لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

وزیر اسرائیلی: نشانه‌ای از طرف ایران برای توقف غنی‌سازی ندیده‌ایم


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، که برای دیدار با مقامات چینی در پکن به سر می‌برد روز جمعه، ۲۶ اسفندماه، در عین ابراز امیدواری برای پیشرفت مذاکرات با ایران اعلام کرد که کشورش نشانه‌ای از طرف ایران برای توقف غنی‌سازی ندیده است.

آقای لیبرمن اعلام کرد که به‌رغم تحریم‌های غرب علیه تهران، اسرائیل نشانه‌ای ندیده است حاکی از «آمادگی طرف ایرانی برای کنار گذاشتن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود یا متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم».

قدرت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده سال‌هاست که می‌گویند سوء‌ظن دارند که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است و به همین جهت بر غنی‌سازی اورانیوم پافشاری می‌کند.

این کشورها همواره از ایران خواسته‌اند که دست از غنی‌سازی اورانیوم برداشته و در تاسیسات اتمی خود را به روی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز کند، خواسته‌ای که از سوی ایران اجابت نشده و کشور را مشمول چند دور تحریم سازمان ملل کرده است.

علاوه بر این تحریم‌های بین‌المللی، آمریکا و متحدانش نیز تحریم‌هایی یک‌جانبه را بر ایران تحمیل کرده‌اند که روزبه‌روز بر حجم و فشار آنها بر تهران افزوده می‌شود.

در دو ماه گذشته شایعات و اظهارنظرها در مورد حمله عن‌قریب اسرائیل به ایران، با یا بدون آمریکا، چنان بالا گرفته و در اغلب نشریات منتشر شده که از یک سو آقای اوباما نمایندگانی را برای مذاکره در این باره به اسرائیل فرستاد و از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی در این باره مجبور به موضع‌گیری شد.

با این حال روز جمعه آویگدور لیبرمن که از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی است ابراز امیدواری کرده است که در مذاکرات گروه پنج به علاوه یک که در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد «پیشرفتی مثبت» حاصل شود.

این گروه متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان هفته گذشته پیشنهاد ایران برای ازسرگیری گفت‌وگو درباره برنامه بحث‌انگیز ایران را پذیرفت.

آقای لیبرمن در این باره گفت:‌ «ما ترجیح می‌دهیم که جامعه بین‌الملل مسئله ایران را از طریق مذاکره و تحریم حل کند.»

وزیر امور خارجه اسرائیل به گفته خود او با این هدف به چین سفر کرده است که موضع کشورش را برای پکن روشن کند «با این امید که آنها نگرانی‌ها و مسائل ما را درک کنند».

چین بزرگ‌ترین متحد تجاری جمهوری اسلامی و دارای منافع فراوان در ایران است و به همین دلیل بارها بر حل دیپلماتیک مسئله اتمی ایران تاکید کرده است. این کشور در عین حال با آمریکا و اسرائیل نیز روابط حسنه‌ای دارد و در مورد ساخت تسلیحات اتمی به مقامات ایرانی هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG