لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

واکنش به اظهارات جنتی؛ «بی‌طرفی شورای نگهبان را زیر سوال برد»


شناسنامه احمد جنتی
شناسنامه احمد جنتی
اظهارات احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در نماز جمعه ۱۹ اسفندماه و ابراز خوشحالی او از رای نیاوردن بعضی کاندیداها در انتخابات مجلس واکنش‌هایی مثبت و بیشتر منفی را در ایران برانگیخت، از جمله روزنامه جمهوری اسلامی گفته است که او «بی‌طرفی شورای نگهبان» را زیر سوال برده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که وظیفه تایید صلاحیت نامزدها در هر انتخابات در ایران را بر عهده دارد، روز جمعه در خطبه‌های نماز از مردم ایران به دلیل رای ندادن «به افرادی که نباید انتخاب می‌شدند» تشکر کرد.

او گفت: «مردم به افرادی که به هر دلیل شورای نگهبان تایید صلاحیت کرد... رای ندادند و این موجب خوشحالی ما شد.»

دبیر ۸۵ ساله شورای نگهبان که زمانی از طرفداران پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌های او بود همچنین بدون هیچ توضیحی گفته است که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که هفته گذشته برگزار شد «برخی افراد را ما به زحمت تایید کرده بودیم».

سخن این مقام جمهوری اسلامی درباره افرادی که برای شرکت در انتخابات به عنوان نامزد «به زحمت» تایید صلاحیت شده‌اند این طور معنا می‌دهد که شورای نگهبان قصد تاییدشان را نداشته، اما مجبور به تایید صلاحیت‌شان شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی، نزدیک به حاکمیت ایران، در یادداشتی انتقادی در همین باره اظهارات آقای جنتی را «سخن عجیبی» خوانده که «منطبق با معیارهای قانونی نیست».

سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی با یادآوری وظیفه شورای نگهبان به احمد جنتی او را متهم کرده است که «بی‌طرفی شورای نگهبان را زیر سوال می‌برد».

این روزنامه نوشته است که «افرادی که برای نمایندگی مجلس ثبت نام می‌کنند، یا صلاحیت دارند یا ندارند، اگر صلاحیت ندارند، نباید تأیید صلاحیت شوند».

گرچه این روزنامه اظهارات آقای جنتی را «عجیب» خوانده، این نخستین بار نیست که او در مقام دبیر شورای نگهبان علنا به جانب‌داری از عده‌ای و حمله به عده‌ای دیگر پرداخته است.

احمد جنتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز علنا به ابراز حمایت از محمود احمدی‌نژاد پرداخت، تا آنجا که حتی علی لاریجانی، رئیس مجلس فعلی، نیز به او انتقاد کرد.

دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه همچنین با تشکر از مجریان انتخابات، رسانه‌ها و نیروهای امنیتی ایران ابراز رضایت و تاکید کرده است که «خواسته ما و شما در این انتخابات رقم خورد».

او همچنین مردم را کسانی تعریف کرده است که «پای صندوق‌های رای حاضر شدند».

در آستانه انتخابات مجلس نهم که هفته گذشته در ایران برگزار شد از مجموع پنج هزار و ۳۹۵ تنی که برای نامزدی پبت نام کرده بودند بیش ار دو هزار نفر رد صلاحیت شدند، از جمله ۳۳ نفر که در حال حاضر در مجلس هشتم فعالیت دارند.
XS
SM
MD
LG