لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

اعتصاب غذا در اوین هم‌چنان ادامه دارد


اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که از روز شنبه گذشته آغاز شده است همچنان ادامه دارد.

این اعتصاب غذا پس از مرگ هاله سحابی در جریان مراسم تشییع پدرش، و مرگ هدی صابر، فعال سیاسی زندانی، در زندان اوین آغاز شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در پی آزادی عمادالدین باقی در روز دوشنبه، مهدی اقبال، یکی دیگر از زندانیان سیاسی در اوین، به جمع اعتصابیون پیوسته است.

یازده زندانی سیاسی دیگر، بهمن احمدی امویی، حسن اسدی ِ زیدآبادی، عماد بهاور، قربان بهزادیان‌نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض‌الله عرب‌سرخی، ابوالفضل قدیانی، محمدجواد مظفر، محمدرضا مقیسه و عبدالله مومنی هستند.



مریم شربتدار قدس، همسر فیض‌الله عرب‌سرخی، که روز دوشنبه با او ملاقات داشته است، در مورد این اعتصاب غذا با رادیوفردا گفت‌وگو کرده است:

مریم شربتدار قدس:‌ ملاقات‌شان رفتیم، البته به صورت کابینی. همه آنها حضور داشتند الحمدالله روحیه‌های خوبی داشتند، هنوز هم در اعتصاب تر به سر می‌بردند.

  • آیا فراخوان‌های مربوط به شکستن اعتصاب غذای زندانیان سیاسی به اطلاع آنان هم رسیده بود؟

بله. ما همه اینها را به گوش‌شان رساندیم. خانم فیروزه صابر هم به آنجا آمده بودند که اگر شده وارد زندان بشوند و از زندانیان سیاسی خواهش کنند که اعتصاب‌شان را بشکنند تا دوباره شاهد تجربه تلخ دیگری نباشند. اما اجازه ورود به او ندادند. اما ما پیام ایشان را رساندیم. پیام خانواده سحابی ، خیلی ازعلما، مراجع، بزرگان، مردم دیگری که برای زندانیان پیام داده بودند، همه این پیام‌ها را به گوش آنها رساندیم.

منتها به هر حال آنها هم نسبت به یک‌سری وقایعی که رخ داده است اعتراض دارند. خواسته‌هایی دارند، به هر حال باید ببینند که چقدر با این اعتصاب غذا به نتیجه رسیده‌اند و تصمیم بگیرند که آیا اعتصاب‌شان را بشکنند یا نه.

  • پس هنوز هم مشخص نیست که اعتصاب شکسته می‌شود یا نه؟

فعلا در این مورد چیزی نگفتند.

  • وضعیت جسمانی اعتصابیون چگونه است؟ پیش از این اخباری منتشر شد مبنی بر این که اعتصاب‌کنندگان دچار ناراحتی‌ها و بیماری‌های جدی جسمی شده‌اند.

الحمدالله همسر من مشکل قلبی ندارد، ولی به عنوان مثال واقعا نگران آقای قدیانی هستیم. حتی خود من به‌شخصه رفتم و از ایشان خواهش کردم. گفتم آقای قدیانی شما دیگر اعتصاب‌تان را بشکنید.

ولی ایشان با آن شرایط جسمی که دارند با این جمله به من پاسخ دادند که «اگر قرار باشد من فدای این ملت نشوم، پس که بشود؟» من دیگر واقعا درماندم که در مقابل چنین آدم‌های بزرگی باید چه بگویم.

ایشان هم حاضر نشدند اعتصاب‌شان را بشکنند. حتی هم‌بندیها و هم‌سلولی‌هایشان هم از ایشان خواسته بودند که اعتصاب‌شان را بشکنند و به آن خاتمه بدهند. اما همه اعتصاب‌کنندگان گفتند که ما می‌خواهیم ادامه بدهیم.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG