لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

تاکید مقامات آمریکا بر تلاش برای عدم تکرار هولوکاست


یهودیان جوان در مراسم بزرگداشت قربانیان هولوکاست در بازداشتگاه آشویتس در لهستان
یهودیان جوان در مراسم بزرگداشت قربانیان هولوکاست در بازداشتگاه آشویتس در لهستان
در حالی که وزیر دفاع اسرائیل برای گفت‌و‌گو با همتای آمریکایی خود درباره ایران در واشینگتن است، رئیس جمهور و وزیر دفاع آمریکا ضمن ابراز همبستگی با یهودیان و اسرائیل به خاطر هولوکاست اعلام کردند که آمریکا اجازه تکرار چنین فجایعی را هرگز نخواهد داد.

به گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه، در آیین رسمی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، برای گرامی‌داشت یاد قربانیان هولوکاست در کنار همتای اسرائیلی خود گفت: «با یادبود هولوکاست، پیامی قاطع به جهان می‌فرستیم که نخواهیم گذاشت این فجایع تکرار شود.»

آقای پانه‌تا در این مراسم گفت: «ارزش‌های مشترک ما آمریکایی‌ها و اعضای وزارت دفاع، ما را ملزم می‌کند که اگر ضرورت یافت برای جلوگیری از تکرار هولوکاست وارد عمل شده و به اقدامات لازم دست بزنیم.»

روزنامه یدیعوت آخرونوت تأکید کرده است که اشاره آقای پانه‌تا صریح و روشن بود:‌ «او به ایران اشاره می‌کرد».

لئون پانه‌تا همچنین گفت: «ما در روز سالگرد هولوکاست، به تفکر می‌نشینیم تا یاد شش میلیون انسان کشته شده را گرامی بداریم و تأمل کنیم که عاملان آن رخداد‌ها چه ماهیتی داشتند. قربانیان آنها در یاد و در قلوب ما خواهند ماند.»

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در پیامی به مناسبت روز گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست یهودیان نوشت: «در این روز ما تنها به یادبود قربانیان اکتفا نمی‌کنیم؛ ما باید اراده کنیم و نشان دهیم که عبارت «دیگر هرگز» فقط شعار نیست... مسئولیت فردی و اجتماعی داریم تا با جهالت در زمینه هولوکاست و به‌ویژه با انکارکنندگان هولوکاست مبارزه کنیم و از هرچه که در توان داریم بهره گرفته و مانع از تکرار این فجایع در ایام خود باشیم؛ این باید رسالت همه ما باشد: چه در مقام کشور‌ها وچه به عنوان انسان‌هایی که احترام انسانی را قدر می‌دانیم.»

آیین‌های روز پنج‌شنبه برای یادبود قربانیان هولوکاست در کاخ سفید و پنتاگون، همزمان با آیین‌های مشابه در اسرائیل و در محل اردوگاه‌های نازی‌ها در لهستان برگزار شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در آیین هولوکاست در اورشلیم تأکید کرد که کسانی که تهدیدهای ناشی از ایران برای اسرائیل را انکار می‌کنند، از هولوکاست پند نیآموخته‌اند.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، نیز در این آیین نسبت به «تقویت ایران» و «خطری که ایران برای جهان آزاد و متمدن دارد» هشدار داده و در حالی که جمهوری اسلامی ایران را «قلب تروریسم» می‌نامید افزود: «بشریت باید از فجایع هلوکاست پند گیرد و پیش از آن که دیر شود، با خطرهای حیاتی مقابله کند.»

در همین حال، مذاکرات وزیر دفاع اسرائیل با همتای آمریکایی خود و نیز با سایر بلندپایگان ایالات متحده در حالی در واشینگتن آغاز شده است که بلندپایگان آمریکا با دیدگاه نخست وزیر اسرائیل درباره مذاکرات اخیر استانبول با ایران مخالفت‌اند.

نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته است که غرب با این مذاکرات «دستخوشی پنج هفته‌ای» به ایران داده است تا «با خیالی آسوده در این مدت نیز به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد بپردازد»، نظری که باراک اوباما رد کرده است.

همچنین به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز که روز پنج‌شنبه در کنار وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای مشترک شرکت کرده بود، نظرات بیان شده از سوی نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را آشکارا رد کرد و «غیر دقیق» توصیف کرد.

در حالی که خانم کلینتون نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران ابراز خوش‌بینی می‌کرد، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در مصاحبه‌ای دیگر با سی‌ان‌ان نظرات بدبینانه خود را درباره آینده مذاکرات گروه کشورهای ۱+۵ با ایران بر سر پرونده هسته‌ای تکرار کرد.

از زمانی که لئون پانه‌تا به وزارت دفاع آمریکا رسیده است، این سومین بار است که اهود باراک برای گفت‌و‌گو با او به پنتاگون می‌رود.
XS
SM
MD
LG