی این خبر، «کشته شدن فذاقی را جشن گرفته‌اند».

این روزنامه همچنین خبر داده است که هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا که رابطه بسیار نزدیکی با محمود احمدی‌نژاد دارد و از متحدان حکومت ایران به شمار می‌رود، شامگاه پنج‌شنبه پس از انتشار خبر مرگ رهبر مخلوع لیبی ضمن محکوم کردن «قتل قذافی» اعلام کرد که «قذافی شهید است».

روزنامه جام جم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در تیتر یک شماره شنبه از «شادی لیبی در مرگ سرهنگ» گزارش داده و نوشته است که «پس از فرار زین‌العابدین بن‌علی از تونس و سقوط رژیم مبارک در مصر، حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی نیز روز پنج‌شنبه با کشته شدن وی به پایان راه خود رسید».

روزنامه اعتماد نیز «پایان یک توهم» را برای توصیف کشته شدن قذافی انتخاب کرده، و نوشته است که «ظهر پنج‌شنبه هم پیام انقلابیون عملی شد و هم قذافی به وعده‌ای که داده بود عمل کرد».

بهروز بهزادی، سردبیر روزنامه اعتماد، نیز طی سرمقاله‌ای با تیتر «آن چه سرهنگ نمی‌دانست» با یادآوری روزهای اوج معمر قذافی» در قدرت نوشته است که «سرهنگ قذافی گرچه لقب قهرمان لیبی را سال‌ها یدک کشید و از مزایای قانونی آن بهره برد، ولی با یک مشکل اساسی یعنی دوری از مردم روبه‌رو شد، مشکلی که اکثر دیکتاتور‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند».

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، قذافی با دور شدن از مردم «طی سالیان گذشته محبوبیتی نداشت، ولی تصور می‌کرد همچنان قهرمان مردم لیبی است» و «اعمال سرهنگ طی ماه‌های گذشته از همین تصور نشأت می‌گرفت»، قذافی زمانی که گریخت «هنوز تصور می‌کرد اکثریت مردم لیبی او را می‌خواهند»، اما «خیلی زود با واقعیت روبه‌رو شد که دیگر دیر شده بود» و «جایی برای گریختن نداشت و به ناچار ماند تا کشته شد».

روزنامه شرق با چاپ عکسی تمام‌صفحه از جنازه معمر قذافی کشته شدن رهبر مخلوع لیبی را «فرجام دیکتاتور» توصیف کرده است.

این روزنامه با توصیف تصاویر آخرین فیلم‌های بازداشت و کشته شدن قذافی نوشته است که او «بهت‌زده به اطراف نگاه می‌کند، مخالفان مدام جابه‌جایش می‌کنند و شعار می‌دهند. فریاد می‌زنند: او باید زنده بماند، زنده نگهش دارید»، اما قذافی «بدنش را لخت‌‌ رها کرده و پیراهن نظامی‌اش از روی شکم بالا رفته. دیگر به یک نظامی نمی‌ماند. نیمی از صورتش آغشته به خون است. گویا نه می‌شنود نه می‌خواهد که بشنود. می‌داند چه برایش رقم خواهد خورد. دستی را که حلقه طلای زرد رنگی روی انگشت آن نقش بسته به صورت می‌کشد و دوباره سکوت می‌کند. اینجا سرت است. زادگاه و قتلگاه قذافی».

شرق با اشاره به این که همین فیلم «پایان دیکتاتوری» بود، نوشته است که «پس از آن که کاروان خودروهای حامل قذافی و همراهان او هدف بمباران هوایی ناتو قرار گرفت، رهبر سابق لیبی در یک لوله سیمانی فاضلاب مخفی شد و نیروهای مخالف او را در همین محل یافتند و دستگیر کردند» و به این ترتیب بود که «معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، کشته شد».

