لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

«کفاره دادن برای دیدن بازی پرسپولیس در مکه»


علی دایی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس
علی دایی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران درباره احکام صادره برای بازی جنجالی استیل آذین و پرسپولیس ضمن تفسیر کیفر و گناه و آموزه‌های طواف در کعبه گفت: «من هنگام برگزاری این مسابقه در مکه بودم و حالا کفاره این که بازی را دیدم و طواف مستحبی را انجام ندادم، خواهم پرداخت!»

برنامه زنده تلویزیونی ورزش و مردم از شبکه اول صداوسیما صبح جمعه با حاشیه‌های فراوانی روی آنتن رفت که در زیر به آن اشاره شده است.

هشدارهای کمیته المپیک

برخلاف وعده‌های علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، مبنی بر پنج برابر شدن بودجه ورزش، بهرام افشارزاده، دبیر کمیته المپیک، در این برنامه از تعویق در پرداخت اعتبارات ابراز نگرانی کرد.

آقای افشارزاده ناگزیر شد از محمود احمدی‌نژاد خواهش کند بودجه جاری این کمیته را بپردازند!

او درباره تیم ملی امید هم گفت: «سه سال و نیم است که داریم به فدراسیون فوتبال التماس می‌کنیم که سرمربی تیم امید را انتخاب کنند، اما هنوز هم این تیم سرمربی ندارد.»

افشارزاده انتخاب فلمینگ دانمارکی یا گزینه‌های دیگر برای هدایت تیم امید را نیز منوط به سرعت عمل فدراسیون فوتبال ایران دانست.

دبیر کمیته المپیک ایران گفت که هزینه‌های خولیو ولاسکو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، را نیز این کمیته می‌پردازد.

افشارزاده همچنین هشدار داد که با ادامه این روند، نتایج آبرومندانه‌ای در رقابت‌های آتی کسب نخواهد شد. وی احتمال تحریم المپیک لندن به خاطر لوگوی این رقابت‌ها را رد کرد.

انتقاد از علی دایی

اسماعیل حیدرپور، کار‌شناس این برنامه، ضمن انتقاد از علی دایی، سرمربی تیم پرسپولیس، در به جا گذاشتن نتایجی ضعیف گفت: این تیم هم در لیگ بر‌تر و هم در جام باشگاه‌های آسیا بیمار است.

او همچنین تاکید کرد اظهارات دایی پس از شکست‌هایش در کنفرانس‌های خبری کاملاً تکراری شده و او باید در این خصوص تجدید نظر کند.

بهرام شفیع مجری برنامه هم گفت این تیم را خود دایی بسته است و اگر بازیکنان اوامر سرمربی را اجرا نمی‌کنند، باز هم خود مربی باید پاسخ‌گو باشد. مسئول مستقیم حرکت این تیم در مقابل استیل آذین و عدم بازگرداندن توپ به حریف نیز علی دایی است.

بهرام شفیع با اشاره به تیتر روزنامه پرسپولیس که احکام انضباطی پس از بازی با استیل آذین را عامل شکست مقابل بنیادکار ازبکستان دانسته بود گفت: «چه ربطی دارد اصلاً؟ خوب است یک کم همدیگر را ماساژ بدهند!»

صدور احکام انضباطی در حج عمره!

مجتبی شریفی، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، درباره آرای صادر شده برای بازی پرسپولیس و استیل آذین گفت: «منظور از دو ماه محرومیت، دو ماه مفید است. یعنی این بازیکنان، محرومیت از دو ماه بازی را یدک می‌کشند.»

آقای شریفی درباره این که کمیته انضباطی با تعیین مجازات هنگفت مالی، قصد جمع‌آوری پول برای پرداختن بخشی از قرارداد کارلوس کی‌روش را دارد گفت: «مگر روزی که کی‌روش شروع به کار کرد، می‌‌توانستیم چرتکه بیندازیم و بگوییم بر این اساس ۱۹۵ میلیون جریمه کنیم؟ ضمناً کل مبلغ جریمه‌ها به حساب سازمان لیگ می‌رود و اصلاً به حساب فدراسیون وارد نمی‌شود.»

شریفی در ادامه گفت: «وقتی محرومیت تماشاگران پرسپولیس را در اول فصل اجرا کردیم، خیلی‌‌ها گفتند فوتبال بدون هوادار غبارآلود است. ما باید محصولات عدم کارکرد فرهنگی را بر روی سکو‌ها ببینیم. متاسفانه آخر کار همه چیز را در کمیته انضباطی می‌بینیم. باید ببینیم که مقدمه با کیست. چرا فقط نقطه پایانی که کمیته انضباطی است را می‌بینیم؟»

فر-پلی یعنی عمل مستحب

مجتبی شریفی درباره فر-پلی نیز اظهار نظر کرد و گفت: «در فوتبال جهان فر-پلی تشویق دارد و ترک آن تنبیه ندارد و به همین دلیل من این موضوع را به عمل مستحب تشبیه کردم و این را به عنوان مثال آوردم. می‌گویند فتوا می‌دهید، اما من فتوا ندادم.»

قاضی شریفی در ادامه برای توضیح این موضوع به میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا، اشاره کرد و گفت: «او در یورو ۲۰۰۸ respect را مصداق فر-پلی بیان کرد و معنای آن یعنی رعایت احترام که شامل سکو‌ها، نیمکت، ‌نژاد و... می‌شود. بنابراین بهتر است به جای فر-پلی respect را بیاوریم.»

او در پاسخ به این که وقتی در مکه بوده است، چگونه این بازی را دیده و حکم صادر کرده گفت: «کل حج عمره شش یا هفت ساعت است و باقی زمان را بیکار هستیم. در هتل هم تلویزیون وجود دارد و می‌توان آن را مشاهده کرد.»

شریفی تاکید کرد: «اصلاً من کفاره این که بازی را دیدم و طواف مستحبی را انجام ندادم، خواهم پرداخت!»
XS
SM
MD
LG