لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

مجاهدین خلق:‌ ایجاد مرکز تحقیقاتی تازه در تهران با هدف ساخت سلاح اتمی


از چپ: محمود احمدی‌نژاد، حسن فیروزآبادی، سعید جلیلی و اسفندیار رحیم‌مشایی در مراسم روز ملی فن‌آوری هسته‌ای در فروردین ۸۹
از چپ: محمود احمدی‌نژاد، حسن فیروزآبادی، سعید جلیلی و اسفندیار رحیم‌مشایی در مراسم روز ملی فن‌آوری هسته‌ای در فروردین ۸۹
سازمان مجاهدین خلق ایران روز جمعه اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی چند پروژه پراکنده در زمینه تحقیقات هسته‌ای را به منظور «ساخت و تولید تسلیحات اتمی» در یک مرکز دفاعی تازه در تهران گرد هم آورده‌اند. هنوز مقامات ایرانی به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی این سازمان، وزارت دفاع ایران این مرکز تحقیقاتی تازه با عنوان «سازمان پژوهش‌های نو دفاعی» را در ماه مارس گذشته، فروردین‌ماه سال جاری، با هدف ادغام و گرد هم آوردن برنامه‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای کشور ایجاد کرده است.

در حالی که وزارت خارجه ایالات متحده هنوز به گزارش سازمان مجاهدین خلق واکنشی نشان نداده، یک بازرس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که پیشتر گزارشی مشابه را شنیده است.

الی هاینونن، معاون سابق آژانس که مسئولیت بازرسان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر عهده داشت، روز جمعه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که اطلاعاتی مشابه دریافت کرده، اما شنیده است که مرکز تحقیقاتی تازه در تهران زیر نظر سپاه پاسداران ایران است، نه وزارت دفاع.

بر اساس شنیده‌های آقای هاینونن که در بین مقامات جمهوری اسلامی چندان محبوبیتی ندارد، ایجاد این مرکز پژوهشی تلاشی است از سوی آیت‌الله خامنه‌ای برای گرفتن اختیارات محمود احمدی‌نژاد در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای.

به گفته علیرضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان مجاهدین، این مرکز تحقیقاتی تازه با عنوان «سازمان پژوهش‌های نو دفاعی» زیر نظر محسن فخری‌زاده است، فیزیکدانی که ظن آن می‌رود هدایت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر عهده داشته باشد.

روزنامه سان‌دی تایمز چاپ انگلیس، پیشتر از آقای فخری‌زاده که نامش در فهرست مقامات مشمول تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای ایران» نام برده است.

به گفته آقای جعفرزاده، سازمان پژوهش‌های نو دفاعی یا اختصارا «سپند» در مجاورت دانشگاه صنعتی مالک اشتر در شمال شرقی تهران قرار دارد و از «شش بخش» شامل چندین آزمایشگاه تحقیقاتی تشکیل شده است.

به گفته سخنگوی سازمان مجاهدین خلق،‌ ایران به این دلیل فعالیت‌های «پنهان» اتمی خود را در یک جا گرد هم آورده که اطمینان دارد می‌تواند هم‌چنان از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های حساس و دانشمندان خود جلوگیری کند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی دیگر بر اساس یک «ارزیابی اطلاعاتی» خبر داده است که محمود احمدی‌نژاد تمایل دارد دست از پنهان‌کاری برداشته و فاش و شفاف دست به کار ساخت و تولید تسلیحات اتمی شود.

این خبرگزاری می‌افزاید که در مقابل رهبر جمهوری اسلامی که در این گونه مسائل حرف آخر را می‌زند با نظر آقای احمدی نژاد مخالف است و از واکنش جامعه بین‌الملل به چنین اقدامی واهمه دارد.

در حالی که هنوز هیچ منبع دیگری این گزارش را تایید نکرده، آسوشیتدپرس نیز به منبع این «ارزیابی اطلاعاتی» اشاره‌ای نکرده، فقط در لفافه آن را منسوب به کشوری معرفی کرده است که معمولا از منطقه «اطلاعات قابل اعتمادی» دارد.

سازمان مجاهدین خلق ایران تاکنون در چندین مورد اطلاعاتی را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برنامه اتمی کشور منتشر کرده که برخی از آنها مانند افشای محل سایت فُردو در نزدیکی قم تایید نیز شده است.

این سازمان در فروردین‌ماه گذشته نیز از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داد که در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هسته‌ای ایران «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم است.

مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که ایران به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی است، اما قدرت‌های غربی و در راس آنها آمریکا ظن آن دارند که تهران به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است.
XS
SM
MD
LG