روزنامه شرق همچنین طی یاداشتی در صفحه یک با تیتر «پایان یک توهم» به توهم قذافی از جایگاهش در لیبی و برگزاری مراسم‌های چند صد هزار نفری با استفاده از امکانات دولتی و پول نفت اشاره کرده و نوشته است که «آن جمعیت‌ها و آن احترام‌ها، واقعیت‌های دائمی نیستند و به پول‌های نفت و سازمان جمع‌آوری‌کننده بستگی دارد» و قذافی «نمی‌توانست بفهمد برخی از اقدامات او تحقیر مردم خود و همسایگان و جهانیان بوده است و تحقیر دیگران عکس‌العمل سختی را به دنبال خواهد داشت».

محمدعلی سبحانی در یادداشت روزنامه شرق تاکید کرده است که «قذافی با توهم فوق تصور خود نه فقط به اصلاحات فکر نمی‌کرد، بلکه هنوز در فکر بازگشت به باب‌العزیزیه و محاکمه میلیون‌ها نفر از مردمی بود که از دیدگاه او عامل استعمار بودند» و «فکر کنید اگر او دوباره به قدرت می‌رسید یا فرصتی به دست می‌آورد چه کشتاری به راه می‌انداخت او اگر جان می‌گرفت و باقی می‌ماند به احتمال زیاد لیبی تجزیه می‌شد، اما به‌ هر مشکل تحولات لیبی و رفتار قذافی و عکس‌العمل‌ها و نتیجه کار نشان داد که دیگر دوران حکومت‌های غیرپاسخ‌گو به پایان رسیده است».

واکنش وزیر نیرو به استیضاح: بزرگ‌تر از من باید قربانی طرح هدفمندی شود

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که مجید نامجو وزیر نیرو در واکنش به طرح استیضاحش در مجلس اعلام کرده است که «بزرگ‌تر از من باید قربانی طرح هدفمندی شود».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، در حالی که برای دومین بار طی یک سال اخیر شماری از نمایندگان که تعدادشان به ۵۰ نفر هم رسیده «طرح استیضاح وزیر نیرو» را امضا کرده‌اند، مجید نامجو، وزیر نیرو، با تاکید بر این که «من عضو کابینه هستم و باید هماهنگ با کابینه دولت برای اداره کشور عمل کنم‌»، در پاسخ به طرح استیضاح گفته است که «بزرگ‌تر از من باید قربانی طرح هدفمندی شود».

روزنامه جهان صنعت نوشته است که مجید نامجو همچنین گفته است «من مجری قانونم و در خود قانون نمایندگان مجلس ردیف‌های ۳۱، ۳۳ و ۳۵ را برای وزارت نیرو پیش‌بینی کرده‌اند و اگر قرار است که ما از همین روش‌ها برای تامین منابع استفاده کنیم که در حال انجام همین کار هستیم ولی اگر دوستان فکر می‌کنند این نکاتی که به عنوان قانون نوشته‌اند جوابگوی موضوع نیست یا این قوانین اشکالی دارد و وزارت نیرو نباید از این قوانین استفاده کند و باید با روش‌های فراقانونی به دولت فشار بیاورد، این دیدگاه دیگری است».

این روزنامه با اشاره به این که وزیر نیرو در دولت احمدی‌نژاد دومین طرح استیضاحش در یک سال اخیر را به «تنوع‌طلبی» نمایندگان مجلس نسبت داده، نوشته است که «مجید نامجو پا را از این هم فرا‌تر گذاشت و با تمسخر ۵۰ امضا‌کننده طرح استیضاحش» گفته است که «به نظر می‌رسد دوستان برخی موارد را از قلم انداخته‌اند؛ مثلا باید می‌نوشتند وزیر نیرو بلد نیست خوب فوتبال بازی کند و اگر این مورد را هم می‌نوشتند بد نبود».

روزنامه جهان صنعت از «برداشت حدود دو هزار میلیارد تومان از منابع اعتباری وزارت نیرو برای پرداخت یارانه نقدی به مردم»، «قرار گرفتن تولیدکنندگان قطعات برق کشور از جمله ترانس و‌. ‌. ‌. در آستانه ورشکستگی»، «تداوم بدهی‌های روزافزون وزارت نیرو به پیمانکاران»، «عدم توزیع عادلانه آب در کشور»، «عدم اجرای تعهدات وزارت نیرو در برنامه چهارم و پنجم» و «مشکل آب‌رسانی به شهر و روستا‌ها» را محورهای طرح استیضاح احتمالی مجید نامجو، وزیر نیرو، عنوان کرده است.

