لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

روزنامه‌های شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰


روز شنبه ۲۸ خردادماه روزنامه اعتماد پس از ۱۶ ماه توقیف، با یادداشتی از محمد خاتمی، رئیس جمهور دوره اصلاحات، دوره جدید انتشار خود را آغاز کرده است. روزنامه‌های شنبه ایران همچنین از دیدار احتمالی و بسیار مهم علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد برای تصمیم‌گیری درباره اختلافات مجلس و دولت خبر داده‌اند.

«اظهارات نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران علیه جریان انحرافی در دولت»، و «نگرانی مقام‌های حکومتی از گسترش تلویزیون‌های ماهواره‌ای و اینترنت» از دیگر عناوین مهم روزنامه‌های ۲۸ خردادماه است.

انتشار دوباره روزنامه «اعتماد» پس از ۱۶ ماه توقیف

روزنامه اعتماد که در دهم اسفندماه ۱۳۸۸ از سوی محمدعلی رامین، معاون وقت مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی، و نامه هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود، پس از رفع توقیف از سوی دادگاه از امروز شنبه ۲۸ خردادماه دور تازه انتشار خود را از سر گرفته است.

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، در یادداشتی در نخستین شماره از سری جدید روزنامه اعتماد با اشاره به این که «ستاره اعتماد» هرچند زمانی دراز در محاق تعطیلی افتاد اینک باز آغاز به درخشش می‌کند» نوشته است که «شاهد طلوع دوباره اعتمادیم به این امید که بر پیمان خود با مردم که صاحب اصلی انقلاب و کشورند پا برجا بماند و اطلاع‌رسانی درست و بیداری‌گری را همچون گذشته وجهه همت خود قرار دهد».

روزنامه اعتماد همچنین یادداشت‌هایی از فیاض زاهد، عباس عبدی، محمدجواد حق‌شناس، مدیا کاشیگر، فرزانه طاهری، زهرا اشراقی، نعمت احمدی، ابوالحسن مختاباد، یحیی آل اسحاق، نعمت احمدی، محمدرضا تابش، ماشاء‌الله شمس‌الواعظین، مهران کرمی و شماری دیگر از چهره‌های رسانه‌ای، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی منتشر کرده است.

الیاس حضرتی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول، و بهروز بهزادی همچون هشت سال نخست انتشار اعتماد سردبیری روزنامه اعتماد را بر عهده دارند.

فرجام سه طرح در انتظار دیدار لاریجانی و احمدی‌نژاد

روزنامه‌های تهران امروز، جام جم، روزگار، شرق، دنیای اقتصاد، و ابتکار در عناوین اصلی شماره شنبه خود از احتمال برگزاری «جلسه مهم علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد» درباره «پروژه ادغام وزارتخانه‌ها» خبر داده‌اند.

روزنامه تهران امروز در گزارشی با تیتر «فرجام سه طرح در انتظار دیدار دو رئیس» نوشته است که قرار است در «جلسه مهم علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد» روسای قوه مقننه و مجریه درباره سرنوشت سه مورد از اختلافات مجلس و دولت تصمیم‌گیری شود.

به نوشته این روزنامه، «طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس در خصوص ادغام‌ها»، «تعیین تکلیف وزارت ورزش و جوانان» دو مورد از اختلافات مجلس و دولت است که در دیدار روسای قوه مقننه و مجریه مورد بررسی قرار می‌گیرد، و «بعید نیست» که روسای دو قوه درباره «طرح سوال از رئیس جمهور هم که در بین نمایندگان مجلس زنده است، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته باشند».

تهران امروز همچنین از قول محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس، نوشته است که این دیدار «با توجه به عزل سه وزیر و در پی آن رکود سه وزارتخانه» و نیز «جلوگیری از اختلاف میان دولت و مجلس» صورت خواهد گرفت.

روزنامه جام جم نیز خبر داده است که «رایزنی روسای دو قوه مقننه و مجریه درباره پرونده ادغام‌ها» پس از آن صورت می‌گیرد که ۲۰۰ نماینده مجلس هشتم طرحی را آماده و امضا کرده‌اند که در صورت تصویب در جلسه علنی «ادغام وزارتخانه‌ها» تا پایان دولت دهم تعلیق خواهد شد.

همزمان روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تیتر «جلسه غیرعلنی برای ادغام‌ها» نوشته است که «پس از بی‌نتیجه ماندن جلسات علنی برای حل اختلافات بر سر ادغام وزارتخانه‌ها» مجلس شورای اسلامی «یک جلسه غیرعلنی» با حضور وزیر ارتباطات و نمایندگان برخی از نهادهای حکومتی برای بررسی ادغام برخی از وزارتخانه‌ها و از جمله وزارت ارتباطات تشکیل داده، اما این جلسه نیز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

دنیای اقتصاد همچنین خبر داده است که در این جلسه غیرعلنی «نامه ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیرعامل نیز در مخالفت با این ادغام وزارت ارتباطات در امور زیربنایی» به مجلس ارائه شده است.

