لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

وزیر اقتصاد درباره آشفتگی بازار:‌ جریان رسانه‌ای می‌خواهد اخلال ایجاد کند


شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد
شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد
در حالی که سخنگوی اقتصادی دولت روز چهارشنبه تلاش کرد مسئولیت وضع نابه‌سامان در بازار سکه و ارز را بر دوش گروه نامعلومی بگذارد که می‌خواهند در بازار «ایجاد اختلال» کنند، منتقدان دولت از جمله محسن رضایی آشفتگی در بازار را «ناشی از نادانی و عدم تخصص» در دولت محمود احمدی‌نژاد دانستند.

آقای رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر که روز چهارشنبه منتشر شد وجود هر گونه «تعمد» و دست‌های پنهان در آشفتگی بازار سکه و ارز را تکذیب کرد.

این مقام عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی سیاست‌های اقتصادی دولت آقای احمدی‌نژاد را «بیشتر از روی نادانی و عدم تخصص» دانست و به مقامات در دولت او توصیه کرد که «از کارشناسان و متخصصان اقتصاد بیشتر استفاده شود».

این گفته‌های محسن رضایی را می‌توان پاسخی غیرمستقیم دانست به نظرات وزیر اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد که روز چهارشنبه هیچ تقصیری را بر عهده نگرفت و در مقابل از دست‌هایی پنهان برای «احتکار ارز» در ایران خبر داد.

به گفته شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، در حال حاضر در ایران «یک سازمان‌دهی وجود دارد که به دنبال خارج کردن ارز کشور از بازار یا احتکار ارز است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سخنگوی اقتصادی محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر این که کشور از نظر ذخایر ارزی در «شرایط بسیار مناسب و حتی بی‌نظیری» قرار دارد از وجود «یک جریان رسانه‌ای» در ایران خبر داد که «می‌خواهد در بازار اخلال ایجاد کند».

وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی معینی که این اتهام متوجهش باشد اشاره نکرد،‌ اما از تلویزیون دولتی ایران خواست که «با فضاسازی رسانه‌های بیگانه و القائات در بازار سکه و ارز مقابله کند».

در یک ماه گذشته بازار طلا و ارز در ایران شاهد آشفتگی و نابه‌سامانی غریب و بی‌سابقه‌ای بوده و دست‌کم تاکنون هیچ یک از موضع‌گیری‌ها و سیاست‌های دولت آقای احمدی‌نژاد در آرام کردن این بازار موثر نیفتاده است.

در همین مدت قیمت سکه طلا و ارزهای خارجی و به‌ویژه دلار آمریکا رکوردهایی بی‌سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی را به ثبت رسانده است:‌ سکه طلای طرح قدیم از یک میلیون تومان بالاتر رفته و دلار آمریکا نیز در چند روز اخیر بیش از دو هزار تومان معامله شده است.

خبرگزاری‌های داخل کشور دلیل این افزایش هرروزه قیمت در بازار سکه طلا در ایران را همچون گذشته «هجوم نقدینگی سرگردان» مردم به این بازار عنوان می‌کنند.

در همین حال به گفته کارشناسان اقتصادی، با افت شدید ارزش واحد پول ایران در چند ماهه اخیر مردم برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز به خرید سکه طلا و ارزهای خارجی به‌ویژه دلار آمریکا روی آورده‌اند.

این در حالی است که به گفته منتقدان اقتصادی دولت از جمله محسن رضایی کنترل و مدیریت قیمت طلا و ارز در بازار کار دشواری نیست.

به گفته آقای رضایی، مسئله ارز یا طلا در کشور «به‌راحتی قابل کنترل و مدیریت است»،‌ و بیش از تحریم‌ها آن چه مردم را آزار می‌دهد «خودتحریمی‌ها و خودزنی‌های داخلی است».

اما در روز چهارشنبه فقط محسن رضایی دولت را به باد انتقاد نگرفته است، بلکه دو نماینده مجلس نیز در همین زمینه آشفتگی در بازار طلا و ارز به سیاست‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد تاخته‌اند.

از جمله احمد توکلی که به‌ویژه در اقتصاد از منتقدان سرسخت آقای احمدی‌نژاد بوده پیش‌بینی کرده که ادامه وضع موجود در بازار اقتصاد کشور را به «ورشکستگی» بکشاند و گفته است که «علت اين بی‌ثباتی بازار ارز و طلا چه بی‌کفايتی باشد چه خيانت، اقتصاد را متوقف می‌کند».

به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد در روز چهارشنبه، حتی «جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامی»، از تشکل‌های سياسی وابسته به جناح حاکم، که پيشتر از حاميان اصلی دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رفت با صدور بيانيه‌ای «درباره سقوط شديد ارزش پول ملی» به «انتقاد از سياست‌های اقتصادی سردرگم دولت و سکوت صدا و سيمای جمهوری اسلامی» در این زمینه پرداخته است.

در همین حال روز چهارشنبه ظهر هر دلار آمریکا دو هزار تومان و هر سکه تمام بهار طرح قدیم ۹۴۰ هزار تومان معامله شده است.
XS
SM
MD
LG