لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

تهدید «تحریم‌های بی‌سابقه» از سوی فرانسه؛ سکوت چین در مورد تحریم‌ بیشتر


آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه
به دنبال انتشار تازه‌ترین گزارش دیدبان اتمی سازمان ملل، دولت فرانسه روز چهارشنبه با اعلام این که خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شده از تلاش برای تصویب «تحریم‌هایی بی‌سابقه» علیه جمهوری اسلامی خبر داد. چین در همین روز از اظهار نظر درباره تحریم‌های تازه علیه ایران خودداری کرد.

این‌ها واکنشی است به تازه‌ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از فعالیت‌های هسته‌ای ایران که مفاد آن سه‌شنبه شب انتشار یافت و در روزهایی که خبر امکان حمله اسرائیل به ایران در صدر اخبار است زمین‌لرزه‌ای خبری به راه انداخت.

در اين گزارش نسبت به ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی و تصريح شده است که اطلاعات معتبری در دست است که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای تحقيقاتی انجام داده است.

در گزارش آقای آمانو آمده است: «این اطلاعات همچنين نشان می‌دهد که اين فعاليت‌ها تحت يک برنامه سازمان‌يافته قبل از پايان سال ۲۰۰۳ انجام شده و برخی از فعاليت‌ها هنوز هم ممکن است ادامه داشته باشد.»

در واکنش به این گزارش، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رادیو فرانسه خواستار افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران شد.

آلن ژوپه در این گفت‌وگو تاکید کرد: «در صورتی که ایران از پاسخ به تقاضاهای جامعه بین‌الملل و همکاری جدی سر باز بزند، ما آماده‌ایم که در کنار دیگر کشورها تحریم‌هایی را در مقیاسی بی‌سابقه اتخاذ کنیم.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه ضمن هشدار نسبت به ایجاد هر گونه آشوب در منطقه خاورمیانه در مورد امکان تصویب تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی هیچ نظری ابراز نکرد.

چین در کنار روسیه، دو کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردارند، بزرگ‌ترین حامی جمهوری اسلامی است و بارها ناخشنودی خود را از اتخاذ تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روزانه خود همچنین تلویحا اشاره کرده است که کشورش عجله‌ای برای ارجاع این مسئله به شورای امنیت ندارد.

با این حال این مقام بلندپایه چینی ضمن یادآوری مسئولیت‌های جمهوری اسلامی بر اساس معاهده خلع سلاح اتمی خواستار «انعطاف‌پذیری و صداقت» از سوی حکومت ایران شد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست که با آژانس انرژی اتمی به «همکاری جدی» بپردازند.

از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه چنین اظهار نظر کرد که تحریم‌های شدید لازم است تا «ایران نتواند به منابعی دست یابد که به او اجازه می‌دهند به فعالیت‌های ناقض قوانین خود ادامه دهد».

به گزارش رويترز، گزارش مديرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامل يک ضميمه «غيرمعمول» دوازده صفحه‌ای با توضيحات فنی درباره تحقيقات با مواد منفجره و شبيه‌سازی‌های کامپیوتری قابل انطباق با انفجارات هسته‌ای است.

علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گزارش این سازمان را «غيرمتوازن، غيرحرفه‌ای و سياسی و تکرار ادعاهای گذشته» خواند، نظری که چند مقام دیگر جمهوری اسلامی از جمله سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تکرار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG