لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

نگرانی مسیحیان لبنان از گسترش «آبادی‌های ایرانی»


گردشگران ایرانی در لبنان
گردشگران ایرانی در لبنان
وزیر کار لبنان با ابراز نگرانی از تغییر بافت جمعیتی در کشورش و افزایش فروش املاک مسیحیان به عوامل «بیگانه» و «مشکوک»، پیش‌نویس لایحه‌ای را تهیه کرده است که به گزارش رسانه‌های عرب هدف از آن مقابله با تلاش جمهوری اسلامی ایران برای «ایجاد آبادی‌نشین‌های شیعه ایرانی در لبنان» و «جلوگیری از فروش املاک مسیحیان به شیعیان و ایرانی‌هاست».

بطروس حرب، وزیر کار لبنان، که خود از مسیحیان مارونی این کشور است، می‌گوید کشورش متوجه شده است که یک‌باره در چند سال اخیر املاک بسیاری متعلق به مسیحیان فروخته شده و بافت جمعیتی به نفع شیعیان تغییر می‌کند.

به گزارش رسانه‌های لبنان و دنیای عرب، در برخی مناطق بیروت و سایر شهرهای لبنان که تا چندی پیش عمدتا مسیحی‌نشین بود نوعی «آبادی‌نشین‌های ایرانی» به وجود آمده است.

وزیر کار لبنان بدون نام بردن صریح از ایران می‌گوید که این روند «نگران‌کننده» ادامه دارد و تنها راه، خودداری مسیحیان و سایر مردم لبنان از فروش املاک به افراد غیر یا وادار کردن آنها به خودداری از معاملاتی از طریق قانون است.

وزیر کار لبنان در این راستا این هفته از ارائه پیش‌نویس لایحه‌ای به مجلس لبنان خبر داد که اگر به تصویب برسد، معاملات املاک را شدیدا محدود می‌کند و مانع از فروش آن به بیگانگان خواهد شد و مجازات سنگینی را نیز برای خاطیان تعیین می‌کند.

به گزارش رسانه‌های لبنان و دنیای عرب، آقای حرب این هفته در مصاحبه‌هایی تاکید کرد که «باید با تبدیل محله‌های کاملی از بافت طبیعی مسیحیان در لبنان به آبادی‌نشین‌های خارجی (ایرانی) مبارزه کرد».

وزیر کار لبنان تاکید کرده است که این خریداران «افراد عادی نیستند»، زیرا یک‌باره معاملات زیادی انجام شده و پول‌های کلانی به مسیحیان پیشنهاد شده که آنها را اغوا کرده است.

رسانه‌های عرب این ادعا را مطرح کرده‌اند که خرید املاک مسیحیان از سوی ایرانی‌ها بخشی از برنامه جامع جمهوری اسلامی ایران برای گسترش شیعیان در لبنان و اثرگذاری بر بافت جمعیتی لبنان به سود شیعیان و به زیان مسیحیان و سایر قومیت‌ها و طایفه‌هاست.

شبکه خبری العربیه روز سه‌شنبه گذشته سندی را منتشر کرد که از آن با عنوان پیش‌نویس لایحه دولتی برای منع معاملات ملکی با بیگانگان نام برد.

این سند می‌گوید که هرگونه معاملات ملکی به مدت ۱۵ سال آینده میان طایفه‌ها و قومیت‌های مختلف ممنوع است، بدین مفهوم که مسیحیان لبنان حق ندارند که املاک خود را به شیعیان و سنی‌ها بفروشند و عکس آن نیز صادق است و مسیحیان از حق خریداری املاک مسلمانان شیعه و سنی برخوردار نشوند.

اما به نظر می‌رسد که بند مهم‌تر این سند مربوط به معامله املاک با خارجی‌ها و افراد «مشکوک» است.

اگر پیش‌نویس این لایحه در مجلس لبنان به تصویب اکثریت برسد و به قانون تبدیل شود، آن بخش از معاملات املاک نیز که در دوره اخیر انجام شده لغو خواهد شد.

این پیش‌نویس پیشنهاد کرده است که مجازات خاطیان پنج تا ده سال حبس همراه با جریمه مالی به میزان دو برابر مبلغ معامله ملک باشد.

تغییر بافت جمعیتی در لبنان امر تازه‌ای نیست و مسیحیان مارونی مدت‌هاست که به اقلیت تبدیل شده‌اند و دیگر قدرت گذشته را ندارند، اما اکنون آنها بیش از هر زمان دیگری در مقابله با «مداخله‌های» جمهوری اسلامی ایران در امور لبنان احساس ناتوانی و عجز می‌کنند.

از این نظر، پیش‌نویس لایحه دولتی برای منع فروش املاک به ایرانی‌ها و شیعیان، مورد حمایت گسترده مسیحیان لبنان قرار گرفته است.

در همین حال، شیعیان، به‌ویژه طرفداران حزب‌الله و حامیان جمهوری اسلامی ایران، نیز شدیدا از این نگرانی مسیحیان انتقاد کرده‌اند.

ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان، نیز که اخیرا مناسبات به‌شدت تیره خود را با ایران بهبود بخشید، از این تلاش مسیحیان انتقاد کرد و آن را «دیوانگی» نامید.

نبیه بری، رهبر حزب شیعه «امل» و رئیس پارلمان لبنان، نیز شدیدا از پیش‌نویس لایحه انتقاد کرد و گفت نخواهد گذاشت که به قانون تبدیل شود.

در میان ناظران در لبنان، بسیاری می‌گویند که ممکن است که وزیر کار سرانجام جرات نکند این پیش‌نویس را به مجلس ارائه کند.

گفتنی است که در یک سال اخیر شمار ایرانی‌هایی که برای گردشگری به لبنان می‌روند، به‌شدت افزایش یافته و صد‌ها هزار گردشگر ایرانی از لبنان، بویژه از بیروت، دیدار کردند.

آزادی حاکم در لبنان و سواحل زیبا و امکانات تفریحی سبک غربی در لبنان، جذبهٔ بسیاری برای ایرانی‌ها دارد.

مناسبات نزدیک میان دولت‌های ایران و لبنان و حس قدردانی و احترامی که لبنانی‌ها و به‌ویژه شیعیان لبنان برای ایرانی‌ها قائل هستند، ایرانی‌های بسیاری را به خرید خانه و املاک در لبنان تشویق کرده است، اما رسانه‌های عربی مدعی هستند که حکومت ایران که حامی حزب‌الله لبنان است، با نیت سیاسی مبالغ کلانی را به خرید املاک مسیحیان لبنان اختصاص داده است.

ایران در بازسازی لبنان در پی نبرد ۳۳ روزه تابستان سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله نقش گسترده و بسیار فعالی دارد. علی سعیدلو که اکنون از معاونان رئیس جمهوری ایران است سال‌ها سرپرست و نماینده ناظر ایران در این پروژه‌ها بود.

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های لبنان در روز پنجشنبه اسفندیار رحیم مشایی در روزهای آینده با پیامی جدید از محمود احمدی‌نژاد وارد بیروت خواهد شد و قرار است با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، دیدار کند.

ارزیابی‌ها حاکی است که آمدن آقای مشایی با نزدیک شدن موعد انتشار نتیجه دادگاه جنایی بین‌المللی ویژه رسیدگی به پرونده قتل رفیق حریری در ارتباط باشد.
XS
SM
MD
LG