لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

هواپیماهای آمریکا «سال‌هاست» بر فراز ایران جاسوسی می‌کنند


شبکه خبری آمریکایی سی‌بی‌اس از قول مقامات دولت آمریکا می‌نویسد که سقوط یکی از هواپیماهای جاسوسی و بدون سرنشین این کشور در ایران بار دیگر موضوع عملیات‌های مخفی شناسایی آمریکا بر فراز خاک ایران را به میان آورده، ولی این موضوع برای دولت ایران تازگی ندارد.

به گزارش این شبکه خبری، این هواپیمای شناسایی از مدل آرکیو ۱۷۰، سنتینل، اتفاقی وارد حریم هوایی ایران نشده بود. مقامات آمریکایی روز چهارشنبه گفتند که دولت ایران به خوبی از مسیر حرکت و گشت‌زنی این هواپیما باخبر شده است.

با این همه به گفته مقامات آمریکایی نگرانی اصلی آنها این است که به احتمال زیاد ایران هر آن چه را که از بدنه و تجهیزات این هواپیما بتواند به دست بیاورد به چین، روسیه یا سایرین بفروشد.

سی‌بی‌اس می‌افزاید که به گفته کار‌شناسان این مدل از هواپیماهای جاسوسی – شناسایی برخلاف هواپیماهای مشابه نظامی یا هواپیماهایی که توسط سیا به کار می‌روند، سیستم «خود ـ انهدامی» ندارد.

در همین حال، به گفته جیسون کمپبل، تحلیل‌گر نظامی در موسسه رند، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پهپاد آرکیو ۱۷۰ قابلیت‌هایی چنان جدید و منحصربه‌فرد دارد که هیچ هواپیمایی در عملیات شناسایی و جمع‌آوری مخفی اطلاعات به پای آن نمی‌رسد.

هواپیمای بدون سرنشین آرکیو ۱۷۰ می‌تواند در ارتفاعی بسیار بالا، آن طور که گفته می‌شود ۵۰ هزار پا، پرواز کند و ساعت‌ها در آسمان بماند. بدنه این هواپیما چندین و چند حس‌گر دارد که می‌توانند ارتباطات الکترونیکی را کنترل کنند و حتی از ذرات درون هوا برای یافتن مواد شیمیایی نمونه‌برداری کنند تا مشخص شود که آیا، مثلا در مورد ایران، در منطقه فعالیت اتمی وجود دارد یا خیر.

روز چهارشنبه رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند که این هواپیما در حوالی شهر کاشمر یعنی در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران در حال پرواز بوده است. رسانه‌های ایران به این موضوع اشاره‌ای نکردند که چرا این هواپیما بر فراز کاشمر در حال پرواز بوده است.

رسانه‌های ایران خبر سرنگونی این هواپیما را اولین بار روز یک‌شنبه منتشر کردند و مدعی شدند که توسط دفاع ضد هوایی ایران سرنگون شده است. اما مقامات آمریکایی ضمن تکذیب این موضوع می‌گویند که هواپیما خود دچار سانحه شده و سقوط کرده است.

به نوشته شبکه خبری سی‌بی‌اس، مقامات دولت آمریکا می‌گویند که این کشور برای جمع‌آوری اطلاعات از ایران به خصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. به همین خاطر بعید است که پرواز هواپیماهای شناسایی و جاسوسی بر فراز خاک آن کشور برای دولت ایران نکته جدیدی باشد.

مقامات دولت آمریکا که به خاطر حساسیت‌های امنیتی مربوط به این نوع عملیات حاضر به ذکر نام خود نشده‌اند می‌گویند که عملیات پرواز هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین بر فراز ایران از سال‌ها پیش از طریق پایگاه‌های ارتش آمریکا در خاک افغانستان و سایر پایگاه‌های آمریکا در منطقه آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد.

به گفته این مقامات، یکی از اهداف تاسیس پایگاه هوایی «شیندند» در افغانستان فراهم کردن امکانات لازم برای انجام این نوع پرواز‌ها در آسمان ایران بوده است. ادامه استفاده از این پایگاه بخشی از توافق دولت آمریکا با دولت افغانستان برای دوره‌ای است که بخش اعظم نیروهای آمریکایی خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌افزاید که نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان توانایی لازم برای اعزام واحدهای ویژه‌ای جهت عملیات در خاک ایران را دارند، ولی پرزیدنت اوباما تاکنون چنین طرحی را تصویب نکرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند در مجموع تمایل چندانی به انجام عملیات‌هایی نظیر آن چه کماندوهای نیروی دریایی برای شکار اسامه بن لادن انجام دادند، در خاک ایران وجود ندارد.

روز چهارشنبه روزنامه تندروی کیهان از قول یک کار‌شناس نظامی ایران نقل کرد که این هواپیمای بدون سرنشین بر اثر شلیک ضد هوایی ایران سقوط نکرده است. با این همه این کار‌شناس مدعی شد که دفاع ضد هوایی ایران قادر است به شکلی این هواپیما‌ها را شکار کند که بدنه و تجهیزات آن آسیب شدیدی نبیند.

به نوشته شبکه خبری سی‌بی‌اس، دولت ایران برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ تایید کرد که آمریکا با اعزام هواپیماهای شناسایی بر فراز این کشور قصد دارد درمورد برنامه‌های هسته‌ای ایران جاسوسی کند. در ماه ژانویه ایران اعلام کرد که دو فروند هواپیمای جاسوسی و بدون سرنشین آمریکایی را سرنگون کرده است. و در ماه ژوییه نیز رسانه‌های ایران گزارش دادند که جمهوری اسلامی چند مورد از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را که در سال‌های اخیر سرنگون کرده است به کار‌شناسان روسی نشان داده است.
XS
SM
MD
LG