لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۴

سرکوزی: تحریم‌های بیشتری برای ایران در راه است


نیکولا سرکوزی (راست) در کنار باراک اوباما در شهر دوویل فرانسه
نیکولا سرکوزی (راست) در کنار باراک اوباما در شهر دوویل فرانسه
رئیس جمهور فرانسه روز جمعه در پایان نشست کشورهای عضو گروه هشت، ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی به سوء‌استفاده از اوضاع منطقه در جهت پیشبرد برنامه هسته‌ای خود از تحریم‌های بیشتر علیه تهران خبر داد.

نیکولا سرکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، که در نشست خبری پایان نشست رهبران گروه هشت در شهر دوویل فرانسه سخن می‌گفت به «اقداماتی تازه» برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد.

خبر تحریم‌های تازه از زبان رئیس‌جمهور فرانسه تنها دو روز پس از آن بیان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت هسته‌ای ایران از دسترسی به اطلاعاتی تازه خبر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش از برنامه هسته‌ای ایران با ابراز نگرانی دوباره نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی»‌ برنامه اتمی ایران «در گذشته و زمان حال»، اعلام کرد که اطلاعات تازه‌ای در این باره دریافت کرده است.

جمهوری اسلامی نیز بلافاصله توسط علی‌اصغر سلطانیه، نماینده خود در آژانس، به این گزارش واکنش نشان داد و اتهام نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را «تکراری» و «بی‌اساس» خواند.

آقای سلطانیه روز سه‌شنبه گذشته این اتهامات را دارای انگیزه «سیاسی»‌ دانست و خاطرنشان کرد که عدم ارائه «اسناد و شواهد متقن» برای این نگرانی‌ها، به جایگاه علمی و تخصصی آژانس لطمه وارد خواهد کرد.

اکنون رئیس‌جمهور فرانسه به نمایندگی از رهبران گروه هشت کشور صنعتی خبر داده است که آنها در نشست خود که روز پنج‌شنبه آغاز شد به این نتیجه رسیده‌اند که ایران با سوء‌استفاده از اوضاع آشفته منطقه و قیام‌های مردمی در کشورهای عربی در چند ماه گذشته به برنامه اتمی‌اش ادامه داده است.

کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده و در کنار آن اسرائیل سال‌هاست که این سوء‌ظن را مطرح می‌کنند که مقامات جمهوری اسلامی سودای دستیابی به سلاح اتمی را در سر دارند.

اما مقامات ایرانی در تهران هر بار این اتهام را رد کرده و گفته‌اند که از این برنامه هسته‌ای تنها در جهت تولید انرژی برق برای مصرف در کشور بهره خواهند گرفت.
XS
SM
MD
LG