لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

رویترز: شرکت ایرانی تحت فشار بانک فرانسوی برای بازپرداخت وام


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از منابع خود گزارش داد که شرکت ملی نفتکش ایران قصد دارد برای بازپرداخت «صدها میلیون دلار وام» به یک بانک فرانسوی از دارایی‌های مسدودشده ایران در یک بانک کره جنوبی استفاده کند.

به گفته منابع این خبرگزاری، بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا» در حال مذاکره‌اند تا بخشی از وام شرکت ایرانی به بانک فرانسوی از محل دارایی مسدودشده ایران در یک بانک دولتی کره جنوبی پرداخت شود.

رویترز به نقل از یکی از منابع خود می‌گوید که بانک مرکزی ایران «خواستار همکاری» بانک کره‌ای به نام «ووری بانک» شده است تا بخشی از وام از حساب ایران در این بانک بازپرداخت شود.

این خبرگزاری به نقل از یکی دیگر از منابع خود می‌گوید که بی‌ان‌‌پی پاریبای فرانسه به دلیل «نگرانی خود از بحران مالی حال حاضر در اتحادیه اروپا» خواستار بازپرداخت این وام شده است.

رویترز مذاکرات مربوط به بازپرداخت این وام بین شرکت ایرانی و بانک فرانسوی را نشانه «دشواری فزاینده» معامله با شرکت‌های ایرانی پس از اعمال تحریم‌های قدرت‌های غربی دانسته است.

به گفته این خبرگزاری، به دلیل همین تحریم‌ها بوده است که شرکت ملی نفتکش ایران در آغاز سال جاری میلادی بیمه اروپایی خود را از دست داده است.

این در حالی است که اغلب بانک‌های غربی معمولا بیمه اروپایی یا آمریکایی شرکت‌های حمل و نقل دریایی را به عنوان ضمانت وام طلب می‌کنند و شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر چنین بیمه‌ای ندارد.

به گفته خبرگزاری رویترز، از سوی دیگر شرکت ملی نفتکش ایران که عامل اصلی حمل و نقل نفت خام ایران به بازارهای جهانی محسوب می‌شود در تابستان گذشته اعلام کرده که اکنون تحت بیمه شرکت‌های آسیایی و ایرانی است.

در همین حال این شرکت ایرانی اعلام کرده است که نامش نه در فهرست شرکت‌های تحت تحریم سازمان ملل، آمریکا یا اروپاست و نه تاکنون به فعالیت ممنوعه‌ای متهم شده است.

خبرگزاری رویترز در تابستان گذشته به نقل از منابعی مالی گفته بود که تحریم‌های تجاری که ایران را هدف گرفته‌اند باعث خواهند شد که تا پایان سال جاری میلادی «تقریبا پنج میلیارد دلار» پول ایران در کره جنوبی گرفتار شود.

گزارش خبرگزاری رویترز در حالی منتشر شده است که به گفته خبرگزاری ایرنا شرکت ملی نفتکش ایران روز چهارشنبه جایزه کشتی‌رانی برتر جهان را از موسسه دریایی لویدز دریافت کرده است.
XS
SM
MD
LG