«گرانی ۱۰ درصدی تعرفه دندان‌پزشکی، کاهش ۳۰ درصدی مراجعه بیماران»

روزنامه خراسان از «رشد ۱۰ درصدی تعرفه‌های دندان‌پزشکی و کاهش ۳۰ درصدی مراجعه به دندان‌پزشکان» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «هزینه سنگین دندان‌پزشکی در کشور و حمایت نکردن بیمه‌ها از خدماتی که در این حوزه ارائه می‌شود، دست به دست هم داده تا شاهد ناله‌های افرادی باشیم که از دندان‌درد به خود می‌پیچند ولی پولی بابت راحت شدن از دندان‌های خراب ندارند».

علی یزدانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی ایران، به روزنامه خراسان گفته است که «رشد ۳۰ درصدی هزینه مواد مصرفی دندان‌پزشکی در کشور» و «تورم موجود باعث شده میزان مراجعات بیماران به مطب‌های دندان‌پزشکی نسبت به سال گذشته حداقل ۳۰ درصد کاهش یابد».

به گفته این عضو شورای عالی نظام پزشکی ایران، «در حال حاضر درآمد و مخارج دندان‌پزشکان با هم همخوانی ندارد و رشد ۱۰ درصدی تعرفه‌های دندان‌پزشکی در سال ۹۰ جوابگوی رشد هزینه‌هایی همچون افزایش ۱۵ تا ۳۵ درصدی مالیات جامعه پزشکی و گرانی مواد و خدمات دندان‌پزشکی نیست».

روزنامه خراسان همزمان از قول «محمدحسن خوشنویسان، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت» خبر داده است که «سه هزار کلینیک دندان‌پزشکی» در ایران فعالیت می‌کنند، اما «در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از جمعیت هدف تحت پوشش برنامه‌های پیشگیرانه بهداشت دهان و دندان قرار دارند».

«بازگشایی پرونده محمودرضا خاوری در کانادا»

روزنامه‌های ابتکار و تهران امروز از «بازگشایی پرونده محمودرضا خاوری، این بار در کانادا» خبر داده‌اند.

روزنامه ابتکار در تیتر یک شماره شنبه «از گشوده شدن پرونده‌ای قضایی علیه محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران در مورد چگونگی دریافت حق تابعیت در کانادا و همچنین پاک بودن دارایی‌هایش» خبر داده است.

روزنامه تهران امروز نیز نوشته است که «پلیس کانادا درباره میزان وفاداری خاوری تحقیقات خود را آغاز می‌کند».

به نوشته این روزنامه، «پرونده محمدرضا خاوری، ‌مدیرعامل‌ سابق و‌ فراری ‌بانک ملی، پس از مدتی سکوت خبری بار دیگر خبرساز شد» و «در جدید‌ترین تحول، رسانه‌های کانادایی خبر داده‌اند که پلیس این کشور تحقیقات خود درباره روند تابعیت کانادایی او را آغاز خواهد کرد» و «بدین ترتیب پرونده خاوری این بار از سوی کانادا بازگشایی خواهد شد».

تهران امروز نوشته است که «محمودرضا خاوری در حالی در کانادا تحت بازجویی قرار خواهد گرفت که پرونده او در تهران نیز باز شده و در پی عدم بازگشت او هر روز در مظان اتهام بیشتری قرار می‌گیرد».

محمودرضا خاوری، مدیر کل سابق بانک ملی ایران، پس از افشای «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در ایران» که بانک ملی ایران نیز نقش مهمی در آن داشت از ایران خارج شد و تاکنون از بازگشت به تهران خودداری کرده است.

مقام‌های قضایی در ایران از چند هفته پیش و به دنبال تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر توقف اطلاع‌رسانی و «کش ندادن» به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از انتشار جزئیات تازه درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خودداری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG