لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

ایران برای ساخت بمب اتمی «بیش از دو سال» زمان لازم دارد


یک کارشناس آمریکایی امور هسته‌ای روز جمعه در واشینگتن گفت که پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به سوی دستیابی به تسلیحات اتمی «تند نیست» و به بیش از دو سال برای رسیدن به این هدف نیاز دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مارک فیتزپاتریک از «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» می‌گوید که سران جمهوری اسلامی هنوز برای ساخت و تولید بمب اتمی «تصمیم نهایی نگرفته‌اند.»

آقای فیتزپاتریک که برای رونمایی از گزارش این موسسه بین‌المللی با عنوان «ارزیابی توانایی‌های هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی ایران» در واشینگتن به سر می‌برد می‌گوید حرکت ایران در رسیدن به تسلیحات اتمی «به حد ممکن سریع نیست.»

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک پیشتر این گزارش را در سوم فوریه، ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۹، در شهر محل استقرار خود، لندن، منتشر کرده‌ بود.

مارک فیتزپاتریک در آن زمان به همین مناسبت در گفت‌وگویی با رادیوفردا گفته بود که «در حال حاضر هيچ کشوری حتی کره شمالی حاضر نيست به ايران فن‌آوری و امکانات هسته‌ای بفروشد.»

او روز جمعه ضمن اشاره به این که سران جمهوری اسلامی هنوز «تصمیم نهایی» خود را برای ساخت تسلیحات اتمی نگرفته‌اند گفت: «تا وقتی چنین تصمیمی نگرفته‌اند به نظر من هنوز وقت برای دیپلماسی و مذاکره هست.»

پیشتر در دی‌ماه ۱۳۸۹ نیز یک مقام اسرائیلی به کندی پیشرفت ایران در رسیدن به تسلیحات اتمی اشاره کرده و گفته بود که دستیابی ایران به بمب اتمی «ممکن است یک تا سه سال طول بکشد.»

به گفته موشه یعلون، وزیر امور استراتژیک دولت اسرائیل، که سابقه فعالیت نظامی و بررسی امور نظامی ایران را هم دارد در ماه‌های اخیر برنامه اتمی جمهوری اسلامی «با موانع جدی و کمبود مواد اولیه روبه‌رو شده است.»

ظاهرا یکی از این موانع «کرم اینترنتی استاکس‌نت» بوده که به گمان برخی از صاحب‌نظران اسرائیل و آمریکا برای از کار انداختن سانتریفیوژهای ایران که کار غنی‌سازی را انجام می‌دهند ساخته شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در ماه ژانویه گذشته در گزارشی چنین اظهار نظر کرد که سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا در ابداع و ساخت این ویروس اینترنتی همکاری داشته‌اند.

به گفته مارک فیتزپاتریک، استاکس‌نت در از کار انداختن تعدادی از سانتریفیوژهای ایران اثر داشته، «اما با موفقیت کامل عمل نکرده» است.

مقامات جمهوری اسلامی همواره هدف خود از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای را صلح‌آمیز توصیف کرده و گفته‌اند به دنبال انرژی اتمی به عنوان سوخت هستند.

در مقابل ایالات متحده و متحدانش به‌ویژه اسرائیل پافشاری می‌کنند که ایران ممکن است به دنبال ساخت بمب اتمی باشد و به همین دلیل بر غنی‌سازی اورانیوم اصرار دارد.

جمهوری اسلامی به دلیل همین اصرار بر غنی‌‌سازی اورانیوم تاکنون مشمول چهار دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
XS
SM
MD
LG