لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

وزارت خارجه: فقدان آمار دقیق از ایرانیان زندانی در خارج از کشور


حسن قشقاوی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی
حسن قشقاوی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی
معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که این وزارتخانه از «تعداد اتباع ایرانی بازداشت شده در زندان‌های خارج از کشور» آمار دقیقی در دست ندارد.

به گفته حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی، مجلس، و ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه، یکی از دلایل فقدان آمار دقیق از ایرانیان زندانی در خارج عدم تمایل آنها به مراجعه به دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از ایران است.

آقای قشقاوی گفت: «برخی از این زندانیان به دلایل شخصی و خانوادگی ممکن است تمایلی برای مراجعه به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی و پیگیری مسائل قضایی نداشته باشند.»

این معاون وزارت امور خارجه ایران در عین حال با اشاره به آزاد شدن ۷۷۸ ایرانی از زندان‌های ۲۵ کشور در یک سال گذشته این تعداد را «یک‌سوم ایرانیان زندانی در خارج از کشور» عنوان کرد.

حسن قشقاوی، معاون ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه ایران، همچنین جرم بیشتر ایرانیان زندانی در خارج از کشور را «حمل و قاچاق مواد مخدر» عنوان کرده است.

آقای قشقاوی گفته است که «بیش از ۸۰ درصد» از ایرانیانی که در خارج از کشور زندانی می‌شوند «به‌ویژه در کشورهای جنوب شرقی آسیا» به اتهام حمل و قاچاق مواد مخدر دستگیر می‌شوند.

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، تنها در کشور اندونزی ۹۰ زندانی ایرانی هست که «بیش از ۹۹ درصد آنها به جرم مسائل مربوط به مواد مخدر دستگیر شده‌اند».

در چند سال اخیر تعداد ایرانیانی که به جرم حمل و واردات مواد مخدر به کشورهای دیگر و به‌ویژه مالزی و اندونزی دستگیر می‌شوند افزایش چشمگیری داشته، به طوری که یک مقام در پلیس مالزی تنها تعداد ایرانیان دستگیرشده در سال ۲۰۱۰ در این کشور را ۱۳۸ تن عنوان کرده بود.

حسن قشقاوی دیگر دلیل بازداشت ایرانی‌ها در خارج از کشور را «عبور غیرمجاز» از مرزها و «دلایل سیاسی» برشمرده است.

او ضمن اعلام این که بیش از ۶۰ ایرانی در آمریکا زندانی هستند اشاره می‌کند که از این تعداد «حدود ۱۱ نفر» به دلایل سیاسی و «بدون مدارک و شواهد» بازداشت شده‌اند.

این معاون وزارت خارجه از جمله این زندانیان ایرانی «سیاسی» در آمریکا به پرونده شهرزاد میرقلی‌خان اشاره کرده و این زن ایرانی را «کاملا بی‌گناه» توصیف کرده است.

خانم میرقلی‌خان در اواخر سال ۱۳۸۷ در دادگاهی در ایالت فلوریدای آمریکا به جرم مشارکت در طرح خرید دوربین‌های نظامی دید در شب و نقض تحریم‌های تجاری آمریکا علیه ایران به بیش از پنج سال حبس در زندان ایالتی محکوم شد.
XS
SM
MD
LG