نگرانی مقام‌های حکومتی از گسترش تلویزیون‌های ماهواره‌ای و اینترنت

روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از جمله کیهان، رسالت و حمایت در شماره شنبه «هشدار امام جمعه موقت تهران» درباره گرایش مردم به شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره «لزوم مواجهه با فرهنگ غرب» را منتشر کرده‌اند.

روزنامه کیهان نوشته است که احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با این ادعا که «برنامه‌های ماهواره‌ای از جلوه‌های روشن جنگ نرم دشمنان» است، گفته است که «آوردن ماهواره به خانه، آوردن دشمن به محیط خانه است».

به نوشته این روزنامه، امام جمعه موقت تهران درعین حال گفته است که «باید اساس را بر این گذاشت که شبکه‌های ماهواره‌ای دروغ می‌گویند، چرا که خبر فاسق را نباید باور کرد».

روزنامه رسالت نیز با تیتر «هشدار در مورد خطر شبکه‌های ماهواره‌ای» نوشته است که امام جمعه موقت تهران گفته است «در کل دنیا دو هزار شبکه ماهواره‌ای برنامه‌های مختلف تولید می‌کنند که از این تعداد ۱۰۰ شبکه مربوط به ایران و از این ۱۰۰ شبکه ۵۰ شبکه ویژه برنامه‌های ضدفرهنگی و اخلاقی است، و ۱۳ شبکه ماهواره‌ای با رویکرد دشمنی با انقلاب اسلامی برنامه‌های خود را تولید و پخش می‌کنند».

روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه، علاوه بر انتشار اظهارات امام جمعه موقت تهران علیه شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای خبر داده است که رئیس قوه قضائیه نیز گفته که «طراحی برای مواجهه با فرهنگ غرب ضروری است».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی در عین حال گفته است که «در عصر ارتباطات و رسانه‌ها، دیوارکشی برای مصون‌ ماندن از تأثیر فرهنگ‌های دیگر ممکن نیست» و «ماهواره‌ها و اینترنت و دستگاه‌های ارتباطی دیگر، امروزه چنان سرعت ارتباطی را ممکن ساخته است که ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم بین خودمان و دیگران دیواری بکشیم».

رئیس قوه قضائیه درعین حال گفته است که «در یک‌چنین فضایی، ماهواره‌های غربی برای ما نقشه‌هایی کشیده‌اند» و «شبیخون فرهنگی با هدف تخریب فرهنگ کشور‌ها و نیز تأثیرگذاری فرهنگ مادی و مصرفی غرب بر دیگر کشور‌ها» صورت می‌گیرد.

روزنامه حمایت نوشته است که صادق لاریجانی با اشاره به این که «ممکن است ما نتوانیم همه این‌ها را سد کنیم» بر استفاده از «مهندسی فرهنگی» برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت تاکید کرده و گفته است که «طراحی برای کیفیت مواجهه با فرهنگ غربی و فرهنگی که شاید متعمدانه هم نباشد، امری ضروری است».

«سپاه پاسداران با جریان‌های انحرافی مقابله می‌کند»

روزنامه‌های شرق و دنیای اقتصاد اظهارات نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران درباره «برخورد سپاه با جریان‌های انحرافی» را مورد توجه قرار داده‌اند.

به نوشته روزنامه شرق، علی سعیدی در مراسم معارفه جمعی از مسئولان نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج با این ادعا که «در اظهارات برخی از شخصیت‌هایی که در هرم قدرت هستند گفتمان غیردینی مشاهده می‌شود» گفته است که «سپاه پاسداران با تمامی جریان‌های انحرافی مقابله می‌کند».

روزنامه شرق همچنین نوشته است که نماینده علی خامنه‌ای در سپاه درباره «مواضع سپاه پاسداران در قبال حوادث اخیر» گفته است که «سپاه در مسیر ولایت حرکت می‌کند، خودش را با مبانی و اصول اسلام تطابق می‌دهد و تا زمانی که یک جریان در مسیر ولایت و اسلام و انقلاب باشد از آن حمایت می‌کند».

روزنامه دنیای اقتصاد بخش دیگری از اظهارات علی سعیدی را در گزارش خود مورد توجه قرار داده و از قول وی درباره جریان انحرافی در دولت نوشته است که «بهره‌گیری غیرمتعارف از بیت‌المال برای تحکیم قدرت، سوء‌استفاده از مقدسات و برخورد گزینشی با تدابیر رهبر انقلاب از دیگر عوامل نگران‌کننده است».

به نوشته این روزنامه، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه با طرح این پرسش که «آیا در این شرایط سپاه باید ساکت باشد؟» تاکید کرده است که «سپاه پاسداران با هر جریانی که بخواهد انقلاب اسلامی را از اصول و مبانی اسلام منحرف کند، مقابله خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG