لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

سفر قریب‌الوقوع اشتون به اسرائیل در آستانه مذاکرات هسته‌ای بغداد


کاترین اشتون
کاترین اشتون
در آستانه دور تازه از مذاکرات قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی در بغداد بر سر برنامه هسته‌ای، روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که کا‌ترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «در سفری استثنایی» روز چهارشنبه آینده تنها برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل به این کشور سفر می‌کند.

هاآرتص سفر پیش روی خانم اشتون را دیداری با هدف «تسکین اسرائیل» در قبال مذاکرات بغداد توصیف کرده است تا، به نوشته این روزنامه، دولت اسرائیل علیه این گفت‌و‌گو‌ها و نحوه اداره کردن آن از سوی شش قدرت جهانی موضع‌گیری نکند.

خانم اشتون ریاست مذاکرات هسته‌ای از سوی گروه ۱+۵ را با ایران در روز سوم خرداد، بیست و سوم ماه مه، که برای نخستین بار با میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار می‌شود، بر عهده دارد. او ریاست هیئـت مذاکره‌کننده جامعه جهانی با ایران در مذاکرات اخیر ستانبول را نیز بر عهده داشت.

خانم اشتون همراه با معاون آلمانی خویش، هلگا اشمیت، به تازگی با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و علی باقری، معاون او، گفت‌و‌گوهایی برای تنظیم دستور کار مذاکرات هسته‌ای جامعه جهانی با ایران داشته است.

یک مقام اسرائیلی که به نامش اشاره نشده در گفت وگو با روزنامه هاآرتص که روز پنج‌شنبه چاپ شده گفته است که سفر چهارشنبه آینده خانم اشتون به اورشلیم و ملاقات او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جریان گفت‌و‌گوهای روزهای اخیر در اروپا میان مشاور امنیت ملی اسرائیل با مقامات ارشد اروپایی درباره ایران تعیین شده است.

به نوشته هاآرتص، سفر خانم اشتون به اسرائیل در حالی است که اتحادیه اروپا در سه روز گذشته جزئیات استراتژی‌های خود در مذاکرات پیش رو با ایران را در اختیار مشاور امنیت ملی اسرائیل گذاشته است.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در روزهای اخیر دوباره گفته بود که «اطمینان» دارد هدف ایران از مذاکرات بغداد «ترفند و ریاکاری» است و نتیجه مثبتی از مذاکرات هسته‌ای با ایران به دست نخواهد آمد.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه به همتای ژاپنی خود که به بیت‌المقدس آمده بود گفت که «ایران حتی در این مدت برای یک روز غنی‌سازی اورانیوم را تعطیل نکرده است».

در همین حال اسرائیل با لغو هیچ بندی از تحریم‌ها علیه ایران موافق نیست.

دولت اسرائیل این هفته ژنرال ذخیره یعکوو عامیدرور، مشاور امنیت ملی خود، را به اروپا فرستاد تا دیدگاه‌های اسرائیل درباره پیشنهادهای احتمالی غرب به ایران را به کشورهای اروپایی اطلاع دهد.

به نوشته هاآرتص، این احتمال که پیشنهادهای آتی قدرت‌های مذاکره‌کننده به ایران امکان دهد بخشی از فعالیت غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد از هم‌اینک موجب ناخشنودی دولت اسرائیل است.

هاآرتص روز سه‌شنبه گزارش داده بود که عامیدرور در روزهای اخیر در بروکسل از جمله با خانم هلگا اشمید، معاون کا‌ترین اشتون، گفت‌وگو کرده و سپس روز چهارشنبه در برلین با مقامات آلمان به گفت‌و‌گو نشسته است.

یعکوو عامیدرور دوهفته پیش نیز در سفر به مسکو با بلندپایگان روسیه و از جمله سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت‌و‌گوهای مشابهی درباره ایران داشت.

به نوشته هاآرتص، آقای لاوروف در دیدار با ژنرال اسرائیلی به تندی تأکید کرده است که روسیه با حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران سخت مخالف است و بر این باور است که چنین اقدامی عواقب ویرانگری برای تمامی خاورمیانه خواهد داشت.

ایران انتظار دارد که در مذاکرات بغداد پیشنهادهای مثبتی را از ۱+۵ برای لغو گام به گام تحریم‌های کمرشکن علیه خود بشنود. انتظار نخست ایران این است که اتحادیه اروپا از برقراری تحریم خرید نفت از ایران از ماه ژوئن عدول کند و سپس سایر تحریم‌ها را لغو کند.

در همین حال روزنامه آمریکایی لُس‌آنجلس تایمز در روزهای اخیر با استناد به اظهارات چند مقام بلندپایه در دولت آمریکا گزارش داده بود که باراک اوباما در چارچوب پیشنهاد جدید به ایران، موافق است که ایران غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۵ درصد را برای مصارف صلح‌آمیز ادامه دهد.

اثر انتخاب دوباره نتانیاهو به نخست وزیری بر مسئله ایران

در این میان به گفته ناظران و تحلیل‌گران، دور جدید از گفت‌و‌گوهای حساس هسته‌ای ایران با ۱+۵ در حالی برگزار می‌شود که دیدگاه دولت اسرائیل در ارتباط با ایران ضعیف شده است.

این امر از یک سو معلول موافقت رهبران احزاب اسرائیل با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و نخست وزیری است و از سوی دیگر به دلیل موج قوی مخالفت‌ها از جانب نخست وزیر پیشین و نیز سران پیشین نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در برابر رویکردهای بنیامین نتانیاهو و اهود باراک در قبال ایران.

در همین حال، اهود باراک، وزیر دفاع، و مشه یعلون، وزیر راهبردی اسرائیل، روز چهارشنبه اعلام کردند که جلو کشیده شدن موعد انتخابات اسرائیل «هیچ اثری بر سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران» نخواهد داشت.

در حالی که دولت نتانیاهو می‌توانست تا پایان سال ۲۰۱۳ بر سر قدرت بماند، در پی فشارهای احزاب اپوزیسیون و در نتیجه اختلافات داخلی میان احزاب اسرائیلی بر سر مسائلی مانند خدمت نکردن اعراب و مذهبی‌ها در ارتش یا سرنوشت آبادی‌های یهودی‌نشین، نتانیاهو نیز در روزهای اخیر گفت که از برگزاری انتخابات زودرس استقبال می‌کند.

به نظر می‌رسد که موعد مورد نظر نتانیاهو برای انتخابات پانزدهم شهریورماه باشد؛ و این در حالی است که او هم‌چنان در افکار عمومی اسرائیل در اوج محبوبیت است و بالا‌ترین درصد حمایت را نسبت به سایر سیاستمداران کهنه‌کار یا تازه‌وارد دارد.
XS
SM
MD
LG