لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

بودجه نظامی و دفاعی ایران سه میلیارد دلار افزایش یافت


روزنامه‌های ایران روز چهارشنبه از افزایش سه میلیاردی در بودجه نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی برای سال ۱۳۹۰ خبر دادند. به گفته احمد توکلی، نماینده مجلس، این افزایش به «دستور صریح» آیت‌الله خامنه‌ای تصویب شده است.

با تصویب مجلس شورای اسلامی، قرار شده است که از محل درآمد حاصل از صادرات نفت ایران، سه میلیارد دلار تحت عنوان «تقویت بنیه دفاعی» به بودجه نظامی جمهوری اسلامی افزوده شود.

به نوشته روزنامه کیهان، احمد توکلی، نماینده اصول‌گرای مجلس و رئیس مرکز تحقیقات این نهاد، اقدام مجلس مبنی بر افزایش بودجه نظامی جمهوری اسلامی را «ناشی از دستور صریح مقام رهبری» توصیف کرده است.

در حالی که از بودجه نظامی و دفاعی ایران در سال‌های گذشته آمار رسمی دقیقی در دست نیست، موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم، سوئد، بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۱۰ را قدری بیش از هفت میلیارد دلار تخمین زده است.

این در حالی است که تخمین همین موسسه از بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۰۸ چیزی بیش از ۹ میلیارد دلار یا ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.

از سوی دیگر موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن که سالانه از بودجه نظامی تمامی کشورها آمار ارائه می‌کند بودجه نظامی و دفاعی ایران در سال ۲۰۰۷ را چیزی بیش از هفت میلیارد دلار اعلام کرده است.

با توجه به این آمار از بودجه نظامی جمهوری اسلامی، دو کشور امارات متحده عربی با نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار و عربستان سعودی با نزدیک به ۴۳ میلیارد دلار در مقام‌هایی بالاتر از ایران قرار می‌گیرند.

دستور خامنه‌ای به احمدی‌نژاد برای افزایش بودجه قوه قضاییه

اما دستور رهبر جمهوری اسلامی به محمود احمدی‌نژاد مبنی بر افزایش بودجه تنها به بودجه نظامی و دفاعی کشور محدود نبوده است.

روزنامه‌های جام جم و ابتکار در شماره‌های روز چهارشنبه خود از دیگر دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، این بار برای افزایش بودجه قوه قضاییه که ریاست آن را آیت‌الله لاریجانی بر عهده دارد خبر داده‌اند.

یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال «درخواست رئیس قوه قضاییه» به محمود احمدی‌نژاد دستور افزایش بودجه این قوه را داده است.
XS
SM
MD
LG