لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

گزارش تازه اوپک: افت تولید نفت در ایران


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۸ آبان‌ماه، منتشر شد از کاهش ۱۲۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۰ خبر داده است.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه اکتبر، ماه گذشته میلادی، سه میلیون و ۵۷۸ هزار بشکه در روز بوده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ حدود ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار بشکه در روز بود.

تولید نفت ایران در سال ۲۰۰۶ حدود ۴ میلیون و ۷۰ هزار بشکه در روز گزارش شده بود، یعنی ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از سطح تولید کنونی.

کاهش متوالی تولید نفت ایران در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش قبلی خود که در تیرماه امسال منتشر شد، اعلام کرد که نیجریه با افزایش تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و با پشت سر گذاشتن ایران، بعد از عربستان سعودی جایگاه دومین صادرکننده بزرگ نفت در این سازمان را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار اعلام شده از سوی اوپک، صادرات نفت خام ایران در سه سال گذشته میلادی، به ترتیب ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار، ۲ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار بشکه در روز بوده است.

با این حال محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در سازمان اوپک، ۲۷ مهرماه سال جاری اعلام کرد که ایران هیچ وقت به مقام سومی صادرکننده بزرگ نفت اوپک نزول نکرده و هم اکنون در جداول مربوط به صادرکنندگان نفت اوپک، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی با ثبت آمار ۲ میلیون و ۵۸۳ هزار بشکه پس از عربستان سعودی در جایگاه دوم قرار دارد و پس از ایران نیز نیجریه با صادرات ۲ میلیون و ۴۶۴ هزار بشکه در مقام سومین صادرکننده نفت اوپک قرار گرفته است.

ایران همچنین آمار افت ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خود را نیز رد کرده است، اگرچه به گفته مقامات ایران، تولید سالانه نفت ایران به خاطر کهنه بودن چاه‌های نفتی که طبق گزارشات، ۸۰ درصد آنها در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، کاهش می‌یابد.

هرمز قلاوند، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در ۱۷ مهرماه ظرفیت فعلی تولید نفت ایران را سه میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز (اختلاف ۳۴۰ هزار بشکه‌ای با آمار اوپک) اعلام کرد و افزود: از این میزان تولید ۳ میلیون بشکه در مناطق نفت‌خیز جنوب، ۱۶۰ هزار بشکه در منطقه اروندان، ۱۶۰ هزار بشکه در مناطق مرکزی، و ۶۰۰ هزار بشکه در روز در خلیج فارس تولید می‌شود.

چین و هند، بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران

به گزارش اوپک، تولید نفت ۱۱ کشور عضو این سازمان، به علاوه عراق، در ماه اکتبر سال جاری ۲۹ میلیون و ۸۸۸ هزار بشکه بوده است که در این میان کشور عربستان با تولید ۹ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه نفت در روز در صدر جدول قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، تقاضای نفت در دنیا نسبت به سال گذشته حدودا ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۸۸ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه رسیده است.

در همین حال کشور چین با افزایش واردات ۶ درصدی نفت، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است.
XS
SM
MD
LG