لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

فدراسیون حقوق بشر: دولتمردان ایرانی، مسئول مرگ زندانیان سیاسی


عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر
عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر
چهار روز پس از مرگ هدی صابر در زندان اوین، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک با جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران «دولتمردان ایرانی» را مسئول مرگ این فعال ملی‌مذهبی و دیگر زندانیان دانست.

هدی صابر، فعال ملی‌مذهبی و روزنامه‌نگار، که در اعتراض به مرگ هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش، عزت‌الله، یک هفته‌ای را در اعتصاب غذا بود روز جمعه، ۲۰ خردادماه، در زندان اوین جان خود را از دست داد.



به دنبال مرگ آقای صابر، ده‌ها تن از هم‌بندان او در زندان اوین در «شهادت‌نامه‌ای» که یک روز پس از مرگ او منتشر شد با اشاره به وخامت حال او و بی‌توجهی مسئولان زندان به این وضعیت از جمله به ضرب و شتم او توسط ماموران در بهداری زندان گواهی دادند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در بیانیه مشترک خود با اشاره به مرگ هدی صابر و شهادت‌نامه زندانیان هم‌بند او درگذشت او را «نشانه خطر بروز فاجعه انسانی در زندان‌های ایران» دانسته‌اند.

در همین زمینه عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، ضمن آن که «دولتمردان ایران» را مسئول امنیت و جان تمام زندانیان دانسته یادآوری کرده است که شرایط در زندان‌های ایران «روزبه‌روز بدتر می‌شود».

آقای لاهیجی به عنوان نماینده این دو سازمان معتبر مدافع حقوق بشر، علت مرگ زندانیان را «کوتاهی مسئولان زندان و خط‌مشی احتمالا عمدی سر به نیست کردن بعضی از زندانیان سیاسی» دانسته است.

هدی صابر نخستین زندانی سیاسی و عقیدتی نیست که در چند سال اخیر در زندان‌های ایران تحت کنترل جمهوری اسلامی جان باخته است.

پیش از او چندین نفر دیگر نیز در زندان، چه در تهران و چه در شهرستان‌ها، جان خود را از دست داده‌اند که در بیانیه مشترک امروز به نام برخی از آنها نیز اشاره شده است، از جمله زهرا کاظمی در سال ۱۳۸۲، امیدرضا میرصیافی در سال ۱۳۸۸، و سه قربانی زندان بدنام کهریزک، امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی در سال ۱۳۸۸.

به گفته عبدالکریم لاهیجی، سازمان بین‌المللی نظارت بر زندان‌ها که مقر آن در لیون فرانسه است «سال‌هاست که خواهان بازدید از زندان‌های ایران است»، اما تاکنون هیچ جوابی از مقامات جمهوری اسلامی نگرفته است.

در واکنشی رسمی به خبر مرگ هدی صابر در زندان، روز سه‌شنبه دادستان کل تهران علت مرگ این فعال سیاسی را حمله قلبی اعلام، اما اذعان کرد که او «با تاخیر» به بیمارستان منتقل شده است.

فیروزه صابر، خواهر هدی صابر، در گفت‌وگو با رادیوفردا انتقال او به بیمارستان با تاخیر را نشانه «بی‌توجهی» مسئولان زندان به وضعیت این زندانی دانست.
XS
SM
MD
LG