لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

رویترز: کمک ۸۴ میلیون دلاری ایران به سوریه برای دور زدن تحریم‌ها


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی از کمک جمهوری اسلامی به متحد عرب خود، سوریه، برای دور زدن تحریم‌های غرب و فروش باواسطه نفت به یک کمپانی چینی خبر داد. ارزش محموله مورد نظر حدود ۸۴ میلیون دلار ذکر شده است.

رویترز در این گزارش می‌گوید که ایران حاضر شده است محموله‌ای از نفت خام سوریه به ارزش حدودی ۸۴ میلیون دلار را با یکی از تانکرهای خود به کمپانی چینی «ژوهایی ژن‌رونگ» برساند که شرکتی دولتی است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی خود مشمول تحریم‌های گسترده غرب و به‌ویژه ایالات متحده است و برای فروش نفت خام هم‌اکنون با مشکلات عدیده روبه‌روست.

از سوی دیگر، آن طور که خبرگزاری رویترز به نقل از «منبعی در صنعت نفت» می‌گوید، کمپانی چینی طرف معامله نیز خود در ماه ژانویه گذشته مشمول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه ژانویه گذشته اعلام کرد که کمپانی ژوهایی ژن‌رونگ بزرگ‌ترین تامین‌کننده فراورده‌های پالایشی برای ایران است و به همین دلیل از تجارت در بازار آمریکا منع شده است.

به این ترتیب حکومتی که خود مشمول تحریم‌های آمریکاست به حکومت تحریم‌شده‌ای دیگر کمک می‌کند تا نفتش را به شرکتی برساند که آن هم توسط آمریکا مشمول تحریم تشخیص داده شده است.

جمهوری اسلامی ایران از نزدیک‌ترین حامیان حکومت بشار اسد است که یک سالی است با اعتراضات گسترده مردمی دست و پنجه نرم می‌کند، دست و پنجه‌ای که گفته‌ می‌شود تاکنون دست‌کم ۹ هزار نفر را به کشتن داده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، اخیرا حتی تا آنجا پیش رفت که روش حکومت آقای اسد در مقابله با ناآرامی‌های کشورش را ستود.

از سوی دیگر چین نیز که هم حامی سرسخت ایران است و هم از بزرگ‌ترین حامیان سوریه تاکنون به همراه روسیه دو قطعنامه سازمان ملل علیه بشار اسد را وتو کرده و خشم غرب و مردم سوریه را باعث شده است.

به گفته منبع رویترز، سوری‌ها قصد داشته‌اند نفت خود را مستقیما به کمپانی چینی بفروشند، اما به دلیل وجود تحریم‌ها نتوانسته‌اند تانکری برای این کار پیدا کنند و اینجاست که جمهوری اسلامی وارد کار شده و تانکر ام. تی. تور را در اختیار سوریه گذاشته است.

به گزارش رویترز، تانکر تور که با پرچم مالت در دریا سفر می‌کند و هم‌اکنون حامل ۱۲۰ هزار تن نفت خام سبک است متعلق به شرکتی است با عنوان «آی‌اس‌آی‌ام تور با مسئولیت محدود» که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت صوری ایرانی است.

با افزایش فشار تحریم‌ها ایران، به گفته مقامات آمریکایی، با هدف دور زدن تحریم‌ها شرکت‌های صوری بسیاری را در نقاط مختلف جهان از جمله دوبی و سنگاپور به ثبت رسانده است.

ایران و سوریه تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند، اما سخنگوی کمپانی چینی از وجود این تانکر و حمل نفت سوریه اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
XS
SM
MD
LG