لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

تازه‌ترین آمار از تلفات انفجار در پادگان سپاه: «دست‌کم ۳۶ کشته»


تشییع جنازه کشته‌شدگان در انفجار پادگان سپاه
تشییع جنازه کشته‌شدگان در انفجار پادگان سپاه
بر اساس فهرست‌هایی که از نام کشته‌شدگان در انفجار «مهیب» روز شنبه در پادگان سپاه پاسداران در نزدیکی ملارد منتشر شده، این حادثه «دست‌کم ۳۶ کشته» بر جای گذاشته است. این در حالی است که سپاه پاسداران آمار تلفات در این پادگان را رسما ۱۷ نفر اعلام کرده است.

پادگان نظامی سپاه پاسداران واقع در بیدگنه در شهرستان ملارد روز شنبه، ۲۱ آبان‌ماه، محل وقوع انفجار عظیمی بود که صدای آن در مناطق مختلف تهران و البرز شنیده شد.

به دنبال وقوع این انفجار روابط عمومی سپاه ضمن اشاره به این که این انفجار هنگام «جابه‌جایی مهمات» رخ داده است، آمار تلفات در آن را ۲۷ نفر اعلام کرد.

اداره روابط عمومی سپاه پس از ساعاتی ضمن عذرخواهی اعلام کرد که آمار کشته‌شدگان در این حادثه نه ۲۷ نفر، که ۱۷ نفر بوده است.

در همین حال خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر روز چهارشنبه گذشته، ۲۵ آبان‌ماه، نام ۲۱ تن را منتشر کرد که در این انفجار جان باخته بودند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر شد تازه‌ترین آمار از تلفات در انفجار پادگان سپاه را «دست‌کم ۳۶ کشته» عنوان کرده است.

این خبرگزاری می‌گوید بر اساس فهرست اسامی کشته‌شدگان که در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ایران منتشر شده‌اند به این آمار رسیده است.

به نظر می‌رسد این خبرگزاری و وب‌سایت خبری «دیگربان» با تکیه بر فهرست منتشره در خبرگزاری مهر و فهرست‌هایی که دو خبرگزاری رسمی ایرنا، وابسته به دولت، و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، منتشر کرده‌اند، و حذف اسامی تکراری از این فهرست‌ها به آمار ۳۶ تن رسیده‌اند.

به این ترتیب بیش از دو برابر تعدادی که سپاه پاسداران ایران تاکنون رسما اعلام کرده است در انفجاری جان باخته‌اند که مقامات سپاه و جمهوری اسلامی در چند روز اخیر آن را حادثه‌ای تصادفی توصیف کرده‌اند که در اثر «جابه‌جایی مهمات» رخ داده است.

روز چهارشنبه نیز حسن فیروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، با اشاره به این که «اين حادثه و انفجار اخير هيچ ربطی به اسرائيل و آمريکا ندارد» بر تصادفی بودن آن تاکید کرد و تنها افزود که فقط تولید یک «محصول تحقیقاتی» در این پادگان در اثر این انفجار دو هفته عقب افتاده است.

اين فرمانده ارشد نظامی ايران به «محصول در دست توليد» در اين پادگان اشاره نکرد، ولی در روزهای اخير گمانه‌زنی‌های زيادی در مورد احتمال آزمايش سوخت موشک‌های شهاب در اين محل مطرح شده است.

پیشتر يک منبع امنيتی غربی در گفت‌‌وگو با هفته‌نامه «تايم» گفته بود که موساد، سازمان اطلاعات و امنيت اسرائيل، مسئول اين انفجار بوده ‌است.
XS
SM
MD
LG