لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

رویای صعود به المپیک و جام جهانی، بدون سرمربی


تیم ملی فوتبال ایران
تیم ملی فوتبال ایران
کنفدراسیون فوتبال آسیا روش برگزاری رقابت‌های انتخابی در این قاره برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را اعلام کرد. این کنفدراسیون همچنین نحوه برگزاری مرحله مقدماتی برای صعود نمایندگان این قاره به المپیک ۲۰۱۲ لندن را نیز اعلام کرده است.

در پی انتشار جزئیات برگزاری رقابت‌های مقدماتی در هر دو رویداد ورزشی، وب‌سایت‌های خبری در ایران در غیاب روزنامه‌های ورزشی که در تعطیلات نوروزی هستند، این رقابت‌ها را برای ایران حتی از دوره‌های قبلی نیز مشکل‌تر و مسیر صعود را نیز صعب‌العبور‌تر ارزیابی کرده‌اند.

ناکامی ادواری ایران در دوره‌های قبلی مرحله مقدماتی برای صعود به المپیک، این تیم را در رده تحقیرآمیز هجدهمی آسیا قرار داده است.

همچنین ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در دوره قبلی مقدماتی جام جهانی باعث شده است ایران قبل از قرار گرفتن در مرحله گروهی مقدماتی، ناگزیر به حضور در دور حذفی بازی‌ها شود.
در چنین وضعیتی، سرمربیان تیم‌های ملی امید و بزرگسالان ایران هنوز معرفی نشده‌اند. با این حال وب‌سایت‌های خبری در ایران همچنان از احتمال انتصاب کارلوس کروژ برای تیم ملی بزرگسالان و مجید جلالی برای تیم امید خبر می‌دهند.

نحوه انتخاب نمایندگان آسیا برای جام جهانی

۴۳ کشور آسیایی در رویای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ هستند.

از این جمع اما فقط چهار تیم به جام جهانی صعود خواهند کرد و نیم سهمیه باقی‌مانده نیز باید از سد نماینده قاره اقیانوسیه که قریب به یقین نیوزیلند است عبور کند.

بنا بر عملکرد تیم‌ها در دوره پیشین جام جهانی ۲۰۱۰ به میزبانی آفریقای جنوبی، کشور‌ها در سیدهای یک تا ۴۳ قرار گرفتند و این بازی‌ها پس از شش مرحله مختلف، در نوامبر ۲۰۱۳ با معرفی تیم‌های صعودکننده به پایان می‌رسد.

ایران که در دوره قبل با هدایت علی دایی و سپس افشین قطبی در مرحله آخر مقدماتی در گروه خود چهارم شد و به جام جهانی نرسید، اینک در رتبه نازل هفتم آسیا قرار گرفته و باید از دور دوم بازی‌ها وارد مسابقات شود.

در دور اول ۱۶ تیم رده پایین‌تر در روزهای هشتم و دوازدهم تیر بازی حذفی و به صورت رفت و برگشت برگزار می‌کنند.

هشت تیم صعودکننده به جمع ۲۲ کشور بالای جدول (غیر از پنج تیم بر‌تر) می‌پیوندند تا در مرحله دوم به دو گروه پانزده تیمی تقسیم شوند و بازی حذفی رفت و برگشت دیگری را برگزار کنند.

ایران یکی از کشورهایی است که باید در روزهای اول و ششم مردادماه در دو بازی تعیین‌کننده رفت و برگشت بازی کند و در صورت موفقیت به مرحله سوم صعود کند.

پانزده برنده این مرحله به پنج تیم رده بالای جدول ملحق می‌شوند تا در مرحله سوم مقدماتی، در پنج گروه چهار تیمی بازی کنند. دو تیم از هر گروه صعود خواهند کرد.

در مرحله چهارم که مرحله پایان است، ۱۰ تیم صعود کرده در دو گروه پنج تیمی تقسیم می‌شوند. دو تیم بر‌تر هر گروه به جام جهانی برزیل می‌رسند و تیم‌های سوم در بازی حذفی مقابل هم قرار می‌گیرند تا نماینده آسیا برای دیدار با نماینده یک قاره دیگرمشخص شود.

در دوره قبل بحرین با شکست عربستان توانست در بازی پلی‌آف مقابل نیوزیلند بایستد، اما با ناکامی روبه‌رو شد.

قرعه‌کشی مرحله اول و دوم بازی‌ها دهم فروردین در کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار خواهد شد.

نحوه انتخاب نمایندگان آسیا برای المپیک

قرعه‌کشی مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک نیز دهم فروردین در کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام می‌شود.

ایران که به سختی از سد قرقیزستان گذشته به همراه ۱۰ تیم دیگری که از مرحله اول بالا آمده‌اند، به ۱۳ تیم دیگر ملحق شده که چون رتبه بهتری داشتند، بازی حذفی برگزار نکردند.

۲۴ تیم آسیایی با توجه به نتایجی که برای المپیک ۲۰۰۸ پکن رقم زدند در رده‌بندی این مسابقات قرار گرفتند و ایران در رده بسیار پایین هجدهمی قرار دارد که بسیار پایین‌تر از جایگاه قدرت‌های درجه اول فوتبال آسیاست.

در مرحله دوم مقدماتی، این ۲۴ تیم به دو گروه تقسیم می‌شوند تا در روزهای ۲۹ خرداد و دوم تیر در دو بازی رفت و برگشت به میدان بروند و ۱۲ تیم صعودکننده مشخص شود.

رده‌بندی تیم‌ها در فهرست کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرح زیر است:

۱. کره جنوبی ۲. استرالیا ۳. چین ۴. ژاپن ۵. عراق ۶. بحرین ۷. قطر ۸. عربستان سعودی ۹. کره شمالی ۱۰. سوریه ۱۱. لبنان ۱۲. ازبکستان ۱۳. ویتنام ۱۴. کویت ۱۵. تایلند ۱۶. عمان ۱۷. امارات متحده عربی ۱۸. ایران ۱۹. مالزی ۲۰. یمن ۲۱. هنگ کنگ ۲۲. اردن ۲۳. هند ۲۴. ترکمنستان

دوازده تیم موفق از مرحله حذفی، راهی دور بعدی می‌شوند که سخت‌ترین مرحله برای گزینش نمایندگان قاره آسیا در راه صعود به المپیک لندن است.
XS
SM
MD
LG