لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

سرازیر شدن ایرانیان به سوی ارمنستان در نوروز


دو توریست ایرانی در ایروان، پایتخت ارمنستان
دو توریست ایرانی در ایروان، پایتخت ارمنستان
برای مدت کوتاهی هم که شده سایه، دختر جوان ایرانی، لازم نیست که موهای بلند و رنگ شده خود را با روسری و مقنعه بپوشاند. او از جمله هزاران ایرانی است که با استفاده از دو هفته تعطیلات نوروزی برای تفریح به ارمنستان آمده‌اند.

سایه به خبرنگار بخش ارمنی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در شهر ایروان می‌گوید: «من برای رفتن به کنسرت، برای دیدن فرهنگ این کشور و برای تفریح به ارمنستان آمده‌ام.»

سفر هزاران ایرانی برای تعطیلات نوروزی به ارمنستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:19 0:00


او که راه طولانی تهران با ایروان را با اتوبوس آمده می‌گوید که فرهنگ ارامنه، ساختمان کلیسا‌ها و چیزهایی شبیه به این را دوست دارد.

سایه که یک شلوار گشاد قرمزرنگ و کتی سفید به تن دارد از‌‌ همان لحظه اول تفاوت بین ارمنستان با ایران را در حجاب و نحوه پوشش زنان می‌بیند و با خنده می‌گوید: «بله، مسلما من اینجا احساس آزادی و راحتی می‌کنم. در ایران در مورد حجاب و تفریح سخت‌گیری زیادی هست. امیدوارم در این سفر کوتاه بتوانیم لذت ببریم.»

تمام بلیت‌‌ها فروش رفته است

حدود ده هزار ایرانی، زن و مرد و کودک، در ایام نوروزی به ارمنستان آمده‌اند. در بازار و خیابان‌های اصلی مرکز شهر ایروان می‌توان صدای فارسی حرف زدن مسافران ایرانی را شنید. بسیاری از آن‌ها با ظاهری پوشیده در لباس‌های مد روز و بدون حجاب در خیابان‌های اصلی شهر قدم می‌زنند، از بناهای دیدنی عکس می‌گیرند یا اوقات خود را در کافه‌ها و رستوران‌های شهر می‌گذرانند.

یک بانوی ایرانی می‌گوید: «این اولین سفر من به ارمنستان است. برای من یک کشور جدید است و من آن را دوست دارم. فکر می‌کنم مردم اینجا خیلی آرام هستند.»

سفر به ارمنستان در عین حال فرصتی نادر برای گروهی از ایرانیان است تا در کنسرت‌های گروه‌های موسیقی پاپ ایرانی که ساکن خارج از کشور هستند شرکت کنند. در روزهای آینده قرار است یک کنسرت با شرکت چند خواننده ایرانی در بزرگ‌ترین سالن ورزش شهر ایروان برگزار شود.

کارمند یکی از آژانس‌های مسافرتی در شهر ایروان که محل فروش بلیت این کنسرت است، می‌گوید تعداد زیادی از بلیت‌‌ها تاکنون فروخته شده و اگر فروش به همین شکل ادامه یابد احتمالا تا یک یا دو روز دیگر همه صندلی‌ها فروخته خواهد شد.

علاوه بر این دیسکو‌ها و کلوب‌های شبانه شهر ایروان نیز در این روز‌ها موسیقی ایرانی خواهند داشت. تعدادی از دی‌جی‌های ایرانی از قبل این اماکن را برای ایام نوروز کرایه کرده‌اند و با استفاده از فرصت تعطیلات نوروزی و سفر ایرانیان، برنامه‌های گوناگونی را برای تفریح‌های شبانه ترتیب داده‌اند.

سنت‌های نوروزی

سرازیر شدن ایرانیان به سوی ارمنستان در ایام نوروزی از چند سال پیش شروع شده است. ممکن است تعداد گردشگران ایرانی که به ایروان می‌آیند در مقایسه با رقم جهانگردی در سطح جهان ناچیز باشد، ولی با این وجود مشکلات فراوانی را برای بخش توریسم ارمنستان ایجاد کرده است.

صنعت گردشگری در ارمنستان بسیار ضعیف است و به همین دلیل هجوم ده هزار ایرانی در تعطیلات نوروزی باعث می‌شود که تمام امکانات به این جمعیت اختصاص یابد. تمام هتل‌های شهر ایروان برای دو هفته تعطیلات نوروزی در اشغال ایرانیان است و حتی شماری از مسافران مجبور شده‌اند در آپارتمان‌ها یا هتل‌های کوچکی در خارج شهر اقامت کنند.

آرلن داوودیان، مدیر یکی از هتل‌های شهر ایروان، از این وضعیت گلایه دارد و می‌گوید: «ما به تعداد کافی هتل و اتاق برای این همه مسافرها نداریم. طبق آمارهای موجود در کل شهر ایروان رقمی حدود ۳۷۰۰ تا چهار هزار تخت هتل هست.»

آقای داوودیان در ادامه مصاحبه با خبرنگار رادیوی اروپای آزاد / رادیو آزادی می‌گوید که احتمالا رقمی حدود دوازده هزار ایرانی در ایام نوروزی به ارمنستان می‌آیند. به گفته وی، برخی در ایروان در مورد شمار مسافران ایرانی اغراق کرده و از رقم‌هایی مثل ۴۰ یا حتی ۱۰۰ هزار نفر صحبت می‌کنند که حقیقت ندارد.

او معتقد است که اگر شهر ایروان امکانات پذیرایی بهتری داشته باشد، مثل هتل‌های ارزان و مناسب، مسلما تعداد ایرانیانی که به این شهر خواهند آمد بیشتر خواهد شد. اما او یادآوری می‌کند که دولت ارمنستان تاکنون در این مورد هیچ اقدامی نکرده است.

با این همه به نظر می‌رسد که هجوم گردشگران ایرانی به ارمنستان به بخش توریسم این کشور رونق زیادی داده است. فعالان صنعت توریسم و کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند اگر ارمنستان روی این امکان سرمایه‌گذاری کند می‌تواند از قبل گردشگری جمعیت ۷۰ میلیونی ایران درآمد خوبی به دست آورد.

آرلن داوودیان می‌گوید: «طی دو هفته تعطیلات نوروزی احتمالا رقمی حدود دوازده میلیون دلار پول نقد وارد ارمنستان خواهد شد. صنعت توریسم می‌تواند یک منبع درآمد جدی برای این کشور باشد. حکومت باید این مسئله را جدی گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کند.»
XS
SM
MD
LG