لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

ادعای اسرائیل در مورد یوم‌النکسة و «هدیه ده هزار دلاری» ایران


هجوم به سوی بلندی‌های جولان در میان گاز اشک‌آور
هجوم به سوی بلندی‌های جولان در میان گاز اشک‌آور
اسرائیل می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی تأمین مالی برای دو تظاهرات بزرگ هفته‌های اخیر بوده است که در جریان آنها هزاران فلسطینی از مرز‌ها به اسرائیل هجوم بردند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه، اول تیرماه، بیست و دوم ژوئن، به نقل از یک «مقام بلندپایه» این کشور نوشت که تظاهرات بزرگ و بی‌سابقه «یوم‌النکبة» و «یوم‌النکسة» را ایران برنامه‌ریزی و تأمین مالی کرده است.

«یوم النکبة»، پانزدهم ماه مه، سالروز استقلال اسرائیل است که فلسطینی‌ها آن را «روز فاجعه» برای خود می‌دانند و امسال در بیست و پنجم اردیبهشت به این مناسبت تظاهرات بزرگی برگزار کردند.

«یوم النکسة» نیز سالروز شکست ارتش‌های چند کشور عربی از اسرائیل در جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ است، که اعراب آن را برای خود «ناکامی تحقیرآمیز» می‌دانند و هر سال در پنجم ژوئن آن را یادآوری می‌کنند. واژه «النکسة» را برای نخستین بار جمال عبدالناصر، رهبر وقت مصر، به این مناسبت به کار برد.

تفاوت «یوم‌النکبة» و «یوم‌النکسة» امسال با همه سال‌های پیشین در این بود که هزاران فلسطینی و حامیان آنها در کشورهای سوریه، لبنان و اردن درصدد برآمدند که با پای پیاده به مرزهای اسرائیل هجوم برند.

از طریق صفحات فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی این تظاهرات همراه با هجوم زمینی به اسرائیل، زیر عنوان «انتفاضه سوم» برنامه‌ریزی شده بود.

در «یوم‌النکبة»، ارتش اسرائیل از ناحیه بلندی‌های جولان غافلگیر شد و از میان چند هزار فلسطینی و سوری که از «دره اشک» عبور کرده بودند، چند صد نفر آنان وارد منطقه دروزی‌نشین «مجدالشمس» در اسرائیل شدند. در جریان این روز حداقل ده نفر کشته و ده‌ها تن هم زخمی شدند.

هنگامی که اختلاف‌های داخلی فلسطینی‌ها بر سر «فرستادن بیهوده جوانان» به مرز‌ها با اسرائیل بالا گرفت، گزارش‌هایی منتشر شد از این که فلسطینی‌ها شاکی هستند از این که ایران هنوز پول شرکت در تظاهرات «یوم‌النکسة» را نپرداخته است.

در همین روز اما در بخش مرزهای اسرائیل با لبنان، ارتش ملی لبنان و سپاه صلح سازمان ملل مستقر در لبنان، یونیفیل، مانع از نزدیک شدن فلسطینی‌های مقیم لبنان به خاک اسرائیل شدند و درگیری‌های مرزی مرگباری نیز رخ داد که ده تا چهارده نفر را در این منطقه کشت و ده‌ها زخمی دیگر برجای نهاد.

اما ارتش اسرائیل سه هفته بعد، در پانزدهم خرداد، پنجم ژوئن، خود را برای تکرار چنین تظاهراتی آماده کرده بود و این بار، صد‌ها فلسطینی که می‌خواستند از سوریه وارد اسرائیل شوند، با صف نیروهای اسرائیلی، در‌‌ همان وادی موسوم به «دره اشک»، مواجه و به عقب رانده شدند.

جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان از این نوع جدید تظاهرات به گرمی حمایت کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در لبنان، نیز در روزهای قبل از برگزاری «یوم‌الکنسة» با سران جناح‌های مختلف فلسطینی مقیم لبنان، از جمله منیر مقداح، رهبر فتح در لبنان، دیدارهای متعددی داشت و حمایت ایران را از این نوع اقدامات جدید فلسطینی‌ها برای «تحقق حق بازگشت آوارگان فلسطینی» مورد تأکید قرار داد.

همچنین یک هیئت جمهوری اسلامی ایران، از جمله شامل سفیر ایران در لبنان همراه با غلامعلی حداد عادل، رئیس پیشین مجلس ایران و رئیس کنونی کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، و غلامرضا مصباحی مقدم و شمار دیگری از مقامات ایرانی و نیروهای حزب‌الله لبنان، در «یوم‌النکسة» شخصاً در نزدیکی «دروازه فاطمة» در چند صد متری خاک شمال اسرائیل ایستادند و شعارهای «مرگ بر اسرائیل» سردادند.

«مقام ارشد اسرائیلی» به هاآرتص گفته است که ایران همچنین قول داده بود که به خانواده هر فلسطینی که در این تظاهرات «شهید» شود، ده هزار دلار هدیه کند.

اکنون با گذشت چند هفته از آن رخداد‌ها، مقامات ارشد اسرائیل به روزنامه هاآرتص گفته‌اند که تحقیقات آنها «ثابت» کرده است که ایران عامل اصلی تامین مالی این دو تظاهرات بوده است.

یک «مقام اسرائیلی» به هاآرتص گفته است که ایران به فلسطینی‌های شرکت‌کننده در آن تظاهرات پول داده و حتی هزینه اتوبوس‌ها را برای بردن تظاهرکنندگان جوان از حومه دمشق به مرز سوریه و اسرائیل پرداخت کرده است.

پس از رخدادهای «یوم‌النکسة»، زمانی که خالد مشعل و سران دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی برای گفتن تسلیت به خانواده‌های جوانان فلسطینی کشته شده به چادرهای عزاداران در حومه دمشق رفتند، خانواده‌های قربانیان به سوی آنها حمله‌ور شدند و از جمله خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، و نیز طاهر الماهر، مقام وابسته به احمد جبرئیل، را مورد تعرض قرار دادند و آنها را به اجرای خواسته‌های ایران و سوریه و به کشتن دادن بیهوده جوانان فلسطینی متهم کردند.

هنگامی که اختلاف‌های داخلی فلسطینی‌ها بر سر «فرستادن بیهوده جوانان» به مرز‌ها با اسرائیل بالا گرفت، گزارش‌هایی منتشر شد از این که فلسطینی‌ها شاکی هستند از این که ایران هنوز پول شرکت در تظاهرات «یوم‌النکسة» را نپرداخته است.

«مقام ارشد اسرائیلی» به هاآرتص گفته است که ایران همچنین قول داده بود که به خانواده هر فلسطینی که در این تظاهرات «شهید» شود، ده هزار دلار هدیه کند.
XS
SM
MD
LG