لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

کلینتون: ایران و کره شمالی می‌توانند آغازگر مسابقه‌ای تسلیحاتی باشند


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه گفت که جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی هر یک می‌توانند به‌واسطه فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در منطقه خود مسابقه تسلیحاتی به راه بیندازند. به نظر خانم کلینتون، این پیامد تهدیدی است برای صلح و ثبات در جهان.

وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در یک کنفرانس امنیتی در کشور بحرین به سر می‌برد اعلام کرد که کشورش به «دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای» اعتراض دارد که می‌توانند «برای تهدید و ارعاب همسایگان» به کار روند.

این اظهار نظر از سوی مسئول دستگاه دیپلماسی آمریکا می‌تواند اشاره‌ای غیرمستقیم باشد به یکی از اسناد تازه فاش‌شده توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس درباره مصر و واکنش این کشور به فعالیت‌های اتمی ایران.

طبق سند فاش شده مکاتبات ديپلماتيک وزارت خارجه آمریکا، حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در حاشيه اجلاس اقتصاد جهانی در شرم‌الشيخ به مقامات آمریکایی گفته است: «اگر ايران به بمب اتمی دست يابد، مصر هم مجبور است همين راه را طی کند.»

از دوشنبه گذشته که وب‌سایت ویکی‌لیکس هزاران سند دور از دسترس دولت آمریکا را رسانه‌ای کرد، تیتر اصلی برخی از مهم‌ترین روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان به ترس و واهمه کشورهای عرب خلیج فارس از نیت پشت پرده جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ای‌اش اختصاص داشته است.

در این میان شاید مهم‌ترین موضوع، گفته پادشاه عربستان سعودی بود که آن طور که در یکی از اسناد فاش‌شده ویکی‌لیکس آمده است خطاب به مقامات آمریکایی گفته است که «سر مار را باید در تهران قطع کرد».

هیلاری کلینتون که برای افتتاح کنفرانس امنیتی سالانه «گفت‌وگو در منامه» به بحرین رفته است روز جمعه در اشاره‌ای دیگر تاکید کرد که همسایگان جمهوری اسلامی ایران نیز در نگرانی‌های امریکا از برنامه هسته‌ای ایران شریک‌اند.

او گفت: «طبیعتاً اگر شما همسایه کشوری باشید که به دنبال تسلیحات اتمی است، نسبت به کشوری که هزاران مایل از این کشور دور است آن را تهدیدی بزرگ‌تر برای خود می‌بینید.»

ایالات متحده و متحدانش، به‌ویژه اسرائیل، مشکوک‌اند که تهران به دنبال ساخت و تولید تسلیحات اتمی است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و آن را مخالف اعتقادات مذهبی خود دانسته و به‌رغم چهار دور تحریم فزاینده اقتصادی و سیاسی دست از غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود برنداشته است.

هیلاری کلینتون همچنین با اشاره به مذاکراتی که قرار است روز دوشنبه آینده با شرکت طرف ایرانی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از سر گرفته شود، ابراز امیدواری کرد که ایران واکنش مثبت نشان دهد و «جدا مشارکت کند».

پس از بیش از یک سال وقفه در مذاکرات،‌ ایران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو با گروه ۵+۱ بر سر یک میز خواهد نشست تا به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود توضیح دهد، موضوعی که ایران بارها تاکید کرده دیگر درباره آن گفت‌وگو نخواهد کرد.

کنفرانس «گفت‌وگو در منامه» که به همت انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن برگزار می‌شود «مهم‌ترین کنفرانس امنیتی در منطقه خاورمیانه و ابزاری عالی برای دیپلماسی امنیتی در منطقه» خوانده شده است.
XS
SM
MD
LG