لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

«تلاش اسرائیل برای قطع همکاری کمپانی‌های اتومبیل‌سازی با ایران»


تازه‌ترین اسنادی که از وب‌سایت ویکی‌لیکس از مکاتبات محرمانه وزارت خارجه آمریکا منتشر شده حاکی از درخواست اسرائیل از آمریکا برای فشار بر کمپانی‌های مهم خودروسازی جهان برای قطع همکاری با ایران است.

آن طور که در این اسناد اشاره شده است، اسرائیل ادامه کار این شرکت‌ها با جمهوری اسلامی ایران را «کمک» به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران می‌دانسته است.

اسرائیل در این رابطه از کمپانی‌های معروف مرسدس بنز، پژو، رنو، تویوتا، فیات و هوندا نام برده و عکس خودروهایی از ساخته‌های این کمپانی‌ها را در حال حمل موشک‌های دورپرواز ایران به یک هیئت آمریکایی نشان داده است.

این سند تازه منتشره ویکی‌لیکس تلگرامی است که از سوی سفارت آمریکا در تل‌آویو در اواخر سال ۲۰۰۷ برای وزارت خارجه آمریکا ارسال شده است. این تلگرام را مارک سیبرس، مشاور سیاسی سفارت آمریکا در تل‌آویو، نوشته است.

در آن زمان، اسرائیل و آمریکا در حال تلاش برای تصویب قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل بودند.

در ملاقات یاد شده که اساس تلگرام سفارت آمریکاست، شماری از مسئولان موساد و سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز شرکت کرده بودند تا ابعاد اقتصادی مجازات‌های بین‌المللی علیه حکومت ایران مورد بحث قرار گیرد.

بر اساس این تلگرام، نماینده رکن اطلاعات ارتش اسرائیل در این دیدار «تشریح» کرده است که چگونه خودروهای ساخت مرسدس بنز، فیات، تویوتا وهوندا «در خدمت برنامه‌های موشکی سپاه پاسداران ایران و گروه قدس سپاه هستند».

در تلگرام وب‌سایت ویکی‌لیکس آمده است که این افسر ارشد اسرائیلی تاکید کرده است که باید تلاش شود تا این اطلاعات به مسئولان کمپانی‌های یاد شده ارائه شود تا بفهمند که چگونه «معاملات ساده آنها با ایران عملا به بخشی از برنامه‌های ایران در تولید تسلیحات کشتار جمعی تبدیل می‌شود».

براساس تلگرامی که در وب‌سایت ویکی‌لیکس افشا شده است، مقامات اسرائیلی در این دیدار پیشنهاد کرده‌اند که کمپانی‌های رنو و پژو به تلاش برای توقف سرمایه‌گذاری در ایران روی آورند، «زیرا این سرمایه‌گذاری‌ها را در راستای کمک به برنامه‌های سپاه پاسداران می‌دانستند».

نماینده موساد در این دیدار اذعان داشته است که همکاری‌های این کمپانی‌های خودروسازی با ایران غیرقانونی نیست، اما در هر حال اصرار داشته است که این شرکت‌ها باید نسبت به کمکی که همکاری‌شان به طرح‌های موشکی و هسته‌ای ایران می‌کند واقف شوند.
XS
SM
MD